Nu zondag start sperperiode voor modehandel

Nu zondag start sperperiode voor modehandel

Sinds dit jaar vallen de sperperiode en de zogeheten referentieperiode samen, waardoor de sperperiode vroeger dan anders start. Uit een rondvraag bij 364 modewinkels blijkt alvast dat 96% van de handelaars de sperperiode zal naleven.

Sper- en referentieperiode vanaf 1 juni

Tot vorig jaar begon de sperperiode – de periode waarin handelaars geen kortingen mogen aankondigen – op 6 juni, terwijl de referentieperiode - de periode waarin de laagste prijs bepalend is om de solden op te berekenen – al op 1 juni begon, met alle verwarring van dien.

 

Half maart besliste de regering om beide periodes vanaf deze zomer samen te laten vallen. Handelaars mogen dus nog hooguit tot en met nu zaterdag kortingen aankondigen. Vanaf zondag, het begin van de sper- én de referentieperiode, is het voor winkels die kleding, schoenen en lederwaren verkopen dus wettelijk verboden om kortingen aan te kondigen of te suggereren. En dat tot aan het begin van de zomersolden, op dinsdag 1 juli.

 

96% houdt zich aan sperperiode

Uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 364 modehandelaars blijkt intussen dat 96% van de modewinkels zich rigoureus aan de sperperiode zal houden. Twee procent is dat niet van plan, nog eens twee procent behoudt zich het recht om wel met kortingen te gaan zwaaien als andere winkels zich niet aan de regels houden.

 

"De sperperiode is en blijft van groot belang voor de kleinhandel: zij moet de sector wapenen tegen de commerciële praktijken van grote ketens. Bovendien is de sperperiode ook in het belang van de consument, want zonder eerlijke concurrentie is enkel een verschraald aanbod van kleding, schoenen en lederwaren mogelijk", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


United Brands toont nieuw winkelconcept in Oud-Turnhout

23/10/2017

Sportketen United Brands heeft zijn vestiging in Oud-Turnhout compleet vernieuwd, met de focus op beleving en op digitalisering. Dorien Piessens, dochter van oprichter en CEO Marc Piessens, bereidt zich inmiddels voor om het stuur over te nemen.

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 m² op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren zijn grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Back to top