Markt zwangerschapskledij dikt 2 procent per jaar aan

Markt zwangerschapskledij dikt 2 procent per jaar aan

De wereldwijde verkoop van zwangerschapskleding zal tot 2019 met 2,1% per jaar toenemen. De vooruitgang wordt vooral in landen als India gerealiseerd. Rijkere centra kampen daarentegen met laagterecords in nieuwe zwangerschappen.

Meer kledij voor buitenshuis werkende vrouwen

In het rapport Global Maternity Wear Market 2015-2019 merkt het bureau Research and Markets enkele trends op. Een eerste is het feit dat steeds meer toekomstige moeders een job buitenshuis hebben, waardoor ze comfortabele kleding verkiezen die ze ook op het werk kunnen dragen.

 

Belangrijk daarbij is ook dat heel wat vrouwen zo lang mogelijk aan de slag willen blijven, vooral dan in landen zoals de VS en het Verenigd Koninkrijk. Dit betekent dat er kledij beschikbaar moet zijn voor alle stadia van de zwangerschap. Zwangerschapskledij die aangepast is om mee te werken of zich te ontspannen, was in 2014 trouwens goed voor zowat de helft van de globale omzet aan zwangerschapskledij.

 

Bolle buik mag gezien worden

Een andere trend is de voorkeur voor nauw zittende zwangerschapskleding, die de vorm van het lichaam volgt. Het bollend buikje moet niet verborgen worden.

 

Ten slotte willen zwangere vrouwen vooral natuurlijke stoffen, om de gezondheid van hun baby niet in het gedrang te brengen. Chemische producten worden zoveel mogelijk gemeden. Een producent als Boob Design speelt hierop in door 82% van zijn zwangerschapskledij van natuurlijk katoen te maken.

 

De belangrijkste producenten op de wereldmarkt zijn volgens het rapport Amoralia, Destination Maternity, Envie de Fraises, Isabella Oliver en Mothercare. Andere goede verkopers zijn Arcadia, JoJo Maman Bébé, Mamas & Papas, The Gap, Triumph Apparel, Ripe Maternity, Thyme Maternity en Mom & Me.

Tags: