Modewinkeliers vragen strenge controles op nepkortingen | RetailDetail

Modewinkeliers vragen strenge controles op nepkortingen

Modewinkeliers vragen strenge controles op nepkortingen

Zelfstandige modewinkeliers hebben één van de slechtste winterverkopen van de afgelopen jaren gekend. Ze vragen de FOD Controle en Bemiddeling daarom om tijdens de koopjesperiode streng te controleren op het gebruik van nepkortingen, die de klant misleiden om hem zo de winkel in te lokken.

Bij helft verkoop slechter dan vorig jaar

De afgelopen winterverkoop was in de zelfstandige modehandel de op twee na slechtste van de afgelopen jaren: enkel in 2008 en in 2011 was de verkoop slechter, hoorde Mode Unie bij haar leden. Bij 48 procent van de winkeliers was de verkoop slechter dan vorig jaar, 29 procent verkocht evenveel en bij 23 procent was er sprake van een hogere omzet dan in 2012. Gemiddeld ging de omzet met 3,6 procent omlaag ten opzichte van de winterperiode van vorig jaar.

 

Die lagere verkoop heeft volgens de winkeliers verschillende oorzaken: de helft wijst naar de economische conjunctuur, één zesde naar de weersomstandigheden. De temperaturen waren immers te hoog voor een goede verkoop van de wintercollectie. 15 procent zegt dat de sperperiode het probleem is en dan vooral andere winkeliers die de sperperiode met koppelverkopen omzeilen. Toch is 70 procent van de modehandelaars nog steeds voorstander van de sperperiode.

 

De verwachtingen voor de aankomende koopjesperiode zijn dan ook niet al te hoog: zestig procent verwacht ongeveer dezelfde omzet als vorig jaar. De meeste zelfstandige modewinkels zullen bij de start van de solden kortingen tot dertig procent geven.

 

Strenge controles op nepkortingen

Daarnaast vraagt driekwart om strenge controles op nepkortingen, dat zijn kortingen die de klant om de tuin proberen te leiden. Zo kunnen er kortingen gegeven worden op fictieve oude (hoge) prijzen, waardoor de klant eigenlijk amper profiteert van een korting. Een andere tactiek is om hoge kortingen te afficheren, maar die enkel toe te passen op een heel klein aanbod in de winkel.

 

De Mode Unie vraagt dan ook aan de FOD Controle en Bemiddeling om streng te controleren, in het belang van de klant en de handelaar die wel eerlijk handelt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top