Mulberry ziet jaaromzet dalen na mislukte 'upgrade'-strategie

Mulberry ziet jaaromzet dalen na mislukte 'upgrade'-strategie

Mulberry wou kost wat kost doorbreken in het hogere en lucratievere prijssegment. Helaas volgde de consument niet. Resultaat: een omzetdaling, zowel in de eigen winkels als in de groothandel. Nieuwe, meer betaalbare producten moeten nu het tij keren.

Vergelijkbare omzet 3% lager

Het Britse modehuis Mulberry zag in zijn boekjaar 2013-2014 (afgesloten op 31 maart laatstleden) zijn jaaromzet dalen van 165,1 miljoen pond (circa 205,4 miljoen euro) naar 163,5 miljoen pond (of zo'n 203,4 miljoen euro).

 

Mulberry wist de daling nog enigszins te beperken dankzij de opening van negen internationale flagships in de VS, Australië, Duitsland en Canada. Daardoor steeg de omzet van het eigen retailnet 2% tot 109 miljoen pond (zo'n 135,6 miljoen euro). Op vergelijkbare basis was er echter een omzetdaling met 3%. Ook de omzet uit de groothandelsactiviteiten ging erop achteruit: -6% tot 54,5 miljoen pond (circa 67,8 miljoen euro).

 

Onder meer als gevolg van duurder uitvallende winkelopeningen en -renovaties zakte ook de winst voor belastingen fors. Die ging van 26 miljoen pond (ruim 32,3 miljoen euro) naar 14 miljoen pond (of bijna 17,5 miljoen euro).

 

"Het was een uitdagend jaar", geeft waarnemend CEO Godfrey Davis toe. Davis volgde in maart Bruno Guillon op die na een derde winstwaarschuwing moest opstappen omdat zijn upgrading-strategie niet werkte. Davis blijft er echter van overtuigd "dat we kunnen bouwen op de solide basis van Mulberry en onze unieke positionering in de luxemarkt. Op de middellange termijn kunnen we de groei van Mulberry herstellen."

 

Al lijkt daar in het nieuwe boekjaar nog niet veel sprake van: de voorbije 10 weken zakte de verkoop in de eigen winkels met 9% en op vergelijkbare basis zelfs met 15%. En ook voor de groothandelsactiviteiten gaat de groep uit van een "achteruitgang met twee cijfers".

 

Terug naar het "betaalbare luxe"-segment

Om het tij bij Mulberry te keren, mikt Davis vooral op het vernieuwen van het productaanbod, waarvan de recente lancering van een goedkopere tassenlijn alvast getuigt. "We hebben geluisterd naar onze klanten en introduceren nu nieuwe producten van 500 tot 800 pond", aldus Godfrey Davis. "De eerste stap was de lancering van de Tessie collectie twee weken geleden, die nu al populair blijkt te zijn."

 

Tegelijk zet Davis de expansie van het eigen winkelnetwerk voort, maar dan wel tegen een iets gezapiger tempo: "Door de zware investering in de Parijse flagship store, die naar verwachting de deuren zal openen bij het begin van volgend fiscaal jaar, zullen we dit boekjaar minder nieuwe winkels openen en van de gelegenheid gebruik maken om de productiviteit van onze bestaande winkels te verbeteren", aldus nog Godfrey Davis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Vzw Terre wil snel naar vijf Factory Shops

01/12/2017

De vzw Terre heeft deze week in Anderlecht een tweede Brusselse Factory Shop geopend, waar ze tweedehands kleding verkoopt die hzet verzamelt via containers over het hele land. De vzw wil nu snel uitbreiden in de hoofdstad.

Back to top