Mulberry ziet jaaromzet dalen na mislukte 'upgrade'-strategie

Mulberry ziet jaaromzet dalen na mislukte 'upgrade'-strategie

Mulberry wou kost wat kost doorbreken in het hogere en lucratievere prijssegment. Helaas volgde de consument niet. Resultaat: een omzetdaling, zowel in de eigen winkels als in de groothandel. Nieuwe, meer betaalbare producten moeten nu het tij keren.

Vergelijkbare omzet 3% lager

Het Britse modehuis Mulberry zag in zijn boekjaar 2013-2014 (afgesloten op 31 maart laatstleden) zijn jaaromzet dalen van 165,1 miljoen pond (circa 205,4 miljoen euro) naar 163,5 miljoen pond (of zo'n 203,4 miljoen euro).

 

Mulberry wist de daling nog enigszins te beperken dankzij de opening van negen internationale flagships in de VS, Australië, Duitsland en Canada. Daardoor steeg de omzet van het eigen retailnet 2% tot 109 miljoen pond (zo'n 135,6 miljoen euro). Op vergelijkbare basis was er echter een omzetdaling met 3%. Ook de omzet uit de groothandelsactiviteiten ging erop achteruit: -6% tot 54,5 miljoen pond (circa 67,8 miljoen euro).

 

Onder meer als gevolg van duurder uitvallende winkelopeningen en -renovaties zakte ook de winst voor belastingen fors. Die ging van 26 miljoen pond (ruim 32,3 miljoen euro) naar 14 miljoen pond (of bijna 17,5 miljoen euro).

 

"Het was een uitdagend jaar", geeft waarnemend CEO Godfrey Davis toe. Davis volgde in maart Bruno Guillon op die na een derde winstwaarschuwing moest opstappen omdat zijn upgrading-strategie niet werkte. Davis blijft er echter van overtuigd "dat we kunnen bouwen op de solide basis van Mulberry en onze unieke positionering in de luxemarkt. Op de middellange termijn kunnen we de groei van Mulberry herstellen."

 

Al lijkt daar in het nieuwe boekjaar nog niet veel sprake van: de voorbije 10 weken zakte de verkoop in de eigen winkels met 9% en op vergelijkbare basis zelfs met 15%. En ook voor de groothandelsactiviteiten gaat de groep uit van een "achteruitgang met twee cijfers".

 

Terug naar het "betaalbare luxe"-segment

Om het tij bij Mulberry te keren, mikt Davis vooral op het vernieuwen van het productaanbod, waarvan de recente lancering van een goedkopere tassenlijn alvast getuigt. "We hebben geluisterd naar onze klanten en introduceren nu nieuwe producten van 500 tot 800 pond", aldus Godfrey Davis. "De eerste stap was de lancering van de Tessie collectie twee weken geleden, die nu al populair blijkt te zijn."

 

Tegelijk zet Davis de expansie van het eigen winkelnetwerk voort, maar dan wel tegen een iets gezapiger tempo: "Door de zware investering in de Parijse flagship store, die naar verwachting de deuren zal openen bij het begin van volgend fiscaal jaar, zullen we dit boekjaar minder nieuwe winkels openen en van de gelegenheid gebruik maken om de productiviteit van onze bestaande winkels te verbeteren", aldus nog Godfrey Davis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Back to top