Primark opent eerste Franse vestiging in Marseille | RetailDetail

Primark opent eerste Franse vestiging in Marseille

Primark opent eerste Franse vestiging in Marseille

De Ierse modeketen Primark heeft zijn allereerste Franse vestiging geopend in Marseille, waarbij een massa fans en nieuwsgierigen kwam opdagen. Heel wat concurrenten zagen de bui al hangen en openden zelf ook grotere winkels.

7.500 m² in shoppingcenter Grand Littoral

Primark pakt meteen sterk uit in de totaal vernieuwde Azur-vleugel van winkelcentrum Grand Littoral in Marseille. De Ierse modeketen betrekt er liefst 7.500 m², waarvan 5.800 m² verkoopruimte. Niet alleen de omvang springt in het oog, ook de locatie in het winkelcentrum is strategisch uitgekiend: aan de Plazza Grandlitt'ho, het kloppende hart van de Franse 'mall'.

 

De Nederlandse uitbater Corio investeerde zo'n 27 miljoen euro in Marseille om er zijn "Favourite Meeting Places"-concept uit te rollen op liefst 15.000 m². Onder meer ketens als Starbucks en Burger King krijgen er een vaste stek.

 

Concurrenten in de tegenaanval

De rechtstreekse concurrenten van Primark, die al langer in Marseille actief zijn, zijn niet van plan te buigen voor al dat Ierse geweld. Zara heeft zijn winkel in Grand Littoral bijna verdubbeld van 1.200 naar 2.200 m², en ook H&M breidde uit tot 2.350 m², een record voor de Zweedse keten.

 

Volgens de Franse gespecialiseerde vastgoedsite Business Immo onderhandelt Zara-zusje Bershka, vandaag 600 m² groot, over een bijkomende 400 m² en heeft het ook al Spaanse Mango zijn oog laten vallen op een voormalige cafetaria van 1.000 m².

 

De Primark van Marseille is de 269e in Europa en de eerste in een reeks van zes bij onze zuiderburen. Alleen al dit jaar breidde de keten uit met 93.000 m² verkoopoppervlakte en rondde zo de kaap van de 800.000 m² en die van de vijf miljard euro omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.