Nike doet het beter dan verwacht | RetailDetail

Nike doet het beter dan verwacht

Nike doet het beter dan verwacht

Sportmerk Nike kon het voorbije kwartaal beter dan verwachte cijfers voorleggen. Dat had het te danken aan een sterk marktaandeel in Europa en een focus op producten met een hogere winstmarge.

Hogere marge

De omzet steeg het voorbije kwartaal van 6,97 miljard dollar (5,47 miljard euro) naar 7,98 miljard dollar (6,26 miljard euro). Analisten hadden een omzet van 7,83 miljard dollar (6,14 miljard euro) verwacht. De nettowinst in het eerste kwartaal steeg dan weer naar 962 miljoen dollar (755 miljoen euro), komende van 779 miljoen dollar (611 miljoen euro) een jaar eerder.


De belangrijkste factoren voor die groei zijn een hogere marge en een sterk marktaandeel. De brutowinstmarge steeg in het eerste kwartaal van 44,9 procent naar 46,6 procent. Dat had het te danken aan een stijgende verkoop van schoenen (+18 %), de meest winstgevende sector binnen het bedrijf.


Sterke cijfers Europa

Wereldwijd steeg de omzet van voetbalproducten tweecijferig, te danken aan het wereldkampioenschap voetbal, waar Nike voor de eerste keer in de geschiedenis meer teams sponsorde dan grote rivaal Adidas.


Ook in Europa, waar Adidas normaal gesproken sterker staat, zegt Nike dat het sterke groei zag. Zo steeg de omzet in het eerste kwartaal, dat eindigde op 31 augustus, in Noord-Amerika met 12 procent, terwijl het in West-Europa steeg met 25 procent, zonder wisselkoerseffecten. In opkomende markten steeg de omzet met 10 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.