Mothercare verwerpt miljoenenbod van Amerikaanse rivaal | RetailDetail

Mothercare verwerpt miljoenenbod van Amerikaanse rivaal

Mothercare verwerpt miljoenenbod van Amerikaanse rivaal

Het Amerikaanse Destination Maternity heeft zijn oog laten vallen op de Britse babyketen Mothercare, maar noch het bedrag van 340 miljoen euro noch een bezoek van de grote Amerikaanse baas himself kon (tot nog toe) de hoofdaandeelhouders vermurwen.

Ruim 340 miljoen euro: "onvoldoende"

"We zijn er rotsvast van overtuigd dat er zeer goede strategische redenen zijn voor deze combinatie, waaruit de onbetwiste wereldleider op de markt van de zwangerschaps-, baby- en kinderproducten zou worden geboren", vertelde CEO Ed Krell aan de twee belangrijkste institutionele aandeelhouders van Mothercare (Fidelity en Allianz Global Investors).

 

Krell was speciaal vanuit Amerika overgevlogen naar Londen om de aandeelhouders ervan te overtuigen Mothercare-voorzitter Alan Parker te dwingen mee te stappen in het overnameverhaal. Parker had eerder al laten weten dat het bod van ruim 340 miljoen euro te laag was en dat het "noch de inherente waarde van Mothercare voor de aandeelhouders, noch de vooruitzichten van herstel en groei weergaf".

 

"Geen interesse"

De Amerikaan moest dan ook met lege handen terugvliegen: "Wij zijn niet geïnteresseerd in een overname. We denken dat het een zwak bod is dat flink onder de waarde van het bedrijf ligt", aldus Simon Gergel van Allianz. Zijn kompaan Paras Anand van Fidelity verwoordde het nog scherper: "Gezien Mothercare momenteel geen CEO heeft, kan de stap van Destination Maternity enkel maar geïnterpreteerd worden als opportunisme. Wij geven er de voorkeur aan de business gewoon voort te zetten op eigen benen."

 

Vraag is nu of Destination Maternity alsnog met een hoger bod op de proppen gaat komen. De Amerikanen krijgen daar volgens de Britse wetgeving nog de tijd voor tot en met 30 juli. Zoniet mogen ze zes maanden lang geen nieuw bod meer uitbrengen.

 

Mothercare telt meer dan 1.000 vestigingen in 60 landen, deels in eigen beheer, deels in franchise. In Brussel heeft de groep twee winkels: in de winkelgalerijen Gulden Vlies/Louiza en City2.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.