RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven okret
  • Onderwerpen DuurzaamheidRetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Modebedrijven onderschatten de stap naar een circulair model”

icon
Mode22 november, 2023
Sara Kovic, okret © Annabel Lucas

Het lineaire bedrijfsmodel van de mode-industrie is onhoudbaar: straks worden bedrijven verplicht te evolueren naar een circulair model, maar de meeste spelers zijn daar nog lang niet klaar voor. Toch dringt de tijd…

Nieuwe zakenmodellen

Begin 2024 opent The Loop, het inspiratiecentrum van RetailDetail in Antwerpen, een nieuw mode-innovatielab onder de noemer Re-Mode dat inzicht biedt in de duurzame toekomst van de retailwereld en de modesector. Het project is een samenwerking met experte duurzame mode Sara Kovic van Okret, de startup die modebedrijven begeleidt naar een circulair bedrijfsmodel.

“We gaan samen kijken naar de ontwikkelingen in de modesector: nieuwe businessmodellen, inspirerende voorbeelden. Niet alleen om ideeën aan te reiken en bezoekers te doen nadenken, maar ook om hen te engageren en oplossingen op maat aan te bieden voor hun organisaties.” Dat is een dringende noodzaak voor de vervuilende mode-industrie: er ontstaat immers een heel nieuw wettelijk kader dat bedrijven verplicht om te rapporteren over hun vorderingen op het vlak van duurzaamheid. De meeste modebedrijven zijn hier nog lang niet klaar voor.

Naar een circulair model

Met Re-Mode willen Okret en RetailDetail het bewustzijn verhogen in de sector en bedrijven aanmoedigen om de eerste stappen te zetten. “Technologie is niet het probleem, het zijn de mensen die verandering moeten aandrijven. Hoe ga je draagvlak creëren binnen je eigen organisatie om die nieuwe manier van werken en denken mee te dragen? Het mag niet beperkt blijven tot één persoon die de duurzame vakjes gaat afvinken. Dit moet leven in de hele organisatie, alle afdelingen hebben iets bij te dragen.”

De showruimte van Re-Mode wordt opgezet vanuit de hele waardeketen, vertrekkend van de grondstoffen over design, productie, logistiek, verkoop en gebruik… “Die keten eindigt niet meer met weggooien, zoals de lineaire systemen waar we nu in zitten, maar wel met ‘take back’: het terugnemen en hergebruiken van de stoffen na gebruik. Dat moeten bedrijven leren: hoe sluit je de cirkel? Alle bedrijven zijn vandaag lineair,” zegt Kovic, “maar dat is niet het model van de toekomst. Modebedrijven onderschatten wat er nodig is om naar een circulair model te evolueren.”

Waarde teruggeven aan textiel

Re-Mode zal de productie- en consumptiemodellen van de toekomst tonen. Vergis u niet: die toekomst is niet veraf meer. “Duurzame rapportering wordt verplicht vanaf 2026, dus moeten bedrijven er vanaf volgend jaar écht wel mee aan de slag gaan. Velen zijn nonchalant. De sense of urgency ontbreekt nog. Waar zijn de early adopters die deze beweging mee in gang zetten? Dit gaat over waarde teruggeven aan textiel. Dan wil de consument daar wel voor betalen.”

Okret geeft zelf het goede voorbeeld met het opzetten van een platform voor circulaire makers en met collabs die leiden tot een eigen Re-Mode collectie. In de lente kunnen geïnteresseerden aanschuiven bij Okret Academy, een accelerator die via een reeks masterclasses en hands-on workshops bedrijven leert over efficiënte waste management in de modesector en hoe dat gebonden is aan wetgeving binnen de Green Deal, met praktisch advies om er concreet mee aan de slag te gaan.

In het voorprogramma Gamechangers op de RetailDetail Night op 23 november vertelt Sara Kovic er alles over. Deelnemen kan nog nipt: via de knop hieronder boekt u uw last-minute ticket.

Ik reserveer mijn last-minute ticket voor de RetailDetail Night
Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN