Modewinkels gaan meer dan ooit voor koppelverkoop

Modewinkels gaan meer dan ooit voor koppelverkoop

Op twee jaar tijd doen dubbel zoveel modewinkels aan koppelverkoop tijdens de sperperiode. Deze maand gaat het om 22% van de modehandelaars, terwijl twee jaar geleden nog maar 11% aanhanger was van de perfect legale "twee kopen, één gratis"-aanpak.

"Gedwongen door concurrentie modeketens"

Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen doet één op de vijf van de 387 ondervraagde handelaars in de aanloop naar de zomerkoopjes - en dan vooral vanaf de tweede helft van juni - aan koppelverkoop. De stijgende trend houdt dus aan, want vorig jaar ging het nog om 19% en het jaar daarvoor zelfs maar om 11%.

 

"Dat nu ook de modedetailhandel mee op de kar springt van koppelverkoop heeft te maken met het feit dat nagenoeg alle grote ketens met gezamenlijke aanbiedingen uitpakken. Heel wat handelaars vinden dat ze om concurrentieredenen noodgedwongen moeten meedoen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Perfect legaal, net als fluistersolden

Koppelverkoop is als praktijk sinds 2010 wettelijk toegelaten, aangezien de wet Marktpraktijken en Consumentenbescherming gezamenlijke aanbiedingen zowel buiten als tijdens de sperperiode toelaat. "De prijsvoordelen bij een gezamenlijk aanbod worden immers gekoppeld aan een minimale afname en daardoor wordt koppelverkoop niet beschouwd als een aankondiging van prijsvermindering. Alleen koppelverkoop die een oneerlijke handelspraktijk uitmaakt, zoals promoacties die misleidend zijn of al te agressief, zijn verboden", aldus nog Christine Mattheeuws.

 

Hetzelfde geldt voor fluistersolden, een praktijk waarbij de verkoper aan een klant zegt dat hij een korting krijgt op een bepaald kledingstuk - zolang hij dat maar niet afficheert. "Slechts 14% van de modedetailhandelaars past die fluistersolden echter toe en dan doorgaans nog bij trouwe klanten", aldus het NSZ. Toch is volgens de zelfstandigenorganisatie 64% van de zelfstandige modehandelaars absoluut geen fan van koppelverkoop en fluistersolden: zij verkiezen te wachten tot de solden om kortingen te geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top