Mango verlaagt prognoses voor komende vier jaar

Mango verlaagt prognoses voor komende vier jaar

De Spaanse moderetailer Mango heeft zijn omzetprognoses voor de komende vier jaar naar beneden bijgesteld. Dat doet het omdat het langer duurt om de verwachte omzet te halen op nieuwe collecties van het merk.

"Te optimistisch geweest"

Vorig jaar lanceerde Mango een eigen kindercollectie en een lingeriecollectie en dit jaar kwamen daar nog eens collecties voor tieners en rijpe vrouwen bij. Die nieuwe collecties maken deel uit van een groeistrategie die een periode van tien jaar moet bestrijken, maar die komt trager op gang dan verwacht.

 

"In het verleden zijn we iets te optimistisch geweest en nu hebben we besloten om meer conservatieve criteria te gebruiken", zegt CEO Enric Casi aan Reuters. "De nieuwe collecties zullen een aantal jaren nodig hebben om een omzet per vierkante meter ratio te halen die gelijkaardig is aan onze meer traditionele collecties."

 

Uitbreiden naar meer markten

Vooral het vooruitzicht voor 2017 was volgens Casi te positief: dat wordt nu bijgesteld van 4,97 miljard euro naar 3,27 miljard euro omzet, een derde lager dan oorspronkelijk werd gehoopt. Casi wil wel benadrukken dat Mango niet slecht verkoopt, maar dat de nieuwe collecties gewoon iets trager op gang komen.

 

Mango haalde in 2013 een omzet van 1,85 miljard euro, iets lager dan de vooropgestelde 1,98 miljard euro. In de groeistrategie van de komende jaren wil Mango elke week vier nieuwe winkels openen en wil het collecties verkopen voor mannen, kinderen en rijpere vrouwen, daar waar het vroeger vooral focuste op twintigers en dertigers. Het gaat daarmee vol de concurrentie aan met het Zweedse H&M en het Spaanse Zara, onderdeel van gigant Inditex.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 vierkante meter op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren z’n grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Back to top