Prada gaat groeivertraging counteren met extra winkels

Prada gaat groeivertraging counteren met extra winkels

2013 was minder goed dan verhoopt voor de Italiaanse luxegroep Prada: de omzet steeg met 8,8% tot 3,59 miljard euro, maar de omzetgroei vertraagt en de nettowinst bleef steken op 627,8 miljoen euro, veel lager dan wat analisten hadden verwacht.

Luxemarkt onder druk

Het modeconcern waarschuwt meteen voor een verdere groeivertraging, als gevolg van de aanhoudend zwakke vraag in Europa, het feit dat de Chinese markt stilaan 'rijp' is én de sterke euro die de export bemoeilijkt. De Italianen verwachten dat de groepsomzet op vergelijkbare basis dit jaar lager zal liggen dan de +7% van vorig jaar en schuiven nu een "lage eencijferige groei" naar voren.

 

Daarmee ontsnapt Prada niet aan de trend op de luxemarkt: die kende vorig jaar met amper 2% (tot 217 miljard euro) de laagste groei van de voorbije vier jaar, zo becijferde consultant Bain & Co. Wel blijft Prada optimistisch: onderzoeksbureau Altagamma ziet de markt zo'n 3 à 5% op jaarbasis groeien tot 2016: dat jaar zou de luxemarkt dan goed zijn voor een omzet van 255 miljard euro.

 

Sterkere focus op mannen

Om de groeivertraging te counteren, zetten de Italianen zwaar in op expansie. Tegen 2016 wil de groep 120 nieuwe Prada-boetieks openen, waarvan 50 exclusief voor mannen (bovenop de 30 herenboetieks die Prada nu al heeft). Het modeconcern verwacht een "sterke groei" van het herensegment op de middellange termijn.

 

Ook voor zustermerk Miu Miu komen er 70 eigen verkooppunten bij tegen 2016. In de tweede helft van 2015 krijgt het damesmode- en accessoiremerk van de groep een eigen parfum en tegen 2016 moet de kaap van de 800 miljoen euro gerond zijn, klinkt het.

 

Prada gaat ook volop investeren in zijn Britse schoenenmerk Church's. Die divisie ontwikkelt momenteel een heuse ready-to-wear kleding- en accessoirelijn en moet binnen vijf jaar een omzet van om en bij de 250 miljoen euro realiseren.

 

Prada is voorts van plan tegen eind 2015 vier extra ateliers te openen in Italië (het concern heeft er nu elf in zijn thuisland en Groot-Brittannië), goed voor 700 arbeidsplaatsen. Tegelijk sluit het concern overnames niet uit, om zijn productiecapaciteit nog te verhogen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

De moeilijkste tijd is voorbij voor de modesector, besluit McKinsey in de studie The State of Fashion 2018. Al wordt niks nog zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

 

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Essentiel Antwerp breidt verder uit in Nederland

06/12/2017

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp zet zijn veroveringstocht in Nederland verder en wil er volgend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Eerder opende het al winkels in Amsterdam, Haarlem en ’s Hertogenbosch.

Barbiepop Tommy x Gigi in de winkelrekken

05/12/2017

In februari van dit jaar kreeg supermodel Gigi Hadid de eer om een Barbiepop naar haar gelijkenis te ontvangen. Die werd gemaakt om de samenwerking tussen Hadid en modemerk Tommy Hilfiger te vieren. Nu komt de Barbie ook in de winkelrekken.

Onderzoek naar belastingontduiking bij Gucci

04/12/2017

Op de kantoren van Gucci in Milaan en Firenze heeft de Italiaanse politie huiszoekingen gehouden omwille van mogelijke belastingontduiking. Gucci geeft toe dat er een onderzoek gaande is en zegt zijn volledige medewerking te verlenen.

Back to top