Nu zondag start sperperiode voor modehandel

Nu zondag start sperperiode voor modehandel

Sinds dit jaar vallen de sperperiode en de zogeheten referentieperiode samen, waardoor de sperperiode vroeger dan anders start. Uit een rondvraag bij 364 modewinkels blijkt alvast dat 96% van de handelaars de sperperiode zal naleven.

Sper- en referentieperiode vanaf 1 juni

Tot vorig jaar begon de sperperiode – de periode waarin handelaars geen kortingen mogen aankondigen – op 6 juni, terwijl de referentieperiode - de periode waarin de laagste prijs bepalend is om de solden op te berekenen – al op 1 juni begon, met alle verwarring van dien.

 

Half maart besliste de regering om beide periodes vanaf deze zomer samen te laten vallen. Handelaars mogen dus nog hooguit tot en met nu zaterdag kortingen aankondigen. Vanaf zondag, het begin van de sper- én de referentieperiode, is het voor winkels die kleding, schoenen en lederwaren verkopen dus wettelijk verboden om kortingen aan te kondigen of te suggereren. En dat tot aan het begin van de zomersolden, op dinsdag 1 juli.

 

96% houdt zich aan sperperiode

Uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 364 modehandelaars blijkt intussen dat 96% van de modewinkels zich rigoureus aan de sperperiode zal houden. Twee procent is dat niet van plan, nog eens twee procent behoudt zich het recht om wel met kortingen te gaan zwaaien als andere winkels zich niet aan de regels houden.

 

"De sperperiode is en blijft van groot belang voor de kleinhandel: zij moet de sector wapenen tegen de commerciële praktijken van grote ketens. Bovendien is de sperperiode ook in het belang van de consument, want zonder eerlijke concurrentie is enkel een verschraald aanbod van kleding, schoenen en lederwaren mogelijk", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top