Nu zondag start sperperiode voor modehandel | RetailDetail

Nu zondag start sperperiode voor modehandel

Nu zondag start sperperiode voor modehandel

Sinds dit jaar vallen de sperperiode en de zogeheten referentieperiode samen, waardoor de sperperiode vroeger dan anders start. Uit een rondvraag bij 364 modewinkels blijkt alvast dat 96% van de handelaars de sperperiode zal naleven.

Sper- en referentieperiode vanaf 1 juni

Tot vorig jaar begon de sperperiode – de periode waarin handelaars geen kortingen mogen aankondigen – op 6 juni, terwijl de referentieperiode - de periode waarin de laagste prijs bepalend is om de solden op te berekenen – al op 1 juni begon, met alle verwarring van dien.

 

Half maart besliste de regering om beide periodes vanaf deze zomer samen te laten vallen. Handelaars mogen dus nog hooguit tot en met nu zaterdag kortingen aankondigen. Vanaf zondag, het begin van de sper- én de referentieperiode, is het voor winkels die kleding, schoenen en lederwaren verkopen dus wettelijk verboden om kortingen aan te kondigen of te suggereren. En dat tot aan het begin van de zomersolden, op dinsdag 1 juli.

 

96% houdt zich aan sperperiode

Uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 364 modehandelaars blijkt intussen dat 96% van de modewinkels zich rigoureus aan de sperperiode zal houden. Twee procent is dat niet van plan, nog eens twee procent behoudt zich het recht om wel met kortingen te gaan zwaaien als andere winkels zich niet aan de regels houden.

 

"De sperperiode is en blijft van groot belang voor de kleinhandel: zij moet de sector wapenen tegen de commerciële praktijken van grote ketens. Bovendien is de sperperiode ook in het belang van de consument, want zonder eerlijke concurrentie is enkel een verschraald aanbod van kleding, schoenen en lederwaren mogelijk", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Kindermodemerk Tumble ’n Dry heeft nieuwe CEO

14/02/2018

Het Nederlandse kinderkledingmerk Tumble ’n Dry heeft met Leonie Grunder een nieuwe CEO aangesteld. Zij neemt de fakkel over van Petra Vos, die besloten heeft het modebedrijf te verlaten.

Monki na Antwerpen ook naar Gent

13/02/2018

Monki, een van de ketens van de Zweedse H&M-groep, opent nog voor de zomer een tweede vestiging in België. Na Antwerpen komt de keten ook naar Gent, waar ze haar intrek neemt in de Veldstraat.

Juttu steekt de taalgrens over

13/02/2018

Juttu, de zusterketen van A.S. Adventure, is klaar om heel België te veroveren. Na winkels in Antwerpen, Roeselare en Brugge komt er volgende maand een vestiging in Brussel en een Franstalige webshop. Ook Gent krijgt binnenkort een eigen vestiging.

Back to top