Nike en Adidas vechten robbertje om Europese voetbalmarkt | RetailDetail

Nike en Adidas vechten robbertje om Europese voetbalmarkt

Nike en Adidas vechten robbertje om Europese voetbalmarkt

Al jaren vechten Adidas en Nike om elke morzel sportieve grond, maar met het WK voetbal in aantocht laait de rivaliteit nog meer op. Gedurende een hele lange periode was Adidas koning in het land van het voetbal, maar de laatste jaren zaagt Nike overduidelijk aan de poten van de voormalige alleenheerser.

Nike haalt Adidas in Europa bijna in

Wereldwijd heeft Nike 14,6 procent van de sportmarkt in handen, tegenover de 11,4 procent van Adidas. In Europa is het Duitse bedrijf nog de nummer één met 13,2 procent, maar Nike komt gevaarlijk dicht in de buurt met 12,4 procent. In het eerste fiscale kwartaal van 2013 van Nike (dat eindigde op 31 augustus) kende het Amerikaanse bedrijf een omzetgroei van acht procent in Europa, terwijl die van Adidas met zeven procent daalde.

 

Adidas maakt al ruim veertig jaar deel uit van de voetbalwereld: het logo met de drie strepen heeft al op menig voetbalshirt gestaan en het bedrijf is ook steevast de leverancier van de ballen waarmee EK's en WK's worden betwist. In 2014 wil Adidas enkel uit de verkoop van voetbalproducten maar liefst twee miljard euro inkomsten halen. De totale groepsomzet moet in 2015 uitkomen op 17 miljard euro.

 

Nike stortte zich pas in 1994 op de voetbalmarkt, toen het WK in de VS werd gehouden en de sport voor het Amerikaanse bedrijf aan relevantie won. Sindsdien heeft het heel wat terrein goedgemaakt op Adidas en heeft het grote deals met clubs als Manchester United en FC Barcelona. Nike geeft geen aparte cijfers per tak, maar schat de totaalomzet voor 2015 op ongeveer 30 miljard dollar (ongeveer 22 miljard euro).

 

Tijdens het WK zal er vooral ingezet worden op teams en spelers die door één van beide merken gesponsord worden. Adidas levert met de Brazuca de officiële bal en ook grote spelers als Messi en Özil – en hun nationale elftal – worden gesponsord door Adidas. Nike kan dan weer uitpakken met de Braziliaanse Seleção en met Oranje. Onze Rode Duivels houden zich afzijdig: die zitten als enige WK-deelnemer bij het Zwitserse Burrda.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.