Macintosh Retail Group gooit handdoek in de ring

Macintosh Retail Group gooit handdoek in de ring

(update) De Nederlandse retailgroep Macintosh zegt dat het in vergevorderde gesprekken is met enkele potentiële overnemers. Door de hoge schuld van het bedrijf verwacht het zelf geen al te grote overnamesom te vangen.

Lage waarde door hoge schuld

Macintosh, het moederbedrijf van ketens als Dolcis, Invito en Brantano, besloot aan het begin van 2015 om de focus volledig op Fashion Benelux te leggen. Daarbij werden enkele ketens van de hand gedaan, zoals onlangs nog Kwantum. Dat geld werd gebruikt om de schuld verder terug te dringen, in de hoop Macintosh opnieuw op de rails te krijgen.


De omzetten blijven echter tegenvallen, waardoor Macintosh er maar niet in slaagt om de schulden volledig weg te werken. Die hoge schuld ten opzichte van de huidige EBITDA zal ervoor zorgen dat de waarde van Macintosh bij een overname voor de huidige aandeelhouders quasi nihil zal zijn.


Macintosh liet eerder al verstaan dat de omzet voor het laatste kwartaal van 2015 ook onder het niveau van een jaar eerder zal uitkomen, terwijl de prestaties van een jaar eerder ook al als ontoereikend worden omschreven.

 

Van retailimperium naar aandeel aan 2 euro

Met de verkoop sluit Macintosh een periode af waarin het afgleed van een brede retailgroep, met belangen in onder andere ook BelcompanyHalfords en Kwantum, naar een bedrijf dat wanhopig probeerde om op eigen benen te blijven staan.


Macintosh had daarbij vooral te lijden onder de groeiende druk van online verkopers, zoals Zalando, maar het verloor ook steeds meer klanten aan hippere ketens. Ook het aandeel kreeg daardoor klappen en zakte van bijna 20 euro in 2011 naar een waarde van amper 2 euro dit jaar.


Het retailbedrijf, dat momenteel toch nog altijd ongeveer 550 winkels telt, werd in 1949 opgericht toen de Nederlandse Staatsmijnen ging samenwerken met het Britse Dunlop Rubber. In 1971 richtte het Superconfex op. Later zouden er nog verschillende ketens volgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top