Nettowinst Geox bijna gehalveerd | RetailDetail

Nettowinst Geox bijna gehalveerd

Nettowinst Geox bijna gehalveerd

In het eerste kwartaal van het boekjaar 2014 zag de Italiaanse schoenenproduct Geox zijn nettowinst met bijna de helft afnemen, maar kon wel een kleine omzetstijging laten optekenen.

Hogere kosten

De omzet van Geox in het eerste kwartaal kwam uit op 268,5 miljoen euro, een stijging van 2,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral de verkoop in eigen winkels deed het aanmerkelijk beter: daar steeg de omzet met 45,2 procent naar 77 miljoen euro. Ook de vergelijkbare omzet steeg er met 20 procent.

 

Omwille van hogere kosten in de productie en een agressief promotiebeleid tijdens de koopjesperiode daalde de marges echter aanzienlijk. Daardoor viel de winst met 47 procent terug, naar 27,8 miljoen euro ten opzichte van 40,5 miljoen euro een jaar eerder.

 

Positief signaal

De omzetstijging is voor Geox een positief signaal, aangezien de omzet over het volledige jaar 2013 met maar liefst 20 procent daalde. Dat kwam vooral omwille van moeilijke omstandigheden in Spanje en Italië, maar daar lijkt de situatie zich te herstellen. In Italië steeg de omzet met 8,3 procent in het eerste kwartaal, naar 97 miljoen euro.

 

In de rest van Europa bleef de omzet gelijk. In Noord- en Zuid-Amerika was er een daling van 4,8 procent en in de rest van de wereld een stijging van 1 procent.

 

Grootste stijger binnen het bedrijf was de verkoop van kleding: daar steeg de omzet met 11 procent. De verkoop van kleding is goed voor bijna 14 procent van de totale omzet van Geox.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.