Macintosh Retail Group gooit handdoek in de ring

Macintosh Retail Group gooit handdoek in de ring

(update) De Nederlandse retailgroep Macintosh zegt dat het in vergevorderde gesprekken is met enkele potentiële overnemers. Door de hoge schuld van het bedrijf verwacht het zelf geen al te grote overnamesom te vangen.

Lage waarde door hoge schuld

Macintosh, het moederbedrijf van ketens als Dolcis, Invito en Brantano, besloot aan het begin van 2015 om de focus volledig op Fashion Benelux te leggen. Daarbij werden enkele ketens van de hand gedaan, zoals onlangs nog Kwantum. Dat geld werd gebruikt om de schuld verder terug te dringen, in de hoop Macintosh opnieuw op de rails te krijgen.


De omzetten blijven echter tegenvallen, waardoor Macintosh er maar niet in slaagt om de schulden volledig weg te werken. Die hoge schuld ten opzichte van de huidige EBITDA zal ervoor zorgen dat de waarde van Macintosh bij een overname voor de huidige aandeelhouders quasi nihil zal zijn.


Macintosh liet eerder al verstaan dat de omzet voor het laatste kwartaal van 2015 ook onder het niveau van een jaar eerder zal uitkomen, terwijl de prestaties van een jaar eerder ook al als ontoereikend worden omschreven.

 

Van retailimperium naar aandeel aan 2 euro

Met de verkoop sluit Macintosh een periode af waarin het afgleed van een brede retailgroep, met belangen in onder andere ook BelcompanyHalfords en Kwantum, naar een bedrijf dat wanhopig probeerde om op eigen benen te blijven staan.


Macintosh had daarbij vooral te lijden onder de groeiende druk van online verkopers, zoals Zalando, maar het verloor ook steeds meer klanten aan hippere ketens. Ook het aandeel kreeg daardoor klappen en zakte van bijna 20 euro in 2011 naar een waarde van amper 2 euro dit jaar.


Het retailbedrijf, dat momenteel toch nog altijd ongeveer 550 winkels telt, werd in 1949 opgericht toen de Nederlandse Staatsmijnen ging samenwerken met het Britse Dunlop Rubber. In 1971 richtte het Superconfex op. Later zouden er nog verschillende ketens volgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Back to top