Nike doet het beter dan verwacht

Nike doet het beter dan verwacht

Sportmerk Nike kon het voorbije kwartaal beter dan verwachte cijfers voorleggen. Dat had het te danken aan een sterk marktaandeel in Europa en een focus op producten met een hogere winstmarge.

Hogere marge

De omzet steeg het voorbije kwartaal van 6,97 miljard dollar (5,47 miljard euro) naar 7,98 miljard dollar (6,26 miljard euro). Analisten hadden een omzet van 7,83 miljard dollar (6,14 miljard euro) verwacht. De nettowinst in het eerste kwartaal steeg dan weer naar 962 miljoen dollar (755 miljoen euro), komende van 779 miljoen dollar (611 miljoen euro) een jaar eerder.


De belangrijkste factoren voor die groei zijn een hogere marge en een sterk marktaandeel. De brutowinstmarge steeg in het eerste kwartaal van 44,9 procent naar 46,6 procent. Dat had het te danken aan een stijgende verkoop van schoenen (+18 %), de meest winstgevende sector binnen het bedrijf.


Sterke cijfers Europa

Wereldwijd steeg de omzet van voetbalproducten tweecijferig, te danken aan het wereldkampioenschap voetbal, waar Nike voor de eerste keer in de geschiedenis meer teams sponsorde dan grote rivaal Adidas.


Ook in Europa, waar Adidas normaal gesproken sterker staat, zegt Nike dat het sterke groei zag. Zo steeg de omzet in het eerste kwartaal, dat eindigde op 31 augustus, in Noord-Amerika met 12 procent, terwijl het in West-Europa steeg met 25 procent, zonder wisselkoerseffecten. In opkomende markten steeg de omzet met 10 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top