New Look wil af van verlieslatende Franse dochter Mim | RetailDetail

New Look wil af van verlieslatende Franse dochter Mim

New Look wil af van verlieslatende Franse dochter Mim

De Britse modegroep New Look sluit zijn fiscale boekjaar 2013-2014 af met een verlies voor belasting van omgerekend zo'n 67,8 miljoen euro. Oorzaak van dat miljoenenverlies is de afschrijving van de verlieslatende Franse dochter Mim.

Mim in de etalage

Bij de voorstelling van de jaarresultaten maakte de Britse fast-fashionretailer New Look bekend dat het zijn verlieslatende Franse filiaal Mim van de hand wil doen. New Look kocht zich in 2000 in bij het Franse pret-à-portermerk en lijfde het in 2003 volledig in, maar de Britten beleefden nog niet veel plezier aan hun investering.

 

Eind januari stapte Mim-topman Xavier Wilmes op. Hij werd half april opgevolgd door Xavier Dura, nauwelijks enkele maanden nadat ook nieuwe verantwoordelijken waren aangesteld voor het aanbod en de styling. Hun opdracht: opnieuw aansluiting vinden bij de prijsbewuste 18- tot 25-jarige jongedames die blijkbaar massaal de weg hebben gevonden naar de Primarks, H&M's en Zara's van deze wereld.

 

Mim behoort naar eigen zeggen tot de top-10 van de vrouwenmode in Frankrijk en telt een netwerk van een kleine 360 boetieks in Frankrijk en België. Volgens New Look-CEO Anders Kristiansen is er "belangstelling van buitenstaanders om de business over te nemen, maar er zijn ook andere mogelijkheden", zonder verdere details te geven.

 

New Look zelf groeit volop

Abstractie gemaakt van het Franse Mim is New Look nochtans in goeie doen: Het Britse modemerk, te koop in meer dan 1.100 winkels in 24 landen, zag zijn omzet met 3% stijgen tot 1,53 miljard pond (ca. 1,88 miljard euro) en op vergelijkbare basis met 2,2% "ondanks de volatiele marktomstandigheden". De onderliggende operationele winst steeg 11,3% tot 128,5 miljoen pond (ruim 158 miljoen euro).

 

Vooral de internetverkoop groeit als kool: +63,9%, nadat er al een +46% werd opgetekend het jaar voordien. Dat heeft de keten te danken aan de vernieuwde website (die nu al door 2,7 miljoen mensen per week wordt bezocht) en aan de ontwikkeling van apps voor smartphone en tablet, maar ook aan deals met ASOS, Zalando, Zalora en nog enkele andere webverkopers. Daardoor is New Look vandaag online te koop in meer dan 195 landen wereldwijd.

 

Volgens Anders Kristiansen heeft New Look in eigen land een marktaandeel van 6% en zit daar nog flinke rek op door nieuwe vestigingen te openen en bestaande boetieks te vervangen door grotere winkels. De CEO mikt daarbij ook op kleinere steden, "want die zwengelen de internetverkoop aan".

 

Op het internationale toneel kondigde de topman ook nog de opening van 10 boetieks in China aan, meteen een verdubbeling van het huidige aantal. Daarnaast verwacht Kristiansen veel van Polen, waar New Look de 10 boetieks van zijn lokale franchisenemer overkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.