PrimaDonna Swim helpt Van de Velde aan mooie omzetstijging

PrimaDonna Swim helpt Van de Velde aan mooie omzetstijging

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde zag zijn omzet vorig jaar met 8,8% stijgen, vooral dankzij de uiterst succesvolle PrimaDonna Swim-collectie. In Europa presteert de groep prima, Amerika is en blijft een ander verhaal.

Retailomzet +20,6% in Europa

In afwachting van de publicatie van de volledige jaarcijfers, gepland voor 24 februari, heeft lingeriebedrijf Van de Velde zopas in een tradingupdate een aantal omzetcijfers over 2014 de wereld ingestuurd. De groep sluit 2014 af met een geconsolideerde omzet van 198,5 miljoen euro, dat is een stijging met 8,8%. Op vergelijkbare basis komt de omzetgroei uit op 7,2%.

 

De omzet van de wholesaleafdeling steeg met 9,7%, wat het bedrijf zelf toeschrijft aan het succes van de nieuwe collecties en vooral de PrimaDonna Swim-collectie. De retailomzet op het Europese vasteland maakte een sprong met liefst 20,6%, dankzij een sterke groei in Duitsland (+14,8% op vergelijkbare basis) en in Nederland (+14,1%).

 

Bovendien was 2014 het eerste volledige jaar waarin de resultaten van de voormalige Donker-stores worden verrekend (in 2013 ging het maar om drie kwartalen). Ook de Britse retailactiviteiten onder de merknaam Rigby & Peller gaan erop vooruit, en wel met +6,9% (+1,8% op vergelijkbare basis). Al drukt het sterke pond wel op het eindresultaat.

 

Amerikaanse Intimacy blijft moeilijk verhaal

Het bedrijf van CEO Ignace Van Doorselaere - sinds begin dit jaar de enige kapitein op het schip (nu co-CEO Herman Van de Velde met 'pensioen' is) - blijft het wel moeilijk hebben in de Verenigde Staten. De verkoop in de Intimacy-boetieks nam een duik met 16,7% (-12% op vergelijkbare basis).

 

Van de Velde, dat sinds begin dit jaar 100% eigenaar is van de keten, sluit niet uit dat het eind dit jaar een deel van de waardering van zijn Amerikaanse activiteiten afschrijft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Neem al een kijkje in Arket Brussel

14/09/2017

De nieuwe winkelformule van H&M Group opent op vrijdag 15 september officieel de deuren aan de Brusselse Guldenvlieslaan. De pers kreeg een sneak preview en ontdekte een verrassende mix van mode, interieurartikelen en food. 

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top