Primark verkoopt 12% meer in eerste kwartaal | RetailDetail

Primark verkoopt 12% meer in eerste kwartaal

Primark verkoopt 12% meer in eerste kwartaal

De Ierse modeketen Primark heeft er een prima kerstverkoop op zitten: de kledingpoot van ABF verkocht het voorbije kwartaal liefst 12% meer (bij constante wisselkoersen).

Expansie draait op volle toeren

ABF schrijft die groei toe aan meerdere factoren, zoals de uitstekende kerstverkoop, een sterke vergelijkbare omzetgroei en het grote aantal nieuwe winkels die stuk voor stuk sterk startten (zoals onlangs in Marseille nog maar eens bleek - zie foto). Primark opende het voorbije kwartaal aan snel tempo winkels: in drie maanden tijd kwam er 55.740 m² winkelvloer bij. Op 4 januari van dit jaar stond de teller al op 268 winkels, goed voor een oppervlakte van 891.840 m².

 

"We openden 14 nieuwe winkels in die periode, inclusief onze eerste in Frankrijk", laat de groep weten. "In Spanje openden we vijf nieuwe winkels en ging de kleinste van onze twee winkels in A Coruña dicht, wat het totaal op 39 brengt." Ook het Verenigd Koninkrijk (drie nieuwe winkels), Nederland (twee), Duitsland, Oostenrijk en Portugal (telkens eentje) kregen er Primarks bij.

 

Meer winst en hogere marges

Primark gaat ook de komende maanden op die ingeslagen weg voort: dit jaar komen er nog vier winkels bij in Frankrijk (Dijon en drie in Parijs), twee in Duitsland (Keulen en een tweede in Berlijn) en drie in Groot-Brittannië. Samen zijn die goed voor nog eens ruim 46.000 m².

 

"Voortbouwend op de reeds behaalde vergelijkbare groei en op de verdere expansie van ons winkelnet in de rest van het jaar, zal de winst van Primark die van vorig jaar overstijgen, met een hoger dan verwachte winstmarge", laat het management weten. Voor het Britse concern ABF is het succes van Primark een opsteker, want de voedingsactiviteiten (en dan vooral de suikerafdeling) doen het veel minder goed.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.