Modewinkels gaan meer dan ooit voor koppelverkoop | RetailDetail

Modewinkels gaan meer dan ooit voor koppelverkoop

Modewinkels gaan meer dan ooit voor koppelverkoop

Op twee jaar tijd doen dubbel zoveel modewinkels aan koppelverkoop tijdens de sperperiode. Deze maand gaat het om 22% van de modehandelaars, terwijl twee jaar geleden nog maar 11% aanhanger was van de perfect legale "twee kopen, één gratis"-aanpak.

"Gedwongen door concurrentie modeketens"

Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen doet één op de vijf van de 387 ondervraagde handelaars in de aanloop naar de zomerkoopjes - en dan vooral vanaf de tweede helft van juni - aan koppelverkoop. De stijgende trend houdt dus aan, want vorig jaar ging het nog om 19% en het jaar daarvoor zelfs maar om 11%.

 

"Dat nu ook de modedetailhandel mee op de kar springt van koppelverkoop heeft te maken met het feit dat nagenoeg alle grote ketens met gezamenlijke aanbiedingen uitpakken. Heel wat handelaars vinden dat ze om concurrentieredenen noodgedwongen moeten meedoen", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Perfect legaal, net als fluistersolden

Koppelverkoop is als praktijk sinds 2010 wettelijk toegelaten, aangezien de wet Marktpraktijken en Consumentenbescherming gezamenlijke aanbiedingen zowel buiten als tijdens de sperperiode toelaat. "De prijsvoordelen bij een gezamenlijk aanbod worden immers gekoppeld aan een minimale afname en daardoor wordt koppelverkoop niet beschouwd als een aankondiging van prijsvermindering. Alleen koppelverkoop die een oneerlijke handelspraktijk uitmaakt, zoals promoacties die misleidend zijn of al te agressief, zijn verboden", aldus nog Christine Mattheeuws.

 

Hetzelfde geldt voor fluistersolden, een praktijk waarbij de verkoper aan een klant zegt dat hij een korting krijgt op een bepaald kledingstuk - zolang hij dat maar niet afficheert. "Slechts 14% van de modedetailhandelaars past die fluistersolden echter toe en dan doorgaans nog bij trouwe klanten", aldus het NSZ. Toch is volgens de zelfstandigenorganisatie 64% van de zelfstandige modehandelaars absoluut geen fan van koppelverkoop en fluistersolden: zij verkiezen te wachten tot de solden om kortingen te geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Verschillende voormalige medewerksters van Nike hebben in de VS een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. Ze zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.