Mothercare verwerpt miljoenenbod van Amerikaanse rivaal

Mothercare verwerpt miljoenenbod van Amerikaanse rivaal

Het Amerikaanse Destination Maternity heeft zijn oog laten vallen op de Britse babyketen Mothercare, maar noch het bedrag van 340 miljoen euro noch een bezoek van de grote Amerikaanse baas himself kon (tot nog toe) de hoofdaandeelhouders vermurwen.

Ruim 340 miljoen euro: "onvoldoende"

"We zijn er rotsvast van overtuigd dat er zeer goede strategische redenen zijn voor deze combinatie, waaruit de onbetwiste wereldleider op de markt van de zwangerschaps-, baby- en kinderproducten zou worden geboren", vertelde CEO Ed Krell aan de twee belangrijkste institutionele aandeelhouders van Mothercare (Fidelity en Allianz Global Investors).

 

Krell was speciaal vanuit Amerika overgevlogen naar Londen om de aandeelhouders ervan te overtuigen Mothercare-voorzitter Alan Parker te dwingen mee te stappen in het overnameverhaal. Parker had eerder al laten weten dat het bod van ruim 340 miljoen euro te laag was en dat het "noch de inherente waarde van Mothercare voor de aandeelhouders, noch de vooruitzichten van herstel en groei weergaf".

 

"Geen interesse"

De Amerikaan moest dan ook met lege handen terugvliegen: "Wij zijn niet geïnteresseerd in een overname. We denken dat het een zwak bod is dat flink onder de waarde van het bedrijf ligt", aldus Simon Gergel van Allianz. Zijn kompaan Paras Anand van Fidelity verwoordde het nog scherper: "Gezien Mothercare momenteel geen CEO heeft, kan de stap van Destination Maternity enkel maar geïnterpreteerd worden als opportunisme. Wij geven er de voorkeur aan de business gewoon voort te zetten op eigen benen."

 

Vraag is nu of Destination Maternity alsnog met een hoger bod op de proppen gaat komen. De Amerikanen krijgen daar volgens de Britse wetgeving nog de tijd voor tot en met 30 juli. Zoniet mogen ze zes maanden lang geen nieuw bod meer uitbrengen.

 

Mothercare telt meer dan 1.000 vestigingen in 60 landen, deels in eigen beheer, deels in franchise. In Brussel heeft de groep twee winkels: in de winkelgalerijen Gulden Vlies/Louiza en City2.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


United Brands toont nieuw winkelconcept in Oud-Turnhout

23/10/2017

Sportketen United Brands heeft zijn vestiging in Oud-Turnhout compleet vernieuwd, met de focus op beleving en op digitalisering. Dorien Piessens, dochter van oprichter en CEO Marc Piessens, bereidt zich inmiddels voor om het stuur over te nemen.

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 m² op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren zijn grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Back to top