Nike en Adidas vechten robbertje om Europese voetbalmarkt | RetailDetail

Nike en Adidas vechten robbertje om Europese voetbalmarkt

Nike en Adidas vechten robbertje om Europese voetbalmarkt

Al jaren vechten Adidas en Nike om elke morzel sportieve grond, maar met het WK voetbal in aantocht laait de rivaliteit nog meer op. Gedurende een hele lange periode was Adidas koning in het land van het voetbal, maar de laatste jaren zaagt Nike overduidelijk aan de poten van de voormalige alleenheerser.

Nike haalt Adidas in Europa bijna in

Wereldwijd heeft Nike 14,6 procent van de sportmarkt in handen, tegenover de 11,4 procent van Adidas. In Europa is het Duitse bedrijf nog de nummer één met 13,2 procent, maar Nike komt gevaarlijk dicht in de buurt met 12,4 procent. In het eerste fiscale kwartaal van 2013 van Nike (dat eindigde op 31 augustus) kende het Amerikaanse bedrijf een omzetgroei van acht procent in Europa, terwijl die van Adidas met zeven procent daalde.

 

Adidas maakt al ruim veertig jaar deel uit van de voetbalwereld: het logo met de drie strepen heeft al op menig voetbalshirt gestaan en het bedrijf is ook steevast de leverancier van de ballen waarmee EK's en WK's worden betwist. In 2014 wil Adidas enkel uit de verkoop van voetbalproducten maar liefst twee miljard euro inkomsten halen. De totale groepsomzet moet in 2015 uitkomen op 17 miljard euro.

 

Nike stortte zich pas in 1994 op de voetbalmarkt, toen het WK in de VS werd gehouden en de sport voor het Amerikaanse bedrijf aan relevantie won. Sindsdien heeft het heel wat terrein goedgemaakt op Adidas en heeft het grote deals met clubs als Manchester United en FC Barcelona. Nike geeft geen aparte cijfers per tak, maar schat de totaalomzet voor 2015 op ongeveer 30 miljard dollar (ongeveer 22 miljard euro).

 

Tijdens het WK zal er vooral ingezet worden op teams en spelers die door één van beide merken gesponsord worden. Adidas levert met de Brazuca de officiële bal en ook grote spelers als Messi en Özil – en hun nationale elftal – worden gesponsord door Adidas. Nike kan dan weer uitpakken met de Braziliaanse Seleção en met Oranje. Onze Rode Duivels houden zich afzijdig: die zitten als enige WK-deelnemer bij het Zwitserse Burrda.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Kindermodemerk Tumble ’n Dry heeft nieuwe CEO

14/02/2018

Het Nederlandse kinderkledingmerk Tumble ’n Dry heeft met Leonie Grunder een nieuwe CEO aangesteld. Zij neemt de fakkel over van Petra Vos, die besloten heeft het modebedrijf te verlaten.

Back to top