Modewinkeliers vragen strenge controles op nepkortingen | RetailDetail

Modewinkeliers vragen strenge controles op nepkortingen

Modewinkeliers vragen strenge controles op nepkortingen

Zelfstandige modewinkeliers hebben één van de slechtste winterverkopen van de afgelopen jaren gekend. Ze vragen de FOD Controle en Bemiddeling daarom om tijdens de koopjesperiode streng te controleren op het gebruik van nepkortingen, die de klant misleiden om hem zo de winkel in te lokken.

Bij helft verkoop slechter dan vorig jaar

De afgelopen winterverkoop was in de zelfstandige modehandel de op twee na slechtste van de afgelopen jaren: enkel in 2008 en in 2011 was de verkoop slechter, hoorde Mode Unie bij haar leden. Bij 48 procent van de winkeliers was de verkoop slechter dan vorig jaar, 29 procent verkocht evenveel en bij 23 procent was er sprake van een hogere omzet dan in 2012. Gemiddeld ging de omzet met 3,6 procent omlaag ten opzichte van de winterperiode van vorig jaar.

 

Die lagere verkoop heeft volgens de winkeliers verschillende oorzaken: de helft wijst naar de economische conjunctuur, één zesde naar de weersomstandigheden. De temperaturen waren immers te hoog voor een goede verkoop van de wintercollectie. 15 procent zegt dat de sperperiode het probleem is en dan vooral andere winkeliers die de sperperiode met koppelverkopen omzeilen. Toch is 70 procent van de modehandelaars nog steeds voorstander van de sperperiode.

 

De verwachtingen voor de aankomende koopjesperiode zijn dan ook niet al te hoog: zestig procent verwacht ongeveer dezelfde omzet als vorig jaar. De meeste zelfstandige modewinkels zullen bij de start van de solden kortingen tot dertig procent geven.

 

Strenge controles op nepkortingen

Daarnaast vraagt driekwart om strenge controles op nepkortingen, dat zijn kortingen die de klant om de tuin proberen te leiden. Zo kunnen er kortingen gegeven worden op fictieve oude (hoge) prijzen, waardoor de klant eigenlijk amper profiteert van een korting. Een andere tactiek is om hoge kortingen te afficheren, maar die enkel toe te passen op een heel klein aanbod in de winkel.

 

De Mode Unie vraagt dan ook aan de FOD Controle en Bemiddeling om streng te controleren, in het belang van de klant en de handelaar die wel eerlijk handelt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.