Meer omzet maar minder winst voor Puma

Meer omzet maar minder winst voor Puma

De Duitse sportkledingproducent Puma zag zijn omzetgroei het voorbije kwartaal vertragen en zijn nettowinst een duik nemen door de sterke dollar. Intussen duiken weer geruchten op over een mogelijke verkoop van Puma door het Franse Kering.

Rihanna stuwt verkoop

Puma zag zijn nettowinst over de voorbije drie maanden met 31% dalen tot 20 miljoen euro, hoewel de omzet steeg tot 914 miljoen euro. Dat is een stijging met 3,1% inclusief wisselkoerseffecten en niet alleen dik de helft lager dan de +7,6% van het trimester daarvoor, het resultaat bleef ook onder de analistenverwachting van 23,1 miljoen euro winst bij een omzet van 918 miljoen euro.

 

Toch toont topman Bjorn Gulden zich tevreden: "Ik ben blij dat de verkoop van schoeisel er nu al voor het vijfde kwartaal op een rij op vooruit is gegaan. De lancering van de eerste 'Puma by Rihanna'-schoen, de 'Creeper', was een zeer groot succes en de meeste retailers waren binnen enkele uren of dagen volledig uitverkocht. We zien ook een zeer positieve trend in onze damesactiviteiten en zullen de komende maanden nog meer focussen op de vrouwelijke consument." De CEO onderstreepte dat de verkoop van sport- en vrijetijdskleding voor dames in de lift zit en zelfs sneller groeit dan die van mannenkleding.

 

Puma (opnieuw) in de etalage?

Intussen meent financieel persbureau Bloomberg te weten dat het Franse Kering (ex-PPR) af wil van zijn meerderheidsparticipatie in Puma. Behalve Puma bezit Kering ook nog de luxemerken Gucci, Bottega Veneta en Yves Saint Laurent.

 

"De jaarlijkse verkoop van Puma stagneert rond de drie miljard euro sinds 2011 en de rendabiliteit ging erop achteruit sinds Kering een meerderheid verwierf in het kapitaal", aldus nog Bloomberg, dat erop wijst dat Puma destijds zo'n 5,3 miljard euro waard was, terwijl dat vandaag 'maar' 3,3 miljard euro meer is.

 

Gevraagd naar een reactie op het nieuws, reageerde topman Bjorn Gulden tijdens een teleconferentie over de kwartaalresultaten kort maar krachtig: "Dat gerucht duikt elk kwartaal weer op."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top