Primark trekt compensatie slachtoffers Bangladesh op | RetailDetail

Primark trekt compensatie slachtoffers Bangladesh op

Primark trekt compensatie slachtoffers Bangladesh op

De Ierse modeketen Primark gaat de compensatie voor de slachtoffers van de Rana Plaza-ramp nogmaals optrekken en roept de andere betrokken merken op om hetzelfde te doen. De ramp kostte in april van dit jaar het leven aan 1.129 arbeiders en zorgde voor heel wat aandacht voor de vreselijke werkomstandigheden in de fabrieken, evenwel zonder veel concrete resultaten.

Primark enige partij die betaalt

Zo is er momenteel nog geen akkoord over een fonds om de slachtoffers te compenseren. Verenigingen die vechten voor de rechten van arbeiders in de industrie beschuldigen grote spelers ervan dat ze proberen om hun financiële verantwoordelijkheid te ontlopen.


Tot nu toe is Primark het enige bedrijf dat al compensaties heeft betaald, en de keten heeft toegezegd dat nu al een derde schijf uit te keren. De Ieren zeggen ook bezig te zijn een plan uit te werken om slachtoffers ook op de lange termijn te blijven betalen.

 

Andere merken weigeren compensaties uit te keren

Daar blijft het echter niet bij: "Primark roept andere merken die betrokken waren bij de ramp van Rana Plaza om een bijdrage te doen door een deel van de 3.000 arbeiders of hun familie op korte termijn te helpen", stond te lezen in een persbericht.

 

Een groot deel van de 28 merken wiens kledij werd gemaakt in de fabriek weigeren verantwoordelijkheid op te nemen: ze claimen dat het goedkope werk zonder hun medeweten werd uitbesteed aan de fabriek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.