PrimaDonna Swim helpt Van de Velde aan mooie omzetstijging

PrimaDonna Swim helpt Van de Velde aan mooie omzetstijging

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde zag zijn omzet vorig jaar met 8,8% stijgen, vooral dankzij de uiterst succesvolle PrimaDonna Swim-collectie. In Europa presteert de groep prima, Amerika is en blijft een ander verhaal.

Retailomzet +20,6% in Europa

In afwachting van de publicatie van de volledige jaarcijfers, gepland voor 24 februari, heeft lingeriebedrijf Van de Velde zopas in een tradingupdate een aantal omzetcijfers over 2014 de wereld ingestuurd. De groep sluit 2014 af met een geconsolideerde omzet van 198,5 miljoen euro, dat is een stijging met 8,8%. Op vergelijkbare basis komt de omzetgroei uit op 7,2%.

 

De omzet van de wholesaleafdeling steeg met 9,7%, wat het bedrijf zelf toeschrijft aan het succes van de nieuwe collecties en vooral de PrimaDonna Swim-collectie. De retailomzet op het Europese vasteland maakte een sprong met liefst 20,6%, dankzij een sterke groei in Duitsland (+14,8% op vergelijkbare basis) en in Nederland (+14,1%).

 

Bovendien was 2014 het eerste volledige jaar waarin de resultaten van de voormalige Donker-stores worden verrekend (in 2013 ging het maar om drie kwartalen). Ook de Britse retailactiviteiten onder de merknaam Rigby & Peller gaan erop vooruit, en wel met +6,9% (+1,8% op vergelijkbare basis). Al drukt het sterke pond wel op het eindresultaat.

 

Amerikaanse Intimacy blijft moeilijk verhaal

Het bedrijf van CEO Ignace Van Doorselaere - sinds begin dit jaar de enige kapitein op het schip (nu co-CEO Herman Van de Velde met 'pensioen' is) - blijft het wel moeilijk hebben in de Verenigde Staten. De verkoop in de Intimacy-boetieks nam een duik met 16,7% (-12% op vergelijkbare basis).

 

Van de Velde, dat sinds begin dit jaar 100% eigenaar is van de keten, sluit niet uit dat het eind dit jaar een deel van de waardering van zijn Amerikaanse activiteiten afschrijft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Back to top