Nog 40% van de collectie in de rekken aan vooravond wintersolden

Nog 40% van de collectie in de rekken aan vooravond wintersolden

Morgen starten de winterkoopjes, en die zullen er voldoende zijn na een tegenvallend seizoen voor de zelfstandige modeboetieks. Die lopen trouwens niet over van optimisme, zo klinkt het eensgezind bij de diverse beroepsorganisaties.

Flinke voorraad, "gematigde" verwachtingen

De zelfstandige modehandel heeft erg slechte winterverkopen achter de rug (hoewel net ietsje beter dan vorig jaar). Bijna 40% van de wintercollectie is bij de start van de koopjes nog onverkocht, zo blijkt uit een enquête van Mode Unie bij de zelfstandige boetieks.

 

Hoewel "37% van de boetieks de afgelopen weken aan koppelverkoop deed en 8% aan fluistersolden" heeft ook volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen "ruim driekwart van de modezaken even veel of meer items in stock in vergelijking met vorig jaar." 

 

Een zelfde beeld zien we in Franstalig België: volgens de Union des Classes Moyennes zit 39,2% van de modeboetieks met méér stock dan vorige winter en zegt nog eens 44,3% evenveel in voorraad te hebben als bij de start van de vorige winterkoopjes.

 

De verwachtingen ten aanzien van de komende koopjes zijn bovendien "gematigd": meer dan 60% verwacht eenzelfde koopjesomzet als vorig jaar, zegt Mode Unie. Bij de UCM klinkt het dat 27,3% iets betere solden verwacht, terwijl 25,8% eerder pessimistisch gestemd is.

 

Kortingen vanaf 30%

Bij de start van de koopjes morgen geven de meeste zelfstandige modewinkels 30% korting. Mode Unie drukt de koopjesjagers op het hart dat dergelijke kortingen op kwalitatieve en duurzame producten uiteindelijk beter en interessanter zijn dan grotere kortingen op spullen die het hele jaar door goedkoop kunnen worden aangeschaft.

 

Aan de andere kant van de taalgrens start driekwart van de zelfstandige boetieks met kortingen van minstens 20% en pakt één op de drie (36,6%) meteen uit met -30%. Dat is meer dan vorig jaar, besluit de UCM.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top