Marc Jacobs vertrekt bij Louis Vuitton

Marc Jacobs vertrekt bij Louis Vuitton

De New Yorkse ontwerper Marc Jacobs verlaat Louis Vuitton, het modehuis waarvan hij 16 jaar lang creatief directeur was. Dat is gisteren in Parijs aangekondigd, na de modeshow waarin de 50-jarige ontwerper zijn lente- en zomercollectie 2014 voorstelde, meteen zijn laatste voor het Franse luxemerk.

Beursgang Marc Jacobs

Volgens het Franse zakenblad Challenges, dat het vertrek vorige week al in het vooruitzicht stelde, zou Arnault de beslissing een goed jaar geleden al genomen hebben. De LVMH-topman, die Louis Vuitton nóg exclusiever wil positioneren, kon toen echter niet tegelijk de toenmalige CEO en de creatief directeur vervangen. Daarom zou Jacobs' contract toen slechts met één jaar verlengd zijn.

 

De Amerikaanse ontwerper koestert al langer plannen om zijn label naar de beurs te brengen en gaat daar nu volop werk van maken. Die beursgang zou er ten laatste binnen drie jaar moeten aankomen. Mét de steun van het Louis Vuitton-moederconcern overigens, want LVMH bezit een derde van de aandelen in het "Marc Jacobs"-label (Jacobs en Duffy hebben elk ook een derde in handen).

 

'Halve Belg' getipt als opvolger

In de geruchtenmolen duikt intussen de naam van Nicolas Ghesquière op als opvolger. De Fransman met Belgische roots was jarenlang aan de slag bij Balenciaga. Hij is momenteel niet alleen "beschikbaar", maar zou ook goed in de markt liggen bij modekenners én bij Delphine Arnault, de nummer 2 van Louis Vuitton en 'dochter van'.

 

LVMH zelf wilde nog niet reageren op die geruchten en laat enkel weten zijn tijd te nemen om de opvolging te regelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top