Mango verlaagt prognoses voor komende vier jaar

Mango verlaagt prognoses voor komende vier jaar

De Spaanse moderetailer Mango heeft zijn omzetprognoses voor de komende vier jaar naar beneden bijgesteld. Dat doet het omdat het langer duurt om de verwachte omzet te halen op nieuwe collecties van het merk.

"Te optimistisch geweest"

Vorig jaar lanceerde Mango een eigen kindercollectie en een lingeriecollectie en dit jaar kwamen daar nog eens collecties voor tieners en rijpe vrouwen bij. Die nieuwe collecties maken deel uit van een groeistrategie die een periode van tien jaar moet bestrijken, maar die komt trager op gang dan verwacht.

 

"In het verleden zijn we iets te optimistisch geweest en nu hebben we besloten om meer conservatieve criteria te gebruiken", zegt CEO Enric Casi aan Reuters. "De nieuwe collecties zullen een aantal jaren nodig hebben om een omzet per vierkante meter ratio te halen die gelijkaardig is aan onze meer traditionele collecties."

 

Uitbreiden naar meer markten

Vooral het vooruitzicht voor 2017 was volgens Casi te positief: dat wordt nu bijgesteld van 4,97 miljard euro naar 3,27 miljard euro omzet, een derde lager dan oorspronkelijk werd gehoopt. Casi wil wel benadrukken dat Mango niet slecht verkoopt, maar dat de nieuwe collecties gewoon iets trager op gang komen.

 

Mango haalde in 2013 een omzet van 1,85 miljard euro, iets lager dan de vooropgestelde 1,98 miljard euro. In de groeistrategie van de komende jaren wil Mango elke week vier nieuwe winkels openen en wil het collecties verkopen voor mannen, kinderen en rijpere vrouwen, daar waar het vroeger vooral focuste op twintigers en dertigers. Het gaat daarmee vol de concurrentie aan met het Zweedse H&M en het Spaanse Zara, onderdeel van gigant Inditex.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


COS mag dan toch winkel openen op Dansaertstraat

18/12/2017

Na jaren van problemen en protesten mag de Zweedse modeketen COS, dat onderdeel is van de H&M Group, volgend jaar dan toch een vestiging openen op de Dansaertstraat in Brussel.

H&M wil Brusselse vestiging sluiten

18/12/2017

De Zweedse modegroep H&M heeft bij de bekendmaking van de resultaten van het vierde kwartaal laten verstaan dat het meer winkels wil sluiten. Een van die vestigingen bevindt zich in het winkelcentrum City 2 in Brussel.

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Back to top