Nettowinst Geox bijna gehalveerd

Nettowinst Geox bijna gehalveerd

In het eerste kwartaal van het boekjaar 2014 zag de Italiaanse schoenenproduct Geox zijn nettowinst met bijna de helft afnemen, maar kon wel een kleine omzetstijging laten optekenen.

Hogere kosten

De omzet van Geox in het eerste kwartaal kwam uit op 268,5 miljoen euro, een stijging van 2,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vooral de verkoop in eigen winkels deed het aanmerkelijk beter: daar steeg de omzet met 45,2 procent naar 77 miljoen euro. Ook de vergelijkbare omzet steeg er met 20 procent.

 

Omwille van hogere kosten in de productie en een agressief promotiebeleid tijdens de koopjesperiode daalde de marges echter aanzienlijk. Daardoor viel de winst met 47 procent terug, naar 27,8 miljoen euro ten opzichte van 40,5 miljoen euro een jaar eerder.

 

Positief signaal

De omzetstijging is voor Geox een positief signaal, aangezien de omzet over het volledige jaar 2013 met maar liefst 20 procent daalde. Dat kwam vooral omwille van moeilijke omstandigheden in Spanje en Italië, maar daar lijkt de situatie zich te herstellen. In Italië steeg de omzet met 8,3 procent in het eerste kwartaal, naar 97 miljoen euro.

 

In de rest van Europa bleef de omzet gelijk. In Noord- en Zuid-Amerika was er een daling van 4,8 procent en in de rest van de wereld een stijging van 1 procent.

 

Grootste stijger binnen het bedrijf was de verkoop van kleding: daar steeg de omzet met 11 procent. De verkoop van kleding is goed voor bijna 14 procent van de totale omzet van Geox.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top