New Look wil af van verlieslatende Franse dochter Mim

New Look wil af van verlieslatende Franse dochter Mim

De Britse modegroep New Look sluit zijn fiscale boekjaar 2013-2014 af met een verlies voor belasting van omgerekend zo'n 67,8 miljoen euro. Oorzaak van dat miljoenenverlies is de afschrijving van de verlieslatende Franse dochter Mim.

Mim in de etalage

Bij de voorstelling van de jaarresultaten maakte de Britse fast-fashionretailer New Look bekend dat het zijn verlieslatende Franse filiaal Mim van de hand wil doen. New Look kocht zich in 2000 in bij het Franse pret-à-portermerk en lijfde het in 2003 volledig in, maar de Britten beleefden nog niet veel plezier aan hun investering.

 

Eind januari stapte Mim-topman Xavier Wilmes op. Hij werd half april opgevolgd door Xavier Dura, nauwelijks enkele maanden nadat ook nieuwe verantwoordelijken waren aangesteld voor het aanbod en de styling. Hun opdracht: opnieuw aansluiting vinden bij de prijsbewuste 18- tot 25-jarige jongedames die blijkbaar massaal de weg hebben gevonden naar de Primarks, H&M's en Zara's van deze wereld.

 

Mim behoort naar eigen zeggen tot de top-10 van de vrouwenmode in Frankrijk en telt een netwerk van een kleine 360 boetieks in Frankrijk en België. Volgens New Look-CEO Anders Kristiansen is er "belangstelling van buitenstaanders om de business over te nemen, maar er zijn ook andere mogelijkheden", zonder verdere details te geven.

 

New Look zelf groeit volop

Abstractie gemaakt van het Franse Mim is New Look nochtans in goeie doen: Het Britse modemerk, te koop in meer dan 1.100 winkels in 24 landen, zag zijn omzet met 3% stijgen tot 1,53 miljard pond (ca. 1,88 miljard euro) en op vergelijkbare basis met 2,2% "ondanks de volatiele marktomstandigheden". De onderliggende operationele winst steeg 11,3% tot 128,5 miljoen pond (ruim 158 miljoen euro).

 

Vooral de internetverkoop groeit als kool: +63,9%, nadat er al een +46% werd opgetekend het jaar voordien. Dat heeft de keten te danken aan de vernieuwde website (die nu al door 2,7 miljoen mensen per week wordt bezocht) en aan de ontwikkeling van apps voor smartphone en tablet, maar ook aan deals met ASOS, Zalando, Zalora en nog enkele andere webverkopers. Daardoor is New Look vandaag online te koop in meer dan 195 landen wereldwijd.

 

Volgens Anders Kristiansen heeft New Look in eigen land een marktaandeel van 6% en zit daar nog flinke rek op door nieuwe vestigingen te openen en bestaande boetieks te vervangen door grotere winkels. De CEO mikt daarbij ook op kleinere steden, "want die zwengelen de internetverkoop aan".

 

Op het internationale toneel kondigde de topman ook nog de opening van 10 boetieks in China aan, meteen een verdubbeling van het huidige aantal. Daarnaast verwacht Kristiansen veel van Polen, waar New Look de 10 boetieks van zijn lokale franchisenemer overkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Vzw Terre wil snel naar vijf Factory Shops

01/12/2017

De vzw Terre heeft deze week in Anderlecht een tweede Brusselse Factory Shop geopend, waar ze tweedehands kleding verkoopt die hzet verzamelt via containers over het hele land. De vzw wil nu snel uitbreiden in de hoofdstad.

Back to top