Marc Jacobs vertrekt bij Louis Vuitton | RetailDetail

Marc Jacobs vertrekt bij Louis Vuitton

Marc Jacobs vertrekt bij Louis Vuitton

De New Yorkse ontwerper Marc Jacobs verlaat Louis Vuitton, het modehuis waarvan hij 16 jaar lang creatief directeur was. Dat is gisteren in Parijs aangekondigd, na de modeshow waarin de 50-jarige ontwerper zijn lente- en zomercollectie 2014 voorstelde, meteen zijn laatste voor het Franse luxemerk.

Beursgang Marc Jacobs

Volgens het Franse zakenblad Challenges, dat het vertrek vorige week al in het vooruitzicht stelde, zou Arnault de beslissing een goed jaar geleden al genomen hebben. De LVMH-topman, die Louis Vuitton nóg exclusiever wil positioneren, kon toen echter niet tegelijk de toenmalige CEO en de creatief directeur vervangen. Daarom zou Jacobs' contract toen slechts met één jaar verlengd zijn.

 

De Amerikaanse ontwerper koestert al langer plannen om zijn label naar de beurs te brengen en gaat daar nu volop werk van maken. Die beursgang zou er ten laatste binnen drie jaar moeten aankomen. Mét de steun van het Louis Vuitton-moederconcern overigens, want LVMH bezit een derde van de aandelen in het "Marc Jacobs"-label (Jacobs en Duffy hebben elk ook een derde in handen).

 

'Halve Belg' getipt als opvolger

In de geruchtenmolen duikt intussen de naam van Nicolas Ghesquière op als opvolger. De Fransman met Belgische roots was jarenlang aan de slag bij Balenciaga. Hij is momenteel niet alleen "beschikbaar", maar zou ook goed in de markt liggen bij modekenners én bij Delphine Arnault, de nummer 2 van Louis Vuitton en 'dochter van'.

 

LVMH zelf wilde nog niet reageren op die geruchten en laat enkel weten zijn tijd te nemen om de opvolging te regelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.