New Look wil af van verlieslatende Franse dochter Mim

New Look wil af van verlieslatende Franse dochter Mim

De Britse modegroep New Look sluit zijn fiscale boekjaar 2013-2014 af met een verlies voor belasting van omgerekend zo'n 67,8 miljoen euro. Oorzaak van dat miljoenenverlies is de afschrijving van de verlieslatende Franse dochter Mim.

Mim in de etalage

Bij de voorstelling van de jaarresultaten maakte de Britse fast-fashionretailer New Look bekend dat het zijn verlieslatende Franse filiaal Mim van de hand wil doen. New Look kocht zich in 2000 in bij het Franse pret-à-portermerk en lijfde het in 2003 volledig in, maar de Britten beleefden nog niet veel plezier aan hun investering.

 

Eind januari stapte Mim-topman Xavier Wilmes op. Hij werd half april opgevolgd door Xavier Dura, nauwelijks enkele maanden nadat ook nieuwe verantwoordelijken waren aangesteld voor het aanbod en de styling. Hun opdracht: opnieuw aansluiting vinden bij de prijsbewuste 18- tot 25-jarige jongedames die blijkbaar massaal de weg hebben gevonden naar de Primarks, H&M's en Zara's van deze wereld.

 

Mim behoort naar eigen zeggen tot de top-10 van de vrouwenmode in Frankrijk en telt een netwerk van een kleine 360 boetieks in Frankrijk en België. Volgens New Look-CEO Anders Kristiansen is er "belangstelling van buitenstaanders om de business over te nemen, maar er zijn ook andere mogelijkheden", zonder verdere details te geven.

 

New Look zelf groeit volop

Abstractie gemaakt van het Franse Mim is New Look nochtans in goeie doen: Het Britse modemerk, te koop in meer dan 1.100 winkels in 24 landen, zag zijn omzet met 3% stijgen tot 1,53 miljard pond (ca. 1,88 miljard euro) en op vergelijkbare basis met 2,2% "ondanks de volatiele marktomstandigheden". De onderliggende operationele winst steeg 11,3% tot 128,5 miljoen pond (ruim 158 miljoen euro).

 

Vooral de internetverkoop groeit als kool: +63,9%, nadat er al een +46% werd opgetekend het jaar voordien. Dat heeft de keten te danken aan de vernieuwde website (die nu al door 2,7 miljoen mensen per week wordt bezocht) en aan de ontwikkeling van apps voor smartphone en tablet, maar ook aan deals met ASOS, Zalando, Zalora en nog enkele andere webverkopers. Daardoor is New Look vandaag online te koop in meer dan 195 landen wereldwijd.

 

Volgens Anders Kristiansen heeft New Look in eigen land een marktaandeel van 6% en zit daar nog flinke rek op door nieuwe vestigingen te openen en bestaande boetieks te vervangen door grotere winkels. De CEO mikt daarbij ook op kleinere steden, "want die zwengelen de internetverkoop aan".

 

Op het internationale toneel kondigde de topman ook nog de opening van 10 boetieks in China aan, meteen een verdubbeling van het huidige aantal. Daarnaast verwacht Kristiansen veel van Polen, waar New Look de 10 boetieks van zijn lokale franchisenemer overkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Back to top