Modewinkels gaan meer dan ooit voor koppelverkoop

Modewinkels gaan meer dan ooit voor koppelverkoop

Op twee jaar tijd doen dubbel zoveel modewinkels aan koppelverkoop tijdens de sperperiode. Deze maand gaat het om 22% van de modehandelaars, terwijl twee jaar geleden nog maar 11% aanhanger was van de perfect legale "twee kopen, één gratis"-aanpak.

"Gedwongen door concurrentie modeketens"

Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen doet één op de vijf van de 387 ondervraagde handelaars in de aanloop naar de zomerkoopjes - en dan vooral vanaf de tweede helft van juni - aan koppelverkoop. De stijgende trend houdt dus aan, want vorig jaar ging het nog om 19% en het jaar daarvoor zelfs maar om 11%.

 

"Dat nu ook de modedetailhandel mee op de kar springt van koppelverkoop heeft te maken met het feit dat nagenoeg alle grote ketens met gezamenlijke aanbiedingen uitpakken. Heel wat handelaars vinden dat ze om concurrentieredenen noodgedwongen moeten meedoen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Perfect legaal, net als fluistersolden

Koppelverkoop is als praktijk sinds 2010 wettelijk toegelaten, aangezien de wet Marktpraktijken en Consumentenbescherming gezamenlijke aanbiedingen zowel buiten als tijdens de sperperiode toelaat. "De prijsvoordelen bij een gezamenlijk aanbod worden immers gekoppeld aan een minimale afname en daardoor wordt koppelverkoop niet beschouwd als een aankondiging van prijsvermindering. Alleen koppelverkoop die een oneerlijke handelspraktijk uitmaakt, zoals promoacties die misleidend zijn of al te agressief, zijn verboden", aldus nog Christine Mattheeuws.

 

Hetzelfde geldt voor fluistersolden, een praktijk waarbij de verkoper aan een klant zegt dat hij een korting krijgt op een bepaald kledingstuk - zolang hij dat maar niet afficheert. "Slechts 14% van de modedetailhandelaars past die fluistersolden echter toe en dan doorgaans nog bij trouwe klanten", aldus het NSZ. Toch is volgens de zelfstandigenorganisatie 64% van de zelfstandige modehandelaars absoluut geen fan van koppelverkoop en fluistersolden: zij verkiezen te wachten tot de solden om kortingen te geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Back to top