Omzet en winst Inditex blijven stijgen | RetailDetail

Omzet en winst Inditex blijven stijgen

Omzet en winst Inditex blijven stijgen

De Spaanse modegroep Inditex heeft in het eerste halfjaar van 2013 een omzetstijging van 2% (op vergelijkbare basis) geboekt tot 7,66 miljard euro. Ook de winst ging er op vooruit.

Omzet stijgt dankzij winkelopeningen

In totaal verkocht Inditex in het eerste halfjaar 5,7% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar, ondanks een zwakke lente wegens het slechte weer in West-Europa. In lokale munten bedroeg de stijging zelfs 8%.

 

Een deel van die vooruitgang kwam echter door de uitbreiding van het winkelnetwerk. Eind juli telde dat al 6.104 verkooppunten, gespreid over 86 markten. De voorbije zes maanden werden wereldwijd 95 nieuwe winkels geopend. Voorts profiteerde Inditex van goede resultaten in opkomende markten als China. Die konden de zwakkere verkoop in thuisland Spanje compenseren.

 

Duurdere grondstoffen kunnen winst niet drukken

Inditex hield aan het eerste halfjaar een nettowinst van 951 miljoen euro over (+0,7%). Dat resultaat ligt boven de verwachtingen van de analisten: 2012 was immers een recordjaar. Wel keek het bedrijf aan tegen een daling van zijn brutomarge van 59,6% naar 58,6%, onder meer als gevolg van hogere kosten voor grondstoffen.

 

De analisten verwachten een goede tweede jaarhelft omdat de verkopen zouden aantrekken door de betere zomer en door een stijging van het consumentenvertrouwen, ook in Spanje. Wel kan de sterke euro wel voor een afremming zorgen.

 

Inditex blijft bovendien nieuwe winkels openen, zowel online als offline. Zo startte Zara in augustus een webshop in Rusland en werden verkoopsites van Massimo Dutti en Zara Home gelanceerd in Canada. Inditex verkoopt nu al in 22 landen online.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.