Primark gaat duurzaamheid in toeleverketen meten

Primark gaat duurzaamheid in toeleverketen meten

De Ierse winkelketen Primark heeft zich aangesloten bij de Sustainable Apparel Coalition, een organisatie die bedrijven de duurzame en ethische prestaties in de toeleverketen helpt te te meten door middel van de zelf ontwikkelde Higg Index.

"Inefficiëntie aanpakken"

De index meet de maatschappelijke gevolgen en de invloed op het milieu van de toeleverketen van een bedrijf. Met behulp van die index kunnen bedrijven segmenten identificeren waar er mogelijkheid tot verbetering is. "Door het meten van de duurzaamheid kunnen we inefficiëntie aanpakken, schadelijke praktijken oplossen en de transparantie bieden die consumenten van ons eisen", zegt Primark zelf over de beslissing om zich bij de SAC te voegen.

 

Primark betaalde eerder ook al een schadevergoeding van zowat tien miljoen euro uit aan de slachtoffers van de ramp bij Rana Plaza, waarbij meer dan 1100 doden vielen. Een producent van de modeketen was toen op de tweede verdieping van het gebouw gevestigd.

 

Naast Primark zijn nog een veertigtal merken, zoals Adidas, Disney en Gap, aangesloten bij de SAC. Ook retailers als C&A, Marks & Spencer en Walmart zijn lid van de coalitie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top