Ophef rond ZEB-wedstrijd: "reclame voor plastische chirurgie strikt verboden" | RetailDetail

Ophef rond ZEB-wedstrijd: "reclame voor plastische chirurgie strikt verboden"

Ophef rond ZEB-wedstrijd: "reclame voor plastische chirurgie strikt verboden"

Kledingketen ZEB doet het weer: de kledingketen, die al vaker het nieuws haalde met zijn verzet tegen de soldenwetgeving en de sperperiode, verloot deze keer onder zijn klanten een waardebon van 5.000 euro voor plastische chirurgie.

Link met "hypocrisie rond de sperperiode"

ZEB voert al jaren strijd tegen de sperperiode en de soldenwetgeving. Maar deze keer gaat de kledingketen wel heel erg ver: ZEB verloot onder zijn klanten een waardebon van 5.000 euro voor... plastische chirurgie.

 

"Wij willen dat iedereen doet waar hij zich goed in voelt en daarvoor kan uitkomen. Of dat nu een flamboyante look is of plastische chirurgie ondergaan. Daarom verloten wij een waardebon van 5.000 euro voor plastische chirurgie onder onze klanten", zegt Erika Mees van ZEB. "Omdat het iets is wat veel mensen doen of willen doen, maar er niet durven voor uit te komen. Het is een beetje zoals de sperperiode. Wij willen dat iedereen zijn zin moet kunnen doen en hekelen de hypocrisie die er rond de sperperiode hangt." De wedstrijd loopt nog tot 30 juni.

 

"Reclame maken voor plastische chirurgie is strikt verboden"

Eergisteren had de FOD Volksgezondheid al flinke vraagtekens geplaatst bij het initiatief: "Dit kan niet", zegt Sven Heyndrickx van de federale overheidsdienst. "Onze juristen hebben het onderzocht. Volgens een wet uit 2013 is het verboden om reclame te maken met plastische ingrepen. Wij brengen vandaag nog de procureur des konings van het parket op de hoogte. Het is dan aan hem om te beslissen of hij een onderzoek opent tegen ZEB of niet. Meer kunnen wij voorlopig niet doen."

 

Vandaag hebben ook de plastische chirurgen verontwaardigd gereageerd. Volgens de beroepsvereniging RBSPS is "elke vorm van communicatie of actie die op directe of indirecte wijze medisch-esthetische ingrepen promoot, strikt verboden in ons land".

 

De organisatie vindt ook dat het initiatief van ZEB chrirugische ingrepen bagatelliseert: "Men omzeilt in dit soort wanpraktijken het essentiële en uiterst belangrijke informatieproces. Deontologische regels zijn niet vrijblijvend; ze moeten nageleefd worden in het belang van de patiënt. De esthetische chirurgie is echte geneeskunde, geen spektakelstuk", zegt dokter Frans Missotten, voorzitter van de RBSPS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.