Macintosh Retail Group gooit handdoek in de ring | RetailDetail

Macintosh Retail Group gooit handdoek in de ring

Macintosh Retail Group gooit handdoek in de ring

(update) De Nederlandse retailgroep Macintosh zegt dat het in vergevorderde gesprekken is met enkele potentiële overnemers. Door de hoge schuld van het bedrijf verwacht het zelf geen al te grote overnamesom te vangen.

Lage waarde door hoge schuld

Macintosh, het moederbedrijf van ketens als Dolcis, Invito en Brantano, besloot aan het begin van 2015 om de focus volledig op Fashion Benelux te leggen. Daarbij werden enkele ketens van de hand gedaan, zoals onlangs nog Kwantum. Dat geld werd gebruikt om de schuld verder terug te dringen, in de hoop Macintosh opnieuw op de rails te krijgen.


De omzetten blijven echter tegenvallen, waardoor Macintosh er maar niet in slaagt om de schulden volledig weg te werken. Die hoge schuld ten opzichte van de huidige EBITDA zal ervoor zorgen dat de waarde van Macintosh bij een overname voor de huidige aandeelhouders quasi nihil zal zijn.


Macintosh liet eerder al verstaan dat de omzet voor het laatste kwartaal van 2015 ook onder het niveau van een jaar eerder zal uitkomen, terwijl de prestaties van een jaar eerder ook al als ontoereikend worden omschreven.

 

Van retailimperium naar aandeel aan 2 euro

Met de verkoop sluit Macintosh een periode af waarin het afgleed van een brede retailgroep, met belangen in onder andere ook BelcompanyHalfords en Kwantum, naar een bedrijf dat wanhopig probeerde om op eigen benen te blijven staan.


Macintosh had daarbij vooral te lijden onder de groeiende druk van online verkopers, zoals Zalando, maar het verloor ook steeds meer klanten aan hippere ketens. Ook het aandeel kreeg daardoor klappen en zakte van bijna 20 euro in 2011 naar een waarde van amper 2 euro dit jaar.


Het retailbedrijf, dat momenteel toch nog altijd ongeveer 550 winkels telt, werd in 1949 opgericht toen de Nederlandse Staatsmijnen ging samenwerken met het Britse Dunlop Rubber. In 1971 richtte het Superconfex op. Later zouden er nog verschillende ketens volgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.