RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Winst Primark kwart hoger

icon
Mode25 april, 2019

Primark zag zijn winst met liefst een kwart stijgen in het afgelopen halfjaar. De budgetmodeketen is ondertussen al goed voor bijna driekwart van de winst van moederholding Associated British Foods (ABF), die ook suiker en Twinings-thee verdeelt.

 

Groei dankzij Europese expansie

De omzet van Primark steeg in de eerste helft van dit boekjaar met 4,4% naar 3,63 miljard pond (4,2 miljard euro). Vooral op het Europese vasteland verkocht de modeketen goed: de omzet ging er met 5,3% op vooruit, vooral met dank aan België, Frankrijk, Italië en Spanje. Vorige week opende Primark nog een gloednieuwe winkel in Brussel. In Duitsland had de kledingretailer het wel moeilijker en in november was er overal een terugval van de bezoekersaantallen te zien.

 

Op de Britse markt steeg de omzet met 2,3%. Primark is er meer aangewezen op organische groei, omdat het er minder nieuwe winkels kan openen. Wel heeft de keten begin deze maand haar grootste vestiging ooit geopend in Birmingham. Meer dan de helft van de 382 miljoen pond kapitaal dat ABF in de eerste jaarhelft uitgaf, ging alleen al naar deze winkel. Behalve de omzet gingen ook de marges er op vooruit.

 

Opvallende winstgroei

Het meest opvallend is evenwel de winstgroei bij Primark: de operationele winst klokte af op 426 miljoen pond (490 miljoen euro), liefst 25% meer dan een jaar eerder. Ondertussen is de modeketen zo goed voor bijna driekwart van alle winst bij Associated British Foods. De totale winst van de groep kwam uit op 639 miljoen pond (740 miljoen euro). 

 

CEO George Weston noemt het robuuste resultaten. De winst bij de suikerafdeling is weliswaar aanzienlijk verminderd, maar de topman verwacht dat de rentabiliteit van die vanaf nu zal verbeteren. In de categorie voedingswaren, die ABF aan supermarkten levert, is er een “sterke onderliggende winstgroei”, meent het Britse bedrijf. Primark had zijn “uitstekende winstgroei” dan weer te danken aan “verdere ontwikkeling van de klantbeleving en uitbreiding van de verkoopoppervlakte”.

 

Webshop op komst?

Ondertussen zwelt ook het gerucht dat Primark een webshop wil openen weer aan. Tegenover de financiële groep Davy zou de topman van de kledingretailer hebben gezegd dat hij een online service wil lanceren en dat een webshop “een onwaarschijnlijk voordeel zou opleveren”. Dat bericht Het Nieuwsblad op basis van het evenwel – op zijn zachtst gezegd – niet onomstreden Engelse blad The Sun. 

 

Zelf ontkent de keten wel dat er concrete plannen zijn. Volgens Primark vinden de 14 miljoen volgers van het merk het leuk om de aanbiedingen online te bekijken, maar ze vervolgens in de winkel te gaan kopen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode19 december, 2025
    Eén fotoshoot, honderden outfits: Zara laat AI los op echte modellen

    Zara zet kunstmatige intelligentie in om beelden te creëren van echte modellen in wisselende outfits. De modeketen wil zo de productie van campagnebeelden versnellen.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Nike: zwakke Chinese verkoop ondermijnt vertrouwen in herstel

    Nike blijft worstelen met de Chinese markt, terwijl de sneakermaker elders voorzichtige vooruitgang boekt. De comeback van het merk verloopt "twee stappen voorwaarts en één stap achteruit", vinden analisten.

  • icon
    Mode19 december, 2025
    Bengaalse textielsector bereidt EU-productpaspoort voor

    De Europese Unie wil digitale productpaspoorten voor kleding die milieuclaims onderbouwen. Terwijl veel producenten wereldwijd nog op details wachten, nemen producenten in Bangladesh alvast maatregelen. Dat is niet onbelangrijk, want het land is de op een na grootste kledingexporteur ter wereld.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN