Nog 40% van de collectie in de rekken aan vooravond wintersolden

Nog 40% van de collectie in de rekken aan vooravond wintersolden

Morgen starten de winterkoopjes, en die zullen er voldoende zijn na een tegenvallend seizoen voor de zelfstandige modeboetieks. Die lopen trouwens niet over van optimisme, zo klinkt het eensgezind bij de diverse beroepsorganisaties.

Flinke voorraad, "gematigde" verwachtingen

De zelfstandige modehandel heeft erg slechte winterverkopen achter de rug (hoewel net ietsje beter dan vorig jaar). Bijna 40% van de wintercollectie is bij de start van de koopjes nog onverkocht, zo blijkt uit een enquête van Mode Unie bij de zelfstandige boetieks.

 

Hoewel "37% van de boetieks de afgelopen weken aan koppelverkoop deed en 8% aan fluistersolden" heeft ook volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen "ruim driekwart van de modezaken even veel of meer items in stock in vergelijking met vorig jaar." 

 

Een zelfde beeld zien we in Franstalig België: volgens de Union des Classes Moyennes zit 39,2% van de modeboetieks met méér stock dan vorige winter en zegt nog eens 44,3% evenveel in voorraad te hebben als bij de start van de vorige winterkoopjes.

 

De verwachtingen ten aanzien van de komende koopjes zijn bovendien "gematigd": meer dan 60% verwacht eenzelfde koopjesomzet als vorig jaar, zegt Mode Unie. Bij de UCM klinkt het dat 27,3% iets betere solden verwacht, terwijl 25,8% eerder pessimistisch gestemd is.

 

Kortingen vanaf 30%

Bij de start van de koopjes morgen geven de meeste zelfstandige modewinkels 30% korting. Mode Unie drukt de koopjesjagers op het hart dat dergelijke kortingen op kwalitatieve en duurzame producten uiteindelijk beter en interessanter zijn dan grotere kortingen op spullen die het hele jaar door goedkoop kunnen worden aangeschaft.

 

Aan de andere kant van de taalgrens start driekwart van de zelfstandige boetieks met kortingen van minstens 20% en pakt één op de drie (36,6%) meteen uit met -30%. Dat is meer dan vorig jaar, besluit de UCM.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top