Omzet Macintosh in 2013 8% gedaald

Omzet Macintosh in 2013 8% gedaald

De omzet van Macintosh Retail Group is in 2013 met acht procent gedaald ten opzichte van 2012. De totale omzet van het bedrijf kwam zo uit op 822,1 miljoen euro. In het laatste kwartaal van 2013 was de terugval wel beduidend kleiner.

Herstel in vierde kwartaal

"De aanhoudende economische crisis zorgde in 2013 voor een negatief consumentenvertrouwen in alle landen waar Macintosh actief is. Dit resulteerde in terughoudende bestedingen in non-foodproducten en consumenten die vaak pas wilden kopen bij aanbiedingen en substantiële kortingsacties", zegt Macintosh in een persbericht.

 

Dat toonde zich dan ook duidelijk in de cijfers: de omzet van het bedrijf zakte met acht procent, van 893,2 miljoen euro naar 822,1 miljoen euro. Het Fashion-onderdeel zakte 8,7 procent (van 701 naar 640,3 miljoen euro). Bij Living was de terugval met -5,4 procent kleiner dan bij het modesegment: daar kwam de omzet uit op 181,8 miljoen euro, komende van 192,3 miljoen euro.

 

Macintosh spreekt wel van tekenen van herstel in het vierde kwartaal van 2013. Zo waren de dalingen in zowel Living (-1,2 procent) als Fashion (-3,6 procent) beduidend lager dan in de drie voorgaande kwartalen.

 

In gesprek met banken

Het operationele bedrijfsresultaat (zonder eenmalige lasten) zal volgens Macintosh licht negatief uitkomen, waarbij de tweede helft van het jaar de verliezen in de eerst helft niet helemaal kon compenseren. De EBITDA zal ook lager zijn dan in 2012, maar "duidelijk positief blijven".

 

Macintosh is daarna ook in gesprekken met de banken om nieuwe afspraken te maken omtrent de financiering van het bedrijf. De komende maanden zal ook gestart worden met de voorbereidingen van de herfinanciering van Macintosh eind 2015. Macintosh Retail Group zal op 27 februari zijn definitieve cijfers vrijgeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top