PrimaDonna Swim helpt Van de Velde aan mooie omzetstijging

PrimaDonna Swim helpt Van de Velde aan mooie omzetstijging

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde zag zijn omzet vorig jaar met 8,8% stijgen, vooral dankzij de uiterst succesvolle PrimaDonna Swim-collectie. In Europa presteert de groep prima, Amerika is en blijft een ander verhaal.

Retailomzet +20,6% in Europa

In afwachting van de publicatie van de volledige jaarcijfers, gepland voor 24 februari, heeft lingeriebedrijf Van de Velde zopas in een tradingupdate een aantal omzetcijfers over 2014 de wereld ingestuurd. De groep sluit 2014 af met een geconsolideerde omzet van 198,5 miljoen euro, dat is een stijging met 8,8%. Op vergelijkbare basis komt de omzetgroei uit op 7,2%.

 

De omzet van de wholesaleafdeling steeg met 9,7%, wat het bedrijf zelf toeschrijft aan het succes van de nieuwe collecties en vooral de PrimaDonna Swim-collectie. De retailomzet op het Europese vasteland maakte een sprong met liefst 20,6%, dankzij een sterke groei in Duitsland (+14,8% op vergelijkbare basis) en in Nederland (+14,1%).

 

Bovendien was 2014 het eerste volledige jaar waarin de resultaten van de voormalige Donker-stores worden verrekend (in 2013 ging het maar om drie kwartalen). Ook de Britse retailactiviteiten onder de merknaam Rigby & Peller gaan erop vooruit, en wel met +6,9% (+1,8% op vergelijkbare basis). Al drukt het sterke pond wel op het eindresultaat.

 

Amerikaanse Intimacy blijft moeilijk verhaal

Het bedrijf van CEO Ignace Van Doorselaere - sinds begin dit jaar de enige kapitein op het schip (nu co-CEO Herman Van de Velde met 'pensioen' is) - blijft het wel moeilijk hebben in de Verenigde Staten. De verkoop in de Intimacy-boetieks nam een duik met 16,7% (-12% op vergelijkbare basis).

 

Van de Velde, dat sinds begin dit jaar 100% eigenaar is van de keten, sluit niet uit dat het eind dit jaar een deel van de waardering van zijn Amerikaanse activiteiten afschrijft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top