Meer koppelverkoop tijdens sperperiode

Meer koppelverkoop tijdens sperperiode

Voor het eerst start de sperperiode voor de wintersolden op 3 december, morgen dus, en niet langer op 6 december. Koppelverkoop mag echter nog wel, en bijna 3 op de 10 boetieks zijn dat ook van plan.

Koppelverkoop groeit

Uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 217 modehandelaars blijkt dat 29% van de boetieks deze maand aan koppelverkoop zal doen. "Dat aantal bedroeg twee jaar geleden slechts 11%", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Dat nu ook de modedetailhandel mee op de kar springt van koppelverkoop heeft volgens het NSZ te maken met het feit dat nagenoeg alle grote ketens aan gezamenlijke aanbiedingen doen: "Heel wat handelaars vinden dat ze om concurrentieredenen noodgedwongen moeten meedoen. En gezien het warme najaar en de overvloedige stock die heel wat modewinkels hebben, is dat ook begrijpelijk."

 

Referentieperiode = Sperperiode

Die gezamenlijke aanbiedingen, genre 'twee kopen één gratis', zijn overigens een perfect legale manier om het kortingverbod tijdens de sperperiode te omzeilen. Die geldt voor winkels die kledij, schoenen of lederwaren verkopen en loopt tot aan de solden, die op zaterdag 3 januari starten.

 

De sperperiode begint dit jaar voor het eerst op 3 december: "Tot en met vorig jaar begon de sperperiode steeds op 6 december, maar anderzijds begon de referentieperiode - dat is de periode waarin de laagste prijs bepalend is om de solden op te berekenen - al op 1 december. Die gelijkschakeling is eigenlijk niet meer dan logisch en maakt het leven van modehandelaars een stukje gemakkelijker en overzichtelijker", aldus nog het NSZ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top