Nike doet het beter dan verwacht | RetailDetail

Nike doet het beter dan verwacht

Nike doet het beter dan verwacht

Sportmerk Nike kon het voorbije kwartaal beter dan verwachte cijfers voorleggen. Dat had het te danken aan een sterk marktaandeel in Europa en een focus op producten met een hogere winstmarge.

Hogere marge

De omzet steeg het voorbije kwartaal van 6,97 miljard dollar (5,47 miljard euro) naar 7,98 miljard dollar (6,26 miljard euro). Analisten hadden een omzet van 7,83 miljard dollar (6,14 miljard euro) verwacht. De nettowinst in het eerste kwartaal steeg dan weer naar 962 miljoen dollar (755 miljoen euro), komende van 779 miljoen dollar (611 miljoen euro) een jaar eerder.


De belangrijkste factoren voor die groei zijn een hogere marge en een sterk marktaandeel. De brutowinstmarge steeg in het eerste kwartaal van 44,9 procent naar 46,6 procent. Dat had het te danken aan een stijgende verkoop van schoenen (+18 %), de meest winstgevende sector binnen het bedrijf.


Sterke cijfers Europa

Wereldwijd steeg de omzet van voetbalproducten tweecijferig, te danken aan het wereldkampioenschap voetbal, waar Nike voor de eerste keer in de geschiedenis meer teams sponsorde dan grote rivaal Adidas.


Ook in Europa, waar Adidas normaal gesproken sterker staat, zegt Nike dat het sterke groei zag. Zo steeg de omzet in het eerste kwartaal, dat eindigde op 31 augustus, in Noord-Amerika met 12 procent, terwijl het in West-Europa steeg met 25 procent, zonder wisselkoerseffecten. In opkomende markten steeg de omzet met 10 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.