Nu zondag start sperperiode voor modehandel | RetailDetail

Nu zondag start sperperiode voor modehandel

Nu zondag start sperperiode voor modehandel

Sinds dit jaar vallen de sperperiode en de zogeheten referentieperiode samen, waardoor de sperperiode vroeger dan anders start. Uit een rondvraag bij 364 modewinkels blijkt alvast dat 96% van de handelaars de sperperiode zal naleven.

Sper- en referentieperiode vanaf 1 juni

Tot vorig jaar begon de sperperiode – de periode waarin handelaars geen kortingen mogen aankondigen – op 6 juni, terwijl de referentieperiode - de periode waarin de laagste prijs bepalend is om de solden op te berekenen – al op 1 juni begon, met alle verwarring van dien.

 

Half maart besliste de regering om beide periodes vanaf deze zomer samen te laten vallen. Handelaars mogen dus nog hooguit tot en met nu zaterdag kortingen aankondigen. Vanaf zondag, het begin van de sper- én de referentieperiode, is het voor winkels die kleding, schoenen en lederwaren verkopen dus wettelijk verboden om kortingen aan te kondigen of te suggereren. En dat tot aan het begin van de zomersolden, op dinsdag 1 juli.

 

96% houdt zich aan sperperiode

Uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 364 modehandelaars blijkt intussen dat 96% van de modewinkels zich rigoureus aan de sperperiode zal houden. Twee procent is dat niet van plan, nog eens twee procent behoudt zich het recht om wel met kortingen te gaan zwaaien als andere winkels zich niet aan de regels houden.

 

"De sperperiode is en blijft van groot belang voor de kleinhandel: zij moet de sector wapenen tegen de commerciële praktijken van grote ketens. Bovendien is de sperperiode ook in het belang van de consument, want zonder eerlijke concurrentie is enkel een verschraald aanbod van kleding, schoenen en lederwaren mogelijk", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.