Nog 40% van de collectie in de rekken aan vooravond wintersolden

Nog 40% van de collectie in de rekken aan vooravond wintersolden

Morgen starten de winterkoopjes, en die zullen er voldoende zijn na een tegenvallend seizoen voor de zelfstandige modeboetieks. Die lopen trouwens niet over van optimisme, zo klinkt het eensgezind bij de diverse beroepsorganisaties.

Flinke voorraad, "gematigde" verwachtingen

De zelfstandige modehandel heeft erg slechte winterverkopen achter de rug (hoewel net ietsje beter dan vorig jaar). Bijna 40% van de wintercollectie is bij de start van de koopjes nog onverkocht, zo blijkt uit een enquête van Mode Unie bij de zelfstandige boetieks.

 

Hoewel "37% van de boetieks de afgelopen weken aan koppelverkoop deed en 8% aan fluistersolden" heeft ook volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen "ruim driekwart van de modezaken even veel of meer items in stock in vergelijking met vorig jaar." 

 

Een zelfde beeld zien we in Franstalig België: volgens de Union des Classes Moyennes zit 39,2% van de modeboetieks met méér stock dan vorige winter en zegt nog eens 44,3% evenveel in voorraad te hebben als bij de start van de vorige winterkoopjes.

 

De verwachtingen ten aanzien van de komende koopjes zijn bovendien "gematigd": meer dan 60% verwacht eenzelfde koopjesomzet als vorig jaar, zegt Mode Unie. Bij de UCM klinkt het dat 27,3% iets betere solden verwacht, terwijl 25,8% eerder pessimistisch gestemd is.

 

Kortingen vanaf 30%

Bij de start van de koopjes morgen geven de meeste zelfstandige modewinkels 30% korting. Mode Unie drukt de koopjesjagers op het hart dat dergelijke kortingen op kwalitatieve en duurzame producten uiteindelijk beter en interessanter zijn dan grotere kortingen op spullen die het hele jaar door goedkoop kunnen worden aangeschaft.

 

Aan de andere kant van de taalgrens start driekwart van de zelfstandige boetieks met kortingen van minstens 20% en pakt één op de drie (36,6%) meteen uit met -30%. Dat is meer dan vorig jaar, besluit de UCM.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top