RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mulberry ziet jaaromzet dalen na mislukte 'upgrade'-strategie

icon
Mode12 juni, 2014

Vergelijkbare omzet 3% lager

Het Britse modehuis Mulberry zag in zijn boekjaar 2013-2014 (afgesloten op 31 maart laatstleden) zijn jaaromzet dalen van 165,1 miljoen pond (circa 205,4 miljoen euro) naar 163,5 miljoen pond (of zo’n 203,4 miljoen euro).

 

Mulberry wist de daling nog enigszins te beperken dankzij de opening van negen internationale flagships in de VS, Australië, Duitsland en Canada. Daardoor steeg de omzet van het eigen retailnet 2% tot 109 miljoen pond (zo’n 135,6 miljoen euro). Op vergelijkbare basis was er echter een omzetdaling met 3%. Ook de omzet uit de groothandelsactiviteiten ging erop achteruit: -6% tot 54,5 miljoen pond (circa 67,8 miljoen euro).

 

Onder meer als gevolg van duurder uitvallende winkelopeningen en -renovaties zakte ook de winst voor belastingen fors. Die ging van 26 miljoen pond (ruim 32,3 miljoen euro) naar 14 miljoen pond (of bijna 17,5 miljoen euro).

 

“Het was een uitdagend jaar“, geeft waarnemend CEO Godfrey Davis toe. Davis volgde in maart Bruno Guillon op die na een derde winstwaarschuwing moest opstappen omdat zijn upgrading-strategie niet werkte. Davis blijft er echter van overtuigd “dat we kunnen bouwen op de solide basis van Mulberry en onze unieke positionering in de luxemarkt. Op de middellange termijn kunnen we de groei van Mulberry herstellen.“

 

Al lijkt daar in het nieuwe boekjaar nog niet veel sprake van: de voorbije 10 weken zakte de verkoop in de eigen winkels met 9% en op vergelijkbare basis zelfs met 15%. En ook voor de groothandelsactiviteiten gaat de groep uit van een “achteruitgang met twee cijfers“.

 

Terug naar het “betaalbare luxe”-segment

Om het tij bij Mulberry te keren, mikt Davis vooral op het vernieuwen van het productaanbod, waarvan de recente lancering van een goedkopere tassenlijn alvast getuigt. “We hebben geluisterd naar onze klanten en introduceren nu nieuwe producten van 500 tot 800 pond“, aldus Godfrey Davis. “De eerste stap was de lancering van de Tessie collectie twee weken geleden, die nu al populair blijkt te zijn.”

 

Tegelijk zet Davis de expansie van het eigen winkelnetwerk voort, maar dan wel tegen een iets gezapiger tempo: “Door de zware investering in de Parijse flagship store, die naar verwachting de deuren zal openen bij het begin van volgend fiscaal jaar, zullen we dit boekjaar minder nieuwe winkels openen en van de gelegenheid gebruik maken om de productiviteit van onze bestaande winkels te verbeteren”, aldus nog Godfrey Davis.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode9 december, 2025
    Acht Europese landen eisen maatregelen tegen ultrasnelle modeplatformen

    Acht Europese landen, aangevoerd door Frankrijk, vragen de Europese Commissie en de lidstaten om krachtiger op te treden tegen fastfashion-platformen uit derde landen, zoals Shein, Temu of Alibaba.

  • icon
    Mode9 december, 2025
    Veepee lanceert Re-turn in Benelux

    De Franse webshop Veepee heeft zijn retourdienst Re-turn uitgebreid naar de Benelux. Leden kunnen er artikelen kopen die door andere gebruikers werden teruggestuurd.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN