Modewinkels gaan meer dan ooit voor koppelverkoop

Modewinkels gaan meer dan ooit voor koppelverkoop

Op twee jaar tijd doen dubbel zoveel modewinkels aan koppelverkoop tijdens de sperperiode. Deze maand gaat het om 22% van de modehandelaars, terwijl twee jaar geleden nog maar 11% aanhanger was van de perfect legale "twee kopen, één gratis"-aanpak.

"Gedwongen door concurrentie modeketens"

Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen doet één op de vijf van de 387 ondervraagde handelaars in de aanloop naar de zomerkoopjes - en dan vooral vanaf de tweede helft van juni - aan koppelverkoop. De stijgende trend houdt dus aan, want vorig jaar ging het nog om 19% en het jaar daarvoor zelfs maar om 11%.

 

"Dat nu ook de modedetailhandel mee op de kar springt van koppelverkoop heeft te maken met het feit dat nagenoeg alle grote ketens met gezamenlijke aanbiedingen uitpakken. Heel wat handelaars vinden dat ze om concurrentieredenen noodgedwongen moeten meedoen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Perfect legaal, net als fluistersolden

Koppelverkoop is als praktijk sinds 2010 wettelijk toegelaten, aangezien de wet Marktpraktijken en Consumentenbescherming gezamenlijke aanbiedingen zowel buiten als tijdens de sperperiode toelaat. "De prijsvoordelen bij een gezamenlijk aanbod worden immers gekoppeld aan een minimale afname en daardoor wordt koppelverkoop niet beschouwd als een aankondiging van prijsvermindering. Alleen koppelverkoop die een oneerlijke handelspraktijk uitmaakt, zoals promoacties die misleidend zijn of al te agressief, zijn verboden", aldus nog Christine Mattheeuws.

 

Hetzelfde geldt voor fluistersolden, een praktijk waarbij de verkoper aan een klant zegt dat hij een korting krijgt op een bepaald kledingstuk - zolang hij dat maar niet afficheert. "Slechts 14% van de modedetailhandelaars past die fluistersolden echter toe en dan doorgaans nog bij trouwe klanten", aldus het NSZ. Toch is volgens de zelfstandigenorganisatie 64% van de zelfstandige modehandelaars absoluut geen fan van koppelverkoop en fluistersolden: zij verkiezen te wachten tot de solden om kortingen te geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top