Omzet en winst Inditex blijven stijgen | RetailDetail

Omzet en winst Inditex blijven stijgen

Omzet en winst Inditex blijven stijgen

De Spaanse modegroep Inditex heeft in het eerste halfjaar van 2013 een omzetstijging van 2% (op vergelijkbare basis) geboekt tot 7,66 miljard euro. Ook de winst ging er op vooruit.

Omzet stijgt dankzij winkelopeningen

In totaal verkocht Inditex in het eerste halfjaar 5,7% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar, ondanks een zwakke lente wegens het slechte weer in West-Europa. In lokale munten bedroeg de stijging zelfs 8%.

 

Een deel van die vooruitgang kwam echter door de uitbreiding van het winkelnetwerk. Eind juli telde dat al 6.104 verkooppunten, gespreid over 86 markten. De voorbije zes maanden werden wereldwijd 95 nieuwe winkels geopend. Voorts profiteerde Inditex van goede resultaten in opkomende markten als China. Die konden de zwakkere verkoop in thuisland Spanje compenseren.

 

Duurdere grondstoffen kunnen winst niet drukken

Inditex hield aan het eerste halfjaar een nettowinst van 951 miljoen euro over (+0,7%). Dat resultaat ligt boven de verwachtingen van de analisten: 2012 was immers een recordjaar. Wel keek het bedrijf aan tegen een daling van zijn brutomarge van 59,6% naar 58,6%, onder meer als gevolg van hogere kosten voor grondstoffen.

 

De analisten verwachten een goede tweede jaarhelft omdat de verkopen zouden aantrekken door de betere zomer en door een stijging van het consumentenvertrouwen, ook in Spanje. Wel kan de sterke euro wel voor een afremming zorgen.

 

Inditex blijft bovendien nieuwe winkels openen, zowel online als offline. Zo startte Zara in augustus een webshop in Rusland en werden verkoopsites van Massimo Dutti en Zara Home gelanceerd in Canada. Inditex verkoopt nu al in 22 landen online.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.