Onafhankelijke ontwerpers lijden onder kopieerdrang grote ketens

Onafhankelijke ontwerpers lijden onder kopieerdrang grote ketens

De Belgische modeontwerper Kris Van Assche heeft besloten om te stoppen met zijn eigen modelabel en zich te richten op zijn job als artistiek directeur Dior Homme. Ook andere ontwerpers hebben het steeds moeilijker om te overleven, schrijft De Tijd.

Te hoog tempo

Veel ontwerpers hebben het moeilijk om het hoge tempo van de mode-industrie te volgen. "De consument is gewend geraakt aan de snelheid waarmee nieuwe kleding in de rekken ligt. Ketens zoals H&M en Zara lanceren om de zes weken een nieuwe collectie", zegt Jasmijn Verlinden van Flanders Fashion Institute aan De Tijd.

 

Zo besloot ook Tim Van Steenbergen enkel nog voor de Belgische modegroep FNG te ontwerpen. "Het is moeilijk om te groeien als je geen grote organisatie achter je hebt die je in de markt kan zetten. Sinds FNG het zakelijke aspect verzorgt, kan ik me zuiver artistiek bezighouden", vertelt hij aan de zakenkrant.

 

Te weinig geld

Daarnaast nemen die grote ketens volgens de designers ook veel meer over dan vroeger. Nieuwe collecties voor de zomer worden al in januari gepresenteerd en dat geeft die ketens tijd om zich door de ontwerpen te laten inspireren voor hun eigen collecties. Omdat hun productieproces een stuk sneller is, kunnen ze die ook nog eens veel vroeger in de winkel leggen.


Tot slot moeten ontwerpers vaak grote bedragen zelf voorschieten aan de producenten, terwijl ze de inkomsten van de verkoop pas maanden later krijgen. Omdat banken steeds terughoudender worden, wordt die prefinanciering steeds moeilijker.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top