New Look wil af van verlieslatende Franse dochter Mim | RetailDetail

New Look wil af van verlieslatende Franse dochter Mim

New Look wil af van verlieslatende Franse dochter Mim

De Britse modegroep New Look sluit zijn fiscale boekjaar 2013-2014 af met een verlies voor belasting van omgerekend zo'n 67,8 miljoen euro. Oorzaak van dat miljoenenverlies is de afschrijving van de verlieslatende Franse dochter Mim.

Mim in de etalage

Bij de voorstelling van de jaarresultaten maakte de Britse fast-fashionretailer New Look bekend dat het zijn verlieslatende Franse filiaal Mim van de hand wil doen. New Look kocht zich in 2000 in bij het Franse pret-à-portermerk en lijfde het in 2003 volledig in, maar de Britten beleefden nog niet veel plezier aan hun investering.

 

Eind januari stapte Mim-topman Xavier Wilmes op. Hij werd half april opgevolgd door Xavier Dura, nauwelijks enkele maanden nadat ook nieuwe verantwoordelijken waren aangesteld voor het aanbod en de styling. Hun opdracht: opnieuw aansluiting vinden bij de prijsbewuste 18- tot 25-jarige jongedames die blijkbaar massaal de weg hebben gevonden naar de Primarks, H&M's en Zara's van deze wereld.

 

Mim behoort naar eigen zeggen tot de top-10 van de vrouwenmode in Frankrijk en telt een netwerk van een kleine 360 boetieks in Frankrijk en België. Volgens New Look-CEO Anders Kristiansen is er "belangstelling van buitenstaanders om de business over te nemen, maar er zijn ook andere mogelijkheden", zonder verdere details te geven.

 

New Look zelf groeit volop

Abstractie gemaakt van het Franse Mim is New Look nochtans in goeie doen: Het Britse modemerk, te koop in meer dan 1.100 winkels in 24 landen, zag zijn omzet met 3% stijgen tot 1,53 miljard pond (ca. 1,88 miljard euro) en op vergelijkbare basis met 2,2% "ondanks de volatiele marktomstandigheden". De onderliggende operationele winst steeg 11,3% tot 128,5 miljoen pond (ruim 158 miljoen euro).

 

Vooral de internetverkoop groeit als kool: +63,9%, nadat er al een +46% werd opgetekend het jaar voordien. Dat heeft de keten te danken aan de vernieuwde website (die nu al door 2,7 miljoen mensen per week wordt bezocht) en aan de ontwikkeling van apps voor smartphone en tablet, maar ook aan deals met ASOS, Zalando, Zalora en nog enkele andere webverkopers. Daardoor is New Look vandaag online te koop in meer dan 195 landen wereldwijd.

 

Volgens Anders Kristiansen heeft New Look in eigen land een marktaandeel van 6% en zit daar nog flinke rek op door nieuwe vestigingen te openen en bestaande boetieks te vervangen door grotere winkels. De CEO mikt daarbij ook op kleinere steden, "want die zwengelen de internetverkoop aan".

 

Op het internationale toneel kondigde de topman ook nog de opening van 10 boetieks in China aan, meteen een verdubbeling van het huidige aantal. Daarnaast verwacht Kristiansen veel van Polen, waar New Look de 10 boetieks van zijn lokale franchisenemer overkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.