Omzet Macintosh in 2013 8% gedaald

Omzet Macintosh in 2013 8% gedaald

De omzet van Macintosh Retail Group is in 2013 met acht procent gedaald ten opzichte van 2012. De totale omzet van het bedrijf kwam zo uit op 822,1 miljoen euro. In het laatste kwartaal van 2013 was de terugval wel beduidend kleiner.

Herstel in vierde kwartaal

"De aanhoudende economische crisis zorgde in 2013 voor een negatief consumentenvertrouwen in alle landen waar Macintosh actief is. Dit resulteerde in terughoudende bestedingen in non-foodproducten en consumenten die vaak pas wilden kopen bij aanbiedingen en substantiële kortingsacties", zegt Macintosh in een persbericht.

 

Dat toonde zich dan ook duidelijk in de cijfers: de omzet van het bedrijf zakte met acht procent, van 893,2 miljoen euro naar 822,1 miljoen euro. Het Fashion-onderdeel zakte 8,7 procent (van 701 naar 640,3 miljoen euro). Bij Living was de terugval met -5,4 procent kleiner dan bij het modesegment: daar kwam de omzet uit op 181,8 miljoen euro, komende van 192,3 miljoen euro.

 

Macintosh spreekt wel van tekenen van herstel in het vierde kwartaal van 2013. Zo waren de dalingen in zowel Living (-1,2 procent) als Fashion (-3,6 procent) beduidend lager dan in de drie voorgaande kwartalen.

 

In gesprek met banken

Het operationele bedrijfsresultaat (zonder eenmalige lasten) zal volgens Macintosh licht negatief uitkomen, waarbij de tweede helft van het jaar de verliezen in de eerst helft niet helemaal kon compenseren. De EBITDA zal ook lager zijn dan in 2012, maar "duidelijk positief blijven".

 

Macintosh is daarna ook in gesprekken met de banken om nieuwe afspraken te maken omtrent de financiering van het bedrijf. De komende maanden zal ook gestart worden met de voorbereidingen van de herfinanciering van Macintosh eind 2015. Macintosh Retail Group zal op 27 februari zijn definitieve cijfers vrijgeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top