RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Opinie: “Macintosh kon geen kant meer op”

icon
Mode21 december, 2015

Mission impossible?

Toen de Vlaming Kurt Staelens in de zomer van 2014 hals over kop tot CEO van retailgroep Macintosh werd benoemd, zag hij het nog helemaal zitten: “Ik voel me heel comfortabel in een risicovolle omgeving”, liet hij noteren in De Tijd. “Hoe meer je in volle transformatie bent, hoe groter de uitdaging.”

 

Hij wist waar hij aan begon. Een ommekeer bewerkstelligen bij een verouderd retailbedrijf met een hoge schuldenberg en een hopeloze achterstand inzake e-commerce, het is uiteraard geen sinecure. Was het, achteraf bekeken, niet gewoonweg een ‘mission impossible?

 

De moeilijkheden bij de retailgroep dateren immers niet van gisteren. Meer dan tien jaar geleden moest Macintosh de toen al fel gedateerde moderetailer Superconfex van de hand doen – een jammerlijk verhaal dat op een faillissement uitliep. Het was het startschot van een uitverkoop die maar niet ophield: onder andere BelCompany, Halfords en Kwantum gingen de deur uit, terwijl Scapino van de Belgische markt verdween. De bedoeling was de schulden af te bouwen en zich te concentreren op de schoenenmarkt in de Benelux.

 

Competitieve markt

Maar de schoenenmarkt is een wel érg competitieve markt waarin de marges sterk onder druk staan. Steeds meer schoenmerken openen hun eigen flagshipstores en gaan rechtstreeks verkopen aan de consument. Dat brengt multimerkenretailers in grote moeilijkheden. Zeker als ze zoals de winkelformules van Macintosh een vrij traditioneel, weinig hip imago hebben.

 

Tegelijk kent online een onstuitbare opmars, met dank aan Zalando en co. “Vroeger zaten je concurrenten naast je, in de winkelstraat. Maar Zalando heeft de mensen online leren kopen. Zeker in Nederland heeft de groei van online een ware kaalslag veroorzaakt in kleinere winkelsteden”, analyseert Jorg Snoeck van RetailDetail.

 

“Voor een retailer als Macintosh met zijn enorme winkelbestand is dat een gigantisch probleem, want van je lopende huurcontracten raak je niet zomaar af. Om overbodige winkelpanden te saneren, heb je als retailer veel tijd en geld nodig, en dat heeft Macintosh niet. De groep kon geen kant meer op.”

 

Wat met Brantano?

Einde verhaal dus. Voor de Belgische schoenketen Brantano is dit een bijzonder jammerlijke zaak, want het merk houdt goed stand op de meer traditionele Belgische markt en zette het afgelopen jaar belangrijke stappen in de juiste richting. De keten sloot enkele onrendabele winkels en lanceerde in Sint-Joris-Winge een vernieuwd omnichannelwinkelconcept, waarin onder andere een 3D-voetenscan en een click & collect-service werden geïntegreerd.

 

“De vernieuwde winkels slaan aan en groeien met dubbele cijfers”, weet Jorg Snoeck. “Maar er was geen geld om het nieuwe concept versneld uit te rollen.” Een koper doet met Brantano dus mogelijk een gouden zaak. Misschien kan de keten in een nieuwe constellatie een geslaagde doorstart maken?

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN