Onrust in Bengaalse textielfabrieken duurt voort

Onrust in Bengaalse textielfabrieken duurt voort

De onrust in Bangladesh blijft aanhouden. Ook de voorbije dagen werd er massaal actie gevoerd tegen de lage verloning en de slechte arbeidsomstandigheden waarin de textielarbeiders er moeten werken. Dat deze week bij een demonstratie twee doden vielen, zorgde nog voor olie op het vuur.

Arbeiders eisen vergelijkbaar loon als buurlanden

De textielarbeiders in Bangladesh komen op straat voor een betere verloning: ze willen een vergoeding op het niveau van de andere textielexporterende landen uit Azië. Volgens de Internationale Arbeidsorganisatie bedraagt het minimumloon in India immers 52 euro, Sri Lanka komt aan 54 euro, Vietnam aan 58 euro en Cambodja aan 59 euro per maand.

 

Alleen in Birma zijn de lonen lager dan in Bangladesh, waar het gemiddelde volgens de ILO nu amper 39 euro bedraagt. Eerder deze maand vroeg de overheid wel al om het minimumloon vanaf 1 december te verhogen van 3.000 taka (29 euro) tot 5.300 taka (51 euro).

 

Serieuze veiligheidsproblemen in fabrieken

Intussen blijkt dat er ook heel wat schort aan de veiligheid in de Bengaalse fabrieken. Na de ramp in het Rana Plaza-complex, waarbij in april meer dan 1.100 doden vielen, vroeg het Amerikaanse Walmart aan het inspectiebureau Veritas een doorlichting van de zowat 200 fabrieken waarop het een beroep deed. Daaruit bleek nu dat er 32 niet voldeden aan de minimumvoorwaarden voor brand. Ook de elektrische voorziening liet te wensen over.

 

De gebreken werden naar eigen zeggen inmiddels verholpen, maar voor twee fabrieken zat er niets anders op dan ze te sluiten. Van de geïnspecteerde fabrieken worden er zes op de tien ook gebruikt door andere klanten.

 

De Bengaalse textielindustrie stelt zowat 4 miljoen mensen, vooral vrouwen, te werk. De branche staat voor 80% van de export van Bangladesh. Heel wat grote Amerikaanse en Europese merkenfabrikanten zijn er kind aan huis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ontwerpersduo Capara vernieuwt de kalender in luxemode

26/09/2017

Een webshop met elf items, dat is het nieuwe digitale concept van Capara. Elke maand lanceren de zussen van de Antwerpse school een collectie van precies elf kledingstukken in beperkte oplage.

Veritas innoveert en verjongt

26/09/2017

In een modemarkt die sterk verandert, zet het jarige Veritas nog meer in op personaliseren en inspireren, zowel offline als online. Een nieuw winkelbeeld met een Scandinavische toets wil een jonger publiek verleiden.

“United Brands herstructureert en investeert”

26/09/2017

Sportketen United Brands staat niet op de rand van het faillissement, zegt oprichter en CEO Marc Piessens. Wel voert de retailer een financiële herstructurering door om met een schone lei door te starten. 

McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Back to top