Primark verkoopt 12% meer in eerste kwartaal

Primark verkoopt 12% meer in eerste kwartaal

De Ierse modeketen Primark heeft er een prima kerstverkoop op zitten: de kledingpoot van ABF verkocht het voorbije kwartaal liefst 12% meer (bij constante wisselkoersen).

Expansie draait op volle toeren

ABF schrijft die groei toe aan meerdere factoren, zoals de uitstekende kerstverkoop, een sterke vergelijkbare omzetgroei en het grote aantal nieuwe winkels die stuk voor stuk sterk startten (zoals onlangs in Marseille nog maar eens bleek - zie foto). Primark opende het voorbije kwartaal aan snel tempo winkels: in drie maanden tijd kwam er 55.740 m² winkelvloer bij. Op 4 januari van dit jaar stond de teller al op 268 winkels, goed voor een oppervlakte van 891.840 m².

 

"We openden 14 nieuwe winkels in die periode, inclusief onze eerste in Frankrijk", laat de groep weten. "In Spanje openden we vijf nieuwe winkels en ging de kleinste van onze twee winkels in A Coruña dicht, wat het totaal op 39 brengt." Ook het Verenigd Koninkrijk (drie nieuwe winkels), Nederland (twee), Duitsland, Oostenrijk en Portugal (telkens eentje) kregen er Primarks bij.

 

Meer winst en hogere marges

Primark gaat ook de komende maanden op die ingeslagen weg voort: dit jaar komen er nog vier winkels bij in Frankrijk (Dijon en drie in Parijs), twee in Duitsland (Keulen en een tweede in Berlijn) en drie in Groot-Brittannië. Samen zijn die goed voor nog eens ruim 46.000 m².

 

"Voortbouwend op de reeds behaalde vergelijkbare groei en op de verdere expansie van ons winkelnet in de rest van het jaar, zal de winst van Primark die van vorig jaar overstijgen, met een hoger dan verwachte winstmarge", laat het management weten. Voor het Britse concern ABF is het succes van Primark een opsteker, want de voedingsactiviteiten (en dan vooral de suikerafdeling) doen het veel minder goed.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top