Primark verkoopt 12% meer in eerste kwartaal | RetailDetail

Primark verkoopt 12% meer in eerste kwartaal

Primark verkoopt 12% meer in eerste kwartaal

De Ierse modeketen Primark heeft er een prima kerstverkoop op zitten: de kledingpoot van ABF verkocht het voorbije kwartaal liefst 12% meer (bij constante wisselkoersen).

Expansie draait op volle toeren

ABF schrijft die groei toe aan meerdere factoren, zoals de uitstekende kerstverkoop, een sterke vergelijkbare omzetgroei en het grote aantal nieuwe winkels die stuk voor stuk sterk startten (zoals onlangs in Marseille nog maar eens bleek - zie foto). Primark opende het voorbije kwartaal aan snel tempo winkels: in drie maanden tijd kwam er 55.740 m² winkelvloer bij. Op 4 januari van dit jaar stond de teller al op 268 winkels, goed voor een oppervlakte van 891.840 m².

 

"We openden 14 nieuwe winkels in die periode, inclusief onze eerste in Frankrijk", laat de groep weten. "In Spanje openden we vijf nieuwe winkels en ging de kleinste van onze twee winkels in A Coruña dicht, wat het totaal op 39 brengt." Ook het Verenigd Koninkrijk (drie nieuwe winkels), Nederland (twee), Duitsland, Oostenrijk en Portugal (telkens eentje) kregen er Primarks bij.

 

Meer winst en hogere marges

Primark gaat ook de komende maanden op die ingeslagen weg voort: dit jaar komen er nog vier winkels bij in Frankrijk (Dijon en drie in Parijs), twee in Duitsland (Keulen en een tweede in Berlijn) en drie in Groot-Brittannië. Samen zijn die goed voor nog eens ruim 46.000 m².

 

"Voortbouwend op de reeds behaalde vergelijkbare groei en op de verdere expansie van ons winkelnet in de rest van het jaar, zal de winst van Primark die van vorig jaar overstijgen, met een hoger dan verwachte winstmarge", laat het management weten. Voor het Britse concern ABF is het succes van Primark een opsteker, want de voedingsactiviteiten (en dan vooral de suikerafdeling) doen het veel minder goed.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.