Meer omzet maar minder winst voor Puma

Meer omzet maar minder winst voor Puma

De Duitse sportkledingproducent Puma zag zijn omzetgroei het voorbije kwartaal vertragen en zijn nettowinst een duik nemen door de sterke dollar. Intussen duiken weer geruchten op over een mogelijke verkoop van Puma door het Franse Kering.

Rihanna stuwt verkoop

Puma zag zijn nettowinst over de voorbije drie maanden met 31% dalen tot 20 miljoen euro, hoewel de omzet steeg tot 914 miljoen euro. Dat is een stijging met 3,1% inclusief wisselkoerseffecten en niet alleen dik de helft lager dan de +7,6% van het trimester daarvoor, het resultaat bleef ook onder de analistenverwachting van 23,1 miljoen euro winst bij een omzet van 918 miljoen euro.

 

Toch toont topman Bjorn Gulden zich tevreden: "Ik ben blij dat de verkoop van schoeisel er nu al voor het vijfde kwartaal op een rij op vooruit is gegaan. De lancering van de eerste 'Puma by Rihanna'-schoen, de 'Creeper', was een zeer groot succes en de meeste retailers waren binnen enkele uren of dagen volledig uitverkocht. We zien ook een zeer positieve trend in onze damesactiviteiten en zullen de komende maanden nog meer focussen op de vrouwelijke consument." De CEO onderstreepte dat de verkoop van sport- en vrijetijdskleding voor dames in de lift zit en zelfs sneller groeit dan die van mannenkleding.

 

Puma (opnieuw) in de etalage?

Intussen meent financieel persbureau Bloomberg te weten dat het Franse Kering (ex-PPR) af wil van zijn meerderheidsparticipatie in Puma. Behalve Puma bezit Kering ook nog de luxemerken Gucci, Bottega Veneta en Yves Saint Laurent.

 

"De jaarlijkse verkoop van Puma stagneert rond de drie miljard euro sinds 2011 en de rendabiliteit ging erop achteruit sinds Kering een meerderheid verwierf in het kapitaal", aldus nog Bloomberg, dat erop wijst dat Puma destijds zo'n 5,3 miljard euro waard was, terwijl dat vandaag 'maar' 3,3 miljard euro meer is.

 

Gevraagd naar een reactie op het nieuws, reageerde topman Bjorn Gulden tijdens een teleconferentie over de kwartaalresultaten kort maar krachtig: "Dat gerucht duikt elk kwartaal weer op."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top