Ophef rond ZEB-wedstrijd: "reclame voor plastische chirurgie strikt verboden"

Ophef rond ZEB-wedstrijd: "reclame voor plastische chirurgie strikt verboden"

Kledingketen ZEB doet het weer: de kledingketen, die al vaker het nieuws haalde met zijn verzet tegen de soldenwetgeving en de sperperiode, verloot deze keer onder zijn klanten een waardebon van 5.000 euro voor plastische chirurgie.

Link met "hypocrisie rond de sperperiode"

ZEB voert al jaren strijd tegen de sperperiode en de soldenwetgeving. Maar deze keer gaat de kledingketen wel heel erg ver: ZEB verloot onder zijn klanten een waardebon van 5.000 euro voor... plastische chirurgie.

 

"Wij willen dat iedereen doet waar hij zich goed in voelt en daarvoor kan uitkomen. Of dat nu een flamboyante look is of plastische chirurgie ondergaan. Daarom verloten wij een waardebon van 5.000 euro voor plastische chirurgie onder onze klanten", zegt Erika Mees van ZEB. "Omdat het iets is wat veel mensen doen of willen doen, maar er niet durven voor uit te komen. Het is een beetje zoals de sperperiode. Wij willen dat iedereen zijn zin moet kunnen doen en hekelen de hypocrisie die er rond de sperperiode hangt." De wedstrijd loopt nog tot 30 juni.

 

"Reclame maken voor plastische chirurgie is strikt verboden"

Eergisteren had de FOD Volksgezondheid al flinke vraagtekens geplaatst bij het initiatief: "Dit kan niet", zegt Sven Heyndrickx van de federale overheidsdienst. "Onze juristen hebben het onderzocht. Volgens een wet uit 2013 is het verboden om reclame te maken met plastische ingrepen. Wij brengen vandaag nog de procureur des konings van het parket op de hoogte. Het is dan aan hem om te beslissen of hij een onderzoek opent tegen ZEB of niet. Meer kunnen wij voorlopig niet doen."

 

Vandaag hebben ook de plastische chirurgen verontwaardigd gereageerd. Volgens de beroepsvereniging RBSPS is "elke vorm van communicatie of actie die op directe of indirecte wijze medisch-esthetische ingrepen promoot, strikt verboden in ons land".

 

De organisatie vindt ook dat het initiatief van ZEB chrirugische ingrepen bagatelliseert: "Men omzeilt in dit soort wanpraktijken het essentiële en uiterst belangrijke informatieproces. Deontologische regels zijn niet vrijblijvend; ze moeten nageleefd worden in het belang van de patiënt. De esthetische chirurgie is echte geneeskunde, geen spektakelstuk", zegt dokter Frans Missotten, voorzitter van de RBSPS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top