Meer koppelverkoop tijdens sperperiode | RetailDetail

Meer koppelverkoop tijdens sperperiode

Meer koppelverkoop tijdens sperperiode

Voor het eerst start de sperperiode voor de wintersolden op 3 december, morgen dus, en niet langer op 6 december. Koppelverkoop mag echter nog wel, en bijna 3 op de 10 boetieks zijn dat ook van plan.

Koppelverkoop groeit

Uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 217 modehandelaars blijkt dat 29% van de boetieks deze maand aan koppelverkoop zal doen. "Dat aantal bedroeg twee jaar geleden slechts 11%", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Dat nu ook de modedetailhandel mee op de kar springt van koppelverkoop heeft volgens het NSZ te maken met het feit dat nagenoeg alle grote ketens aan gezamenlijke aanbiedingen doen: "Heel wat handelaars vinden dat ze om concurrentieredenen noodgedwongen moeten meedoen. En gezien het warme najaar en de overvloedige stock die heel wat modewinkels hebben, is dat ook begrijpelijk."

 

Referentieperiode = Sperperiode

Die gezamenlijke aanbiedingen, genre 'twee kopen één gratis', zijn overigens een perfect legale manier om het kortingverbod tijdens de sperperiode te omzeilen. Die geldt voor winkels die kledij, schoenen of lederwaren verkopen en loopt tot aan de solden, die op zaterdag 3 januari starten.

 

De sperperiode begint dit jaar voor het eerst op 3 december: "Tot en met vorig jaar begon de sperperiode steeds op 6 december, maar anderzijds begon de referentieperiode - dat is de periode waarin de laagste prijs bepalend is om de solden op te berekenen - al op 1 december. Die gelijkschakeling is eigenlijk niet meer dan logisch en maakt het leven van modehandelaars een stukje gemakkelijker en overzichtelijker", aldus nog het NSZ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerk- en outletformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De winkels, waarvan de eerste twee openden in Stockholm en Malmö, en het webplatform zijn een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.