Onafhankelijke ontwerpers lijden onder kopieerdrang grote ketens

Onafhankelijke ontwerpers lijden onder kopieerdrang grote ketens

De Belgische modeontwerper Kris Van Assche heeft besloten om te stoppen met zijn eigen modelabel en zich te richten op zijn job als artistiek directeur Dior Homme. Ook andere ontwerpers hebben het steeds moeilijker om te overleven, schrijft De Tijd.

Te hoog tempo

Veel ontwerpers hebben het moeilijk om het hoge tempo van de mode-industrie te volgen. "De consument is gewend geraakt aan de snelheid waarmee nieuwe kleding in de rekken ligt. Ketens zoals H&M en Zara lanceren om de zes weken een nieuwe collectie", zegt Jasmijn Verlinden van Flanders Fashion Institute aan De Tijd.

 

Zo besloot ook Tim Van Steenbergen enkel nog voor de Belgische modegroep FNG te ontwerpen. "Het is moeilijk om te groeien als je geen grote organisatie achter je hebt die je in de markt kan zetten. Sinds FNG het zakelijke aspect verzorgt, kan ik me zuiver artistiek bezighouden", vertelt hij aan de zakenkrant.

 

Te weinig geld

Daarnaast nemen die grote ketens volgens de designers ook veel meer over dan vroeger. Nieuwe collecties voor de zomer worden al in januari gepresenteerd en dat geeft die ketens tijd om zich door de ontwerpen te laten inspireren voor hun eigen collecties. Omdat hun productieproces een stuk sneller is, kunnen ze die ook nog eens veel vroeger in de winkel leggen.


Tot slot moeten ontwerpers vaak grote bedragen zelf voorschieten aan de producenten, terwijl ze de inkomsten van de verkoop pas maanden later krijgen. Omdat banken steeds terughoudender worden, wordt die prefinanciering steeds moeilijker.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top