Primark trekt compensatie slachtoffers Bangladesh op

Primark trekt compensatie slachtoffers Bangladesh op

De Ierse modeketen Primark gaat de compensatie voor de slachtoffers van de Rana Plaza-ramp nogmaals optrekken en roept de andere betrokken merken op om hetzelfde te doen. De ramp kostte in april van dit jaar het leven aan 1.129 arbeiders en zorgde voor heel wat aandacht voor de vreselijke werkomstandigheden in de fabrieken, evenwel zonder veel concrete resultaten.

Primark enige partij die betaalt

Zo is er momenteel nog geen akkoord over een fonds om de slachtoffers te compenseren. Verenigingen die vechten voor de rechten van arbeiders in de industrie beschuldigen grote spelers ervan dat ze proberen om hun financiële verantwoordelijkheid te ontlopen.


Tot nu toe is Primark het enige bedrijf dat al compensaties heeft betaald, en de keten heeft toegezegd dat nu al een derde schijf uit te keren. De Ieren zeggen ook bezig te zijn een plan uit te werken om slachtoffers ook op de lange termijn te blijven betalen.

 

Andere merken weigeren compensaties uit te keren

Daar blijft het echter niet bij: "Primark roept andere merken die betrokken waren bij de ramp van Rana Plaza om een bijdrage te doen door een deel van de 3.000 arbeiders of hun familie op korte termijn te helpen", stond te lezen in een persbericht.

 

Een groot deel van de 28 merken wiens kledij werd gemaakt in de fabriek weigeren verantwoordelijkheid op te nemen: ze claimen dat het goedkope werk zonder hun medeweten werd uitbesteed aan de fabriek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top