Primark opent eerste Franse vestiging in Marseille

Primark opent eerste Franse vestiging in Marseille

De Ierse modeketen Primark heeft zijn allereerste Franse vestiging geopend in Marseille, waarbij een massa fans en nieuwsgierigen kwam opdagen. Heel wat concurrenten zagen de bui al hangen en openden zelf ook grotere winkels.

7.500 m² in shoppingcenter Grand Littoral

Primark pakt meteen sterk uit in de totaal vernieuwde Azur-vleugel van winkelcentrum Grand Littoral in Marseille. De Ierse modeketen betrekt er liefst 7.500 m², waarvan 5.800 m² verkoopruimte. Niet alleen de omvang springt in het oog, ook de locatie in het winkelcentrum is strategisch uitgekiend: aan de Plazza Grandlitt'ho, het kloppende hart van de Franse 'mall'.

 

De Nederlandse uitbater Corio investeerde zo'n 27 miljoen euro in Marseille om er zijn "Favourite Meeting Places"-concept uit te rollen op liefst 15.000 m². Onder meer ketens als Starbucks en Burger King krijgen er een vaste stek.

 

Concurrenten in de tegenaanval

De rechtstreekse concurrenten van Primark, die al langer in Marseille actief zijn, zijn niet van plan te buigen voor al dat Ierse geweld. Zara heeft zijn winkel in Grand Littoral bijna verdubbeld van 1.200 naar 2.200 m², en ook H&M breidde uit tot 2.350 m², een record voor de Zweedse keten.

 

Volgens de Franse gespecialiseerde vastgoedsite Business Immo onderhandelt Zara-zusje Bershka, vandaag 600 m² groot, over een bijkomende 400 m² en heeft het ook al Spaanse Mango zijn oog laten vallen op een voormalige cafetaria van 1.000 m².

 

De Primark van Marseille is de 269e in Europa en de eerste in een reeks van zes bij onze zuiderburen. Alleen al dit jaar breidde de keten uit met 93.000 m² verkoopoppervlakte en rondde zo de kaap van de 800.000 m² en die van de vijf miljard euro omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top