PrimaDonna Swim helpt Van de Velde aan mooie omzetstijging | RetailDetail

PrimaDonna Swim helpt Van de Velde aan mooie omzetstijging

PrimaDonna Swim helpt Van de Velde aan mooie omzetstijging

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde zag zijn omzet vorig jaar met 8,8% stijgen, vooral dankzij de uiterst succesvolle PrimaDonna Swim-collectie. In Europa presteert de groep prima, Amerika is en blijft een ander verhaal.

Retailomzet +20,6% in Europa

In afwachting van de publicatie van de volledige jaarcijfers, gepland voor 24 februari, heeft lingeriebedrijf Van de Velde zopas in een tradingupdate een aantal omzetcijfers over 2014 de wereld ingestuurd. De groep sluit 2014 af met een geconsolideerde omzet van 198,5 miljoen euro, dat is een stijging met 8,8%. Op vergelijkbare basis komt de omzetgroei uit op 7,2%.

 

De omzet van de wholesaleafdeling steeg met 9,7%, wat het bedrijf zelf toeschrijft aan het succes van de nieuwe collecties en vooral de PrimaDonna Swim-collectie. De retailomzet op het Europese vasteland maakte een sprong met liefst 20,6%, dankzij een sterke groei in Duitsland (+14,8% op vergelijkbare basis) en in Nederland (+14,1%).

 

Bovendien was 2014 het eerste volledige jaar waarin de resultaten van de voormalige Donker-stores worden verrekend (in 2013 ging het maar om drie kwartalen). Ook de Britse retailactiviteiten onder de merknaam Rigby & Peller gaan erop vooruit, en wel met +6,9% (+1,8% op vergelijkbare basis). Al drukt het sterke pond wel op het eindresultaat.

 

Amerikaanse Intimacy blijft moeilijk verhaal

Het bedrijf van CEO Ignace Van Doorselaere - sinds begin dit jaar de enige kapitein op het schip (nu co-CEO Herman Van de Velde met 'pensioen' is) - blijft het wel moeilijk hebben in de Verenigde Staten. De verkoop in de Intimacy-boetieks nam een duik met 16,7% (-12% op vergelijkbare basis).

 

Van de Velde, dat sinds begin dit jaar 100% eigenaar is van de keten, sluit niet uit dat het eind dit jaar een deel van de waardering van zijn Amerikaanse activiteiten afschrijft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.