Onafhankelijke ontwerpers lijden onder kopieerdrang grote ketens | RetailDetail

Onafhankelijke ontwerpers lijden onder kopieerdrang grote ketens

Onafhankelijke ontwerpers lijden onder kopieerdrang grote ketens

De Belgische modeontwerper Kris Van Assche heeft besloten om te stoppen met zijn eigen modelabel en zich te richten op zijn job als artistiek directeur Dior Homme. Ook andere ontwerpers hebben het steeds moeilijker om te overleven, schrijft De Tijd.

Te hoog tempo

Veel ontwerpers hebben het moeilijk om het hoge tempo van de mode-industrie te volgen. "De consument is gewend geraakt aan de snelheid waarmee nieuwe kleding in de rekken ligt. Ketens zoals H&M en Zara lanceren om de zes weken een nieuwe collectie", zegt Jasmijn Verlinden van Flanders Fashion Institute aan De Tijd.

 

Zo besloot ook Tim Van Steenbergen enkel nog voor de Belgische modegroep FNG te ontwerpen. "Het is moeilijk om te groeien als je geen grote organisatie achter je hebt die je in de markt kan zetten. Sinds FNG het zakelijke aspect verzorgt, kan ik me zuiver artistiek bezighouden", vertelt hij aan de zakenkrant.

 

Te weinig geld

Daarnaast nemen die grote ketens volgens de designers ook veel meer over dan vroeger. Nieuwe collecties voor de zomer worden al in januari gepresenteerd en dat geeft die ketens tijd om zich door de ontwerpen te laten inspireren voor hun eigen collecties. Omdat hun productieproces een stuk sneller is, kunnen ze die ook nog eens veel vroeger in de winkel leggen.


Tot slot moeten ontwerpers vaak grote bedragen zelf voorschieten aan de producenten, terwijl ze de inkomsten van de verkoop pas maanden later krijgen. Omdat banken steeds terughoudender worden, wordt die prefinanciering steeds moeilijker.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.