Primark trekt compensatie slachtoffers Bangladesh op

Primark trekt compensatie slachtoffers Bangladesh op

De Ierse modeketen Primark gaat de compensatie voor de slachtoffers van de Rana Plaza-ramp nogmaals optrekken en roept de andere betrokken merken op om hetzelfde te doen. De ramp kostte in april van dit jaar het leven aan 1.129 arbeiders en zorgde voor heel wat aandacht voor de vreselijke werkomstandigheden in de fabrieken, evenwel zonder veel concrete resultaten.

Primark enige partij die betaalt

Zo is er momenteel nog geen akkoord over een fonds om de slachtoffers te compenseren. Verenigingen die vechten voor de rechten van arbeiders in de industrie beschuldigen grote spelers ervan dat ze proberen om hun financiële verantwoordelijkheid te ontlopen.


Tot nu toe is Primark het enige bedrijf dat al compensaties heeft betaald, en de keten heeft toegezegd dat nu al een derde schijf uit te keren. De Ieren zeggen ook bezig te zijn een plan uit te werken om slachtoffers ook op de lange termijn te blijven betalen.

 

Andere merken weigeren compensaties uit te keren

Daar blijft het echter niet bij: "Primark roept andere merken die betrokken waren bij de ramp van Rana Plaza om een bijdrage te doen door een deel van de 3.000 arbeiders of hun familie op korte termijn te helpen", stond te lezen in een persbericht.

 

Een groot deel van de 28 merken wiens kledij werd gemaakt in de fabriek weigeren verantwoordelijkheid op te nemen: ze claimen dat het goedkope werk zonder hun medeweten werd uitbesteed aan de fabriek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Back to top