Meer koppelverkoop tijdens sperperiode | RetailDetail

Meer koppelverkoop tijdens sperperiode

Meer koppelverkoop tijdens sperperiode

Voor het eerst start de sperperiode voor de wintersolden op 3 december, morgen dus, en niet langer op 6 december. Koppelverkoop mag echter nog wel, en bijna 3 op de 10 boetieks zijn dat ook van plan.

Koppelverkoop groeit

Uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 217 modehandelaars blijkt dat 29% van de boetieks deze maand aan koppelverkoop zal doen. "Dat aantal bedroeg twee jaar geleden slechts 11%", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Dat nu ook de modedetailhandel mee op de kar springt van koppelverkoop heeft volgens het NSZ te maken met het feit dat nagenoeg alle grote ketens aan gezamenlijke aanbiedingen doen: "Heel wat handelaars vinden dat ze om concurrentieredenen noodgedwongen moeten meedoen. En gezien het warme najaar en de overvloedige stock die heel wat modewinkels hebben, is dat ook begrijpelijk."

 

Referentieperiode = Sperperiode

Die gezamenlijke aanbiedingen, genre 'twee kopen één gratis', zijn overigens een perfect legale manier om het kortingverbod tijdens de sperperiode te omzeilen. Die geldt voor winkels die kledij, schoenen of lederwaren verkopen en loopt tot aan de solden, die op zaterdag 3 januari starten.

 

De sperperiode begint dit jaar voor het eerst op 3 december: "Tot en met vorig jaar begon de sperperiode steeds op 6 december, maar anderzijds begon de referentieperiode - dat is de periode waarin de laagste prijs bepalend is om de solden op te berekenen - al op 1 december. Die gelijkschakeling is eigenlijk niet meer dan logisch en maakt het leven van modehandelaars een stukje gemakkelijker en overzichtelijker", aldus nog het NSZ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vijf jaar na ramp Rana Plaza: “Te weinig overheidsmaatregelen”

24/04/2018

Vijf jaar na de instorting van de kledingfabrieken Rana Plaza in Bangladesh neemt België weinig dwingende maatregelen om producenten tot duurzamere productie te verplichten. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de KULeuven.

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.