RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Moderetailer e5 maakt zich op voor de toekomst

icon
Mode8 april, 2014

Vernieuwd winkelconcept en stadswinkels

De Belgische modeketen e5 viert dit jaar zijn 35e verjaardag en telt momenteel 70 winkels in ons land. Alle winkels zijn tot nu toe gevestigd langs invalswegen of in retailparken, en de opening eind dit jaar van een 71e vestiging in het retailpark van Mitiska in Dilbeek is daar alvast geen uitzondering op.

 

Het blijkt een beproefde formule, aangezien de keten zijn omzet de laatste vijf jaar zag stijgen van 70 miljoen euro naar 93 miljoen euro, terwijl de winst zelfs is vervijfvoudigd. Voor topman Ronald Boeckx het bewijs “dat we er weer staan, na onze dip vijf jaar geleden”.

 

Desalniettemin blijft de keten investeren in vernieuwing en staat de blik op expansie gericht. Zo wordt op dit moment een nieuw winkelconcept getest in een tweetal vestigingen. Eens de nieuwe formule op punt staat, zal ze nationaal worden uitgerold à rato van tien tot vijftien winkels per jaar. “Een grondige opfrissing van de winkelpunten om de tien jaar is een noodzaak”, vindt Boeckx.

 

Bovendien denkt de topman van e5 aan het openen van winkels in de stadscentra: “We gaan onze eigen merken, die telkens zijn aangepast aan een bepaalde doelgroep, eerst wat prominenter in beeld brengen. Een stuk van onze marketing zullen we daar dan ook aan besteden. Eens we denken dat ons merk er voldoende staat, zullen we een test doen in de stadscentra”, liet hij optekenen in RetailDetail Magazine.

 

Online ook naar het buitenland

Ook ziet e5, dat nochtans mikt op een doelgroep van veertigplussers, nog heel wat online groeipotentieel. Om de aanwezigheid op het internet verder te versterken, nam Shopinvest, de holding boven e5 mode, in het najaar ook online shopping club Outlet-Avenue over.

 

Boeckx: “Daarmee hebben we zowel voor ons klassiek aanbod als voor onze outlet een fysiek én een online verkoopkanaal. Je moet rekenen dat we, net als andere kledingketens, na het seizoen met zo’n 10% onverkochte artikelen blijven zitten. Die kan je ofwel terug opnemen in je verkoop – maar dan meng je die – ofwel via outlets van de hand doen. Bij e5 gaat het toch om zo’n 350.000 stuks op jaarbasis.”

 

Verder rekent de modeketen via de internethandel ook op buitenlandse expansie: terwijl in 2014 de focus op Nederland en Frankrijk wordt gezet, volgen in 2015 de Duitstalige landen met Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, “omdat het profiel van die klanten ook bij ons is terug te vinden”. De verkoop gebeurt er zowel via de eigen webshop als door middel van online marktplaatsen en webwarenhuizen.

 

Naar een maandelijkse collectie

De online handel van de kledingketen haalt naar eigen zeggen reeds nu, zonder grote specifieke marketinginspanningen, het niveau van een klassieke winkel, en dat stijgt snel. “Als we een nieuwsbrief uitsturen, krijgen we toch zo’n 20.000 à 30.000 bezoekers online”, aldus Boeckx, die toevoegt dat de webverkoop ook al winstgevend is.

 

Van de online kopers haalt de helft zijn bestelling in de winkel af. Opmerkelijk is dat van de online verkopen maar zo’n 10% terugkeert onder de vorm van retours. “Dat komt omdat we onze winkels aanduiden als ruilpunten. Die kunnen heel wat opvangen.”

 

Onder meer om die webshoppende klant nog beter op te vangen, wil de moderetailer overigens ook op het gebied van collecties een versnelling hoger gaan schakelen: “Wij willen meer en meer evolueren naar een aanbod per maand”, besluit Boeckx. “Dat zou ons ook toelaten om logistiek makkelijker te werken: niet alles zou tegelijk in de winkel moeten zijn.”

 

Ronald Boeckx spreekt op het RetailDetail Congress op 24 april over de toekomst van de modesector. Klik hier om in te schrijven en voor meer informatie.

 

Een volledige versie van dit interview is eerder verschenen in het RetailDetail Magazine.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN