Modewinkeliers vragen strenge controles op nepkortingen | RetailDetail

Modewinkeliers vragen strenge controles op nepkortingen

Modewinkeliers vragen strenge controles op nepkortingen

Zelfstandige modewinkeliers hebben één van de slechtste winterverkopen van de afgelopen jaren gekend. Ze vragen de FOD Controle en Bemiddeling daarom om tijdens de koopjesperiode streng te controleren op het gebruik van nepkortingen, die de klant misleiden om hem zo de winkel in te lokken.

Bij helft verkoop slechter dan vorig jaar

De afgelopen winterverkoop was in de zelfstandige modehandel de op twee na slechtste van de afgelopen jaren: enkel in 2008 en in 2011 was de verkoop slechter, hoorde Mode Unie bij haar leden. Bij 48 procent van de winkeliers was de verkoop slechter dan vorig jaar, 29 procent verkocht evenveel en bij 23 procent was er sprake van een hogere omzet dan in 2012. Gemiddeld ging de omzet met 3,6 procent omlaag ten opzichte van de winterperiode van vorig jaar.

 

Die lagere verkoop heeft volgens de winkeliers verschillende oorzaken: de helft wijst naar de economische conjunctuur, één zesde naar de weersomstandigheden. De temperaturen waren immers te hoog voor een goede verkoop van de wintercollectie. 15 procent zegt dat de sperperiode het probleem is en dan vooral andere winkeliers die de sperperiode met koppelverkopen omzeilen. Toch is 70 procent van de modehandelaars nog steeds voorstander van de sperperiode.

 

De verwachtingen voor de aankomende koopjesperiode zijn dan ook niet al te hoog: zestig procent verwacht ongeveer dezelfde omzet als vorig jaar. De meeste zelfstandige modewinkels zullen bij de start van de solden kortingen tot dertig procent geven.

 

Strenge controles op nepkortingen

Daarnaast vraagt driekwart om strenge controles op nepkortingen, dat zijn kortingen die de klant om de tuin proberen te leiden. Zo kunnen er kortingen gegeven worden op fictieve oude (hoge) prijzen, waardoor de klant eigenlijk amper profiteert van een korting. Een andere tactiek is om hoge kortingen te afficheren, maar die enkel toe te passen op een heel klein aanbod in de winkel.

 

De Mode Unie vraagt dan ook aan de FOD Controle en Bemiddeling om streng te controleren, in het belang van de klant en de handelaar die wel eerlijk handelt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.