Nike en Adidas vechten robbertje om Europese voetbalmarkt | RetailDetail

Nike en Adidas vechten robbertje om Europese voetbalmarkt

Nike en Adidas vechten robbertje om Europese voetbalmarkt

Al jaren vechten Adidas en Nike om elke morzel sportieve grond, maar met het WK voetbal in aantocht laait de rivaliteit nog meer op. Gedurende een hele lange periode was Adidas koning in het land van het voetbal, maar de laatste jaren zaagt Nike overduidelijk aan de poten van de voormalige alleenheerser.

Nike haalt Adidas in Europa bijna in

Wereldwijd heeft Nike 14,6 procent van de sportmarkt in handen, tegenover de 11,4 procent van Adidas. In Europa is het Duitse bedrijf nog de nummer één met 13,2 procent, maar Nike komt gevaarlijk dicht in de buurt met 12,4 procent. In het eerste fiscale kwartaal van 2013 van Nike (dat eindigde op 31 augustus) kende het Amerikaanse bedrijf een omzetgroei van acht procent in Europa, terwijl die van Adidas met zeven procent daalde.

 

Adidas maakt al ruim veertig jaar deel uit van de voetbalwereld: het logo met de drie strepen heeft al op menig voetbalshirt gestaan en het bedrijf is ook steevast de leverancier van de ballen waarmee EK's en WK's worden betwist. In 2014 wil Adidas enkel uit de verkoop van voetbalproducten maar liefst twee miljard euro inkomsten halen. De totale groepsomzet moet in 2015 uitkomen op 17 miljard euro.

 

Nike stortte zich pas in 1994 op de voetbalmarkt, toen het WK in de VS werd gehouden en de sport voor het Amerikaanse bedrijf aan relevantie won. Sindsdien heeft het heel wat terrein goedgemaakt op Adidas en heeft het grote deals met clubs als Manchester United en FC Barcelona. Nike geeft geen aparte cijfers per tak, maar schat de totaalomzet voor 2015 op ongeveer 30 miljard dollar (ongeveer 22 miljard euro).

 

Tijdens het WK zal er vooral ingezet worden op teams en spelers die door één van beide merken gesponsord worden. Adidas levert met de Brazuca de officiële bal en ook grote spelers als Messi en Özil – en hun nationale elftal – worden gesponsord door Adidas. Nike kan dan weer uitpakken met de Braziliaanse Seleção en met Oranje. Onze Rode Duivels houden zich afzijdig: die zitten als enige WK-deelnemer bij het Zwitserse Burrda.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

JBC geeft personeel halve dag verlof op buitenspeeldag

18/04/2018

Vandaag is het Buitenspeeldag, ook bij JBC dat voor de gelegenheid de deuren van zijn winkels een halve dag sluit. De modeketen wil zijn medewerkers daarmee de kans geven om volop te genieten van het zonnetje en het gezinsleven.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

Lingerieketen Etam heropent vernieuwde winkels in Doornik en Woluwé

11/04/2018

De Franse lingerieketen Etam heropent deze maand twee winkels die het heeft vernieuwd. De winkels, in de winkelcentra van Woluwé en Doornik, openen op 14 en op 21 april de deuren.