Modewinkeliers vragen strenge controles op nepkortingen

Modewinkeliers vragen strenge controles op nepkortingen

Zelfstandige modewinkeliers hebben één van de slechtste winterverkopen van de afgelopen jaren gekend. Ze vragen de FOD Controle en Bemiddeling daarom om tijdens de koopjesperiode streng te controleren op het gebruik van nepkortingen, die de klant misleiden om hem zo de winkel in te lokken.

Bij helft verkoop slechter dan vorig jaar

De afgelopen winterverkoop was in de zelfstandige modehandel de op twee na slechtste van de afgelopen jaren: enkel in 2008 en in 2011 was de verkoop slechter, hoorde Mode Unie bij haar leden. Bij 48 procent van de winkeliers was de verkoop slechter dan vorig jaar, 29 procent verkocht evenveel en bij 23 procent was er sprake van een hogere omzet dan in 2012. Gemiddeld ging de omzet met 3,6 procent omlaag ten opzichte van de winterperiode van vorig jaar.

 

Die lagere verkoop heeft volgens de winkeliers verschillende oorzaken: de helft wijst naar de economische conjunctuur, één zesde naar de weersomstandigheden. De temperaturen waren immers te hoog voor een goede verkoop van de wintercollectie. 15 procent zegt dat de sperperiode het probleem is en dan vooral andere winkeliers die de sperperiode met koppelverkopen omzeilen. Toch is 70 procent van de modehandelaars nog steeds voorstander van de sperperiode.

 

De verwachtingen voor de aankomende koopjesperiode zijn dan ook niet al te hoog: zestig procent verwacht ongeveer dezelfde omzet als vorig jaar. De meeste zelfstandige modewinkels zullen bij de start van de solden kortingen tot dertig procent geven.

 

Strenge controles op nepkortingen

Daarnaast vraagt driekwart om strenge controles op nepkortingen, dat zijn kortingen die de klant om de tuin proberen te leiden. Zo kunnen er kortingen gegeven worden op fictieve oude (hoge) prijzen, waardoor de klant eigenlijk amper profiteert van een korting. Een andere tactiek is om hoge kortingen te afficheren, maar die enkel toe te passen op een heel klein aanbod in de winkel.

 

De Mode Unie vraagt dan ook aan de FOD Controle en Bemiddeling om streng te controleren, in het belang van de klant en de handelaar die wel eerlijk handelt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Back to top