"Majesteit, er zijn meer ontwerpers dan alleen Natan"

"Majesteit, er zijn meer ontwerpers dan alleen Natan"

Het Flanders Fashion Institute stuurt een opmerkelijke oproep in de richting van het paleis: "Majesteit, er zijn meer ontwerpers in ons land dan alleen Natan". Het FFI is blij dat de koningin Belgische mode draagt, maar hoopt dat ook andere Belgische designers een kans krijgen.

Prima ambassadrice van Belgische mode

De oproep staat te lezen in het maandblad Royals, dat een special brengt over de opmars van de Belgische mode en de rol die de nieuwe koningin daarin speelt. "Mathilde komt altijd elegant voor de dag, maar door vaak voor dezelfde ontwerpers te kiezen, mis ik een verrassingseffect. Onze koningin speelt op safe, terwijl ze zoveel Belgische ontwerpers een extra duw in de rug zou kunnen geven", zegt Kristine De Vriese in Royals.

 

De koningin zou inderdaad een prima ambassadrice van de Belgische mode zijn, benadrukt Agnes Wené van het Flanders Fashion Institute (FFI) in Het Laatste Nieuws. "Mathilde kleedt zich overwegend in Belgische mode en dat is uiteraard een goede zaak. Maar ze zou makkelijk een stap verder kunnen gaan door uit een nog breder gamma eigen Belgische designers te kiezen". 

 

Nu vormt de vorstin nog te vaak een onafscheidelijk duo met het modehuis Natan. Heel soms kiest ze ook eens voor Dries Van Noten, maar andere ontwerpers van eigen bodem komen er niet aan te pas.

 

Ook kinderkleding

"We hebben álle Belgische designers en hun collecties onder de aandacht van Mathilde gebracht", klinkt het nog bij het FFI. "Ook de fabrikanten van kinderkleding zijn geïnteresseerd, want ook daar zijn we heel goed in, met merken als CKS en Filou & Friends. Ik denk dat we de koningin nog wat tijd moeten geven, maar mijn buikgevoel zegt dat het goed komt", aldus nog Agnes Wené.  Het FFI bezorgde het paleis ook info over sieraden, handtassen en andere accessoires uit eigen land.

 

Het initiatief van het FFI valt niet uit de lucht. Volgende donderdag woont de koningin namelijk een grote internationale modeconferentie bij die het FFI organiseert in samenwerking met Design Platform Vlaanderen: "Fashion Talks", in de Antwerpse Waagnatie.  "De koningin wenst door haar aanwezigheid de Belgische modesector te steunen, die van groot belang is voor onze economie", klinkt het in de aankondiging. Onder meer modeontwerpers Walter Van Beirendonck en Christian Wijnants, en Concetta Lanciaux, headhunter van luxeconcern LVMH, staan op de sprekerslijst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top