Onafhankelijke ontwerpers lijden onder kopieerdrang grote ketens | RetailDetail

Onafhankelijke ontwerpers lijden onder kopieerdrang grote ketens

Onafhankelijke ontwerpers lijden onder kopieerdrang grote ketens

De Belgische modeontwerper Kris Van Assche heeft besloten om te stoppen met zijn eigen modelabel en zich te richten op zijn job als artistiek directeur Dior Homme. Ook andere ontwerpers hebben het steeds moeilijker om te overleven, schrijft De Tijd.

Te hoog tempo

Veel ontwerpers hebben het moeilijk om het hoge tempo van de mode-industrie te volgen. "De consument is gewend geraakt aan de snelheid waarmee nieuwe kleding in de rekken ligt. Ketens zoals H&M en Zara lanceren om de zes weken een nieuwe collectie", zegt Jasmijn Verlinden van Flanders Fashion Institute aan De Tijd.

 

Zo besloot ook Tim Van Steenbergen enkel nog voor de Belgische modegroep FNG te ontwerpen. "Het is moeilijk om te groeien als je geen grote organisatie achter je hebt die je in de markt kan zetten. Sinds FNG het zakelijke aspect verzorgt, kan ik me zuiver artistiek bezighouden", vertelt hij aan de zakenkrant.

 

Te weinig geld

Daarnaast nemen die grote ketens volgens de designers ook veel meer over dan vroeger. Nieuwe collecties voor de zomer worden al in januari gepresenteerd en dat geeft die ketens tijd om zich door de ontwerpen te laten inspireren voor hun eigen collecties. Omdat hun productieproces een stuk sneller is, kunnen ze die ook nog eens veel vroeger in de winkel leggen.


Tot slot moeten ontwerpers vaak grote bedragen zelf voorschieten aan de producenten, terwijl ze de inkomsten van de verkoop pas maanden later krijgen. Omdat banken steeds terughoudender worden, wordt die prefinanciering steeds moeilijker.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.