Modewinkeliers vragen strenge controles op nepkortingen

Modewinkeliers vragen strenge controles op nepkortingen

Zelfstandige modewinkeliers hebben één van de slechtste winterverkopen van de afgelopen jaren gekend. Ze vragen de FOD Controle en Bemiddeling daarom om tijdens de koopjesperiode streng te controleren op het gebruik van nepkortingen, die de klant misleiden om hem zo de winkel in te lokken.

Bij helft verkoop slechter dan vorig jaar

De afgelopen winterverkoop was in de zelfstandige modehandel de op twee na slechtste van de afgelopen jaren: enkel in 2008 en in 2011 was de verkoop slechter, hoorde Mode Unie bij haar leden. Bij 48 procent van de winkeliers was de verkoop slechter dan vorig jaar, 29 procent verkocht evenveel en bij 23 procent was er sprake van een hogere omzet dan in 2012. Gemiddeld ging de omzet met 3,6 procent omlaag ten opzichte van de winterperiode van vorig jaar.

 

Die lagere verkoop heeft volgens de winkeliers verschillende oorzaken: de helft wijst naar de economische conjunctuur, één zesde naar de weersomstandigheden. De temperaturen waren immers te hoog voor een goede verkoop van de wintercollectie. 15 procent zegt dat de sperperiode het probleem is en dan vooral andere winkeliers die de sperperiode met koppelverkopen omzeilen. Toch is 70 procent van de modehandelaars nog steeds voorstander van de sperperiode.

 

De verwachtingen voor de aankomende koopjesperiode zijn dan ook niet al te hoog: zestig procent verwacht ongeveer dezelfde omzet als vorig jaar. De meeste zelfstandige modewinkels zullen bij de start van de solden kortingen tot dertig procent geven.

 

Strenge controles op nepkortingen

Daarnaast vraagt driekwart om strenge controles op nepkortingen, dat zijn kortingen die de klant om de tuin proberen te leiden. Zo kunnen er kortingen gegeven worden op fictieve oude (hoge) prijzen, waardoor de klant eigenlijk amper profiteert van een korting. Een andere tactiek is om hoge kortingen te afficheren, maar die enkel toe te passen op een heel klein aanbod in de winkel.

 

De Mode Unie vraagt dan ook aan de FOD Controle en Bemiddeling om streng te controleren, in het belang van de klant en de handelaar die wel eerlijk handelt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Back to top