Moderetailer e5 maakt zich op voor de toekomst | RetailDetail

Moderetailer e5 maakt zich op voor de toekomst

Moderetailer e5 maakt zich op voor de toekomst

E5 mode is volop bezig met het transformeren van zijn winkels, het logo kreeg een restyling en ook online shopping club Outlet-Avenue werd recent overgenomen. De keten is vastbesloten vooruit te gaan, zoals CEO Ronald Boeckx zal uitleggen op het RetailDetail Congress.

Vernieuwd winkelconcept en stadswinkels

De Belgische modeketen e5 viert dit jaar zijn 35e verjaardag en telt momenteel 70 winkels in ons land. Alle winkels zijn tot nu toe gevestigd langs invalswegen of in retailparken, en de opening eind dit jaar van een 71e vestiging in het retailpark van Mitiska in Dilbeek is daar alvast geen uitzondering op.

 

Het blijkt een beproefde formule, aangezien de keten zijn omzet de laatste vijf jaar zag stijgen van 70 miljoen euro naar 93 miljoen euro, terwijl de winst zelfs is vervijfvoudigd. Voor topman Ronald Boeckx het bewijs “dat we er weer staan, na onze dip vijf jaar geleden”.

 

Desalniettemin blijft de keten investeren in vernieuwing en staat de blik op expansie gericht. Zo wordt op dit moment een nieuw winkelconcept getest in een tweetal vestigingen. Eens de nieuwe formule op punt staat, zal ze nationaal worden uitgerold à rato van tien tot vijftien winkels per jaar. “Een grondige opfrissing van de winkelpunten om de tien jaar is een noodzaak”, vindt Boeckx.

 

Bovendien denkt de topman van e5 aan het openen van winkels in de stadscentra: “We gaan onze eigen merken, die telkens zijn aangepast aan een bepaalde doelgroep, eerst wat prominenter in beeld brengen. Een stuk van onze marketing zullen we daar dan ook aan besteden. Eens we denken dat ons merk er voldoende staat, zullen we een test doen in de stadscentra”, liet hij optekenen in RetailDetail Magazine.

 

Online ook naar het buitenland

Ook ziet e5, dat nochtans mikt op een doelgroep van veertigplussers, nog heel wat online groeipotentieel. Om de aanwezigheid op het internet verder te versterken, nam Shopinvest, de holding boven e5 mode, in het najaar ook online shopping club Outlet-Avenue over.

 

Boeckx: “Daarmee hebben we zowel voor ons klassiek aanbod als voor onze outlet een fysiek én een online verkoopkanaal. Je moet rekenen dat we, net als andere kledingketens, na het seizoen met zo’n 10% onverkochte artikelen blijven zitten. Die kan je ofwel terug opnemen in je verkoop – maar dan meng je die – ofwel via outlets van de hand doen. Bij e5 gaat het toch om zo’n 350.000 stuks op jaarbasis.”

 

Verder rekent de modeketen via de internethandel ook op buitenlandse expansie: terwijl in 2014 de focus op Nederland en Frankrijk wordt gezet, volgen in 2015 de Duitstalige landen met Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, “omdat het profiel van die klanten ook bij ons is terug te vinden”. De verkoop gebeurt er zowel via de eigen webshop als door middel van online marktplaatsen en webwarenhuizen.

 

Naar een maandelijkse collectie

De online handel van de kledingketen haalt naar eigen zeggen reeds nu, zonder grote specifieke marketinginspanningen, het niveau van een klassieke winkel, en dat stijgt snel. “Als we een nieuwsbrief uitsturen, krijgen we toch zo’n 20.000 à 30.000 bezoekers online”, aldus Boeckx, die toevoegt dat de webverkoop ook al winstgevend is.

 

Van de online kopers haalt de helft zijn bestelling in de winkel af. Opmerkelijk is dat van de online verkopen maar zo’n 10% terugkeert onder de vorm van retours. “Dat komt omdat we onze winkels aanduiden als ruilpunten. Die kunnen heel wat opvangen.”

 

Onder meer om die webshoppende klant nog beter op te vangen, wil de moderetailer overigens ook op het gebied van collecties een versnelling hoger gaan schakelen: “Wij willen meer en meer evolueren naar een aanbod per maand”, besluit Boeckx. “Dat zou ons ook toelaten om logistiek makkelijker te werken: niet alles zou tegelijk in de winkel moeten zijn.”

 

Ronald Boeckx spreekt op het RetailDetail Congress op 24 april over de toekomst van de modesector. Klik hier om in te schrijven en voor meer informatie.

 

Een volledige versie van dit interview is eerder verschenen in het RetailDetail Magazine.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.