Modecongres Fashion Talks roept op tot verbeelding | RetailDetail

Modecongres Fashion Talks roept op tot verbeelding

Modecongres Fashion Talks roept op tot verbeelding

Flanders Fashion Institute verwacht op donderdag 3 december zo’n 800 deelnemers voor het congres Fashion Talks in de Waagnatie in Antwerpen. Ze zullen er een hele dag inspiratie kunnen opdoen bij tal van lezingen en workshops.

Congres roept op tot verbeelding

Antwerpen wil met het congres zijn naam en faam als modestad kracht bijzetten. Gezien het in tegenstelling tot andere modesteden geen eigen modeweek heeft, zocht het naar een alternatieve aantrekkingspool. En die werd gevonden in een tweejaarlijks congres. De eerste editie ervan vond in 2013 plaats.

 

De tweede editie biedt een gevarieerd programma, met als rode draad ‘Imagine!’, verbeeldingskracht. “Net als ander sectoren kampt de modebranche met specifieke moeilijkheden. Maar vanuit deze insteek willen daar niet op focussen. We bekijken eerder de opportuniteiten en mogelijkheden. Daarbij kan het interessant zijn om eens over het muurtje te kijken en zaken anders te benaderen”, zegt Agnes Wené van het Flanders Fashion Institute.

 

Het programma mag dan heel divers zijn, alle sprekers hebben de bedoeling om ‘blikverruimend’ uit de hoek te komen. Zo zullen Mathias Ohrel en Céline Toledano het op het congres bijvoorbeeld hebben over de manier waarop een modebedrijf op een andere manier kan worden geleid en hoe er dan aan personeelsbeleid kan worden gedaan. Voorts is er een sessie over mode in Afrika. Dat kan ver van ons bed lijken, maar er gebeurt steeds meer productie op dat continent. Bovendien wordt er daarnaast ook meer Westerse mode ingekocht. Interessant dus om eens bij stil te staan.”

 

Opmerkelijk is ook de deelname van Tom Barman aan het congres. De dEUS-zanger zal er ingaan op de parallellen tussen muziek en mode, meer bepaald binnen het creatieve proces. Of: fashion rocks!

 

Nog beperkt aantal plaatsen beschikbaar

Met zowat 800 deelnemers is het congres nagenoeg uitverkocht. De deelnemers komen grotendeels uit België en de buurlanden, maar er is ook een stevige internationale aanwezigheid. Voor wie alsnog wil inschrijven, zijn er nog een beperkt aantal plaatsen open.

 

Het congres zal voor ons geslaagd zijn als iedere deelnemer met een vernieuwend idee naar huis gaat dat hij of/zij wil onderzoeken om in de praktijk om te zetten”, besluit Wené.

 

Surf voor meer informatie naar www.fashiontalks.be en www.ffi.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.