Marc Jacobs vertrekt bij Louis Vuitton

Marc Jacobs vertrekt bij Louis Vuitton

De New Yorkse ontwerper Marc Jacobs verlaat Louis Vuitton, het modehuis waarvan hij 16 jaar lang creatief directeur was. Dat is gisteren in Parijs aangekondigd, na de modeshow waarin de 50-jarige ontwerper zijn lente- en zomercollectie 2014 voorstelde, meteen zijn laatste voor het Franse luxemerk.

Beursgang Marc Jacobs

Volgens het Franse zakenblad Challenges, dat het vertrek vorige week al in het vooruitzicht stelde, zou Arnault de beslissing een goed jaar geleden al genomen hebben. De LVMH-topman, die Louis Vuitton nóg exclusiever wil positioneren, kon toen echter niet tegelijk de toenmalige CEO en de creatief directeur vervangen. Daarom zou Jacobs' contract toen slechts met één jaar verlengd zijn.

 

De Amerikaanse ontwerper koestert al langer plannen om zijn label naar de beurs te brengen en gaat daar nu volop werk van maken. Die beursgang zou er ten laatste binnen drie jaar moeten aankomen. Mét de steun van het Louis Vuitton-moederconcern overigens, want LVMH bezit een derde van de aandelen in het "Marc Jacobs"-label (Jacobs en Duffy hebben elk ook een derde in handen).

 

'Halve Belg' getipt als opvolger

In de geruchtenmolen duikt intussen de naam van Nicolas Ghesquière op als opvolger. De Fransman met Belgische roots was jarenlang aan de slag bij Balenciaga. Hij is momenteel niet alleen "beschikbaar", maar zou ook goed in de markt liggen bij modekenners én bij Delphine Arnault, de nummer 2 van Louis Vuitton en 'dochter van'.

 

LVMH zelf wilde nog niet reageren op die geruchten en laat enkel weten zijn tijd te nemen om de opvolging te regelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top