RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Primark wil duurzamer worden én e-commerce invoeren

icon
Mode16 september, 2021

Primark heeft beloofd zijn inspanningen om duurzamere kleding op te markt te brengen de komende tien jaar fors op te voeren. Tegelijkertijd wil de budgetmodeketen niet raken aan zijn lage prijzenstrategie: daar stellen veel experten zich grote vragen bij, zeker nu de keten (dan toch) zou beginnen met e-commerce.

 

Negen engagementen

“Wij willen onze klanten de prijzen blijven bieden die ze van ons gewend zijn, maar wel voor producten die zijn gemaakt op een manier die beter is voor de planeet en voor de mensen die onze producten maken”, verklaarde CEO Paul Marchant bij de voorstelling van de nieuwe duurzaamheidsstrategie. Het tienjarenplan omvat negen concrete toezeggingen binnen drie kerngebieden. De Ierse kledingdiscounter wil kleding produceren die langer meegaat, meer zorg dragen voor de planeet en de leefomstandigheden van medewerkers in de hele keten verbeteren.

 

De modeketen belooft onder meer om tegen 2027 alleen nog kleding te produceren die recycleerbaar is. Drie jaar later moet het volledig assortiment gemaakt zijn van gerecycleerde of duurzamere materialen. In de strijd tegen de klimaatopwarming wil Primark de CO2-uitstoot in de hele waardeketen tegen 2030 halveren. Verder wil de keten plastic voor eenmalig gebruik volledig afvoeren. Ten slotte engageert Primark zich ook om ‘leefbare lonen’ na te streven voor alle werknemers in zijn wereldwijde toeleveringsketen.

 

“Ongeloofwaardig en misleidend”

De vraag rijst of de plannen van de Ierse modeketen wel realistisch zijn. Actiegroep Schone Kleren Campagne is allerminst onder de indruk: “Wij verwelkomen wat ze aankondigen. Maar als het om Primark gaat, is het wat ons betreft eerst zien dan geloven”, zegt een woordvoerder in Trouw. “Primark heeft in het verleden wel vaker als een spartelend kind tegengewerkt. Dit plan komt bovendien uit eigen gelederen. Dat is minder dwingend dan een onafhankelijke overeenkomst.”

 

Niki De Schryver, oprichtster van de duurzame routeplanner COSH, noemt de aankondiging van Primark misleidend. Volgens haar zijn de inspanningen in werkelijkheid vergelijkbaar met wat H&M en Levi’s doen. “Om één kilo katoen te doen groeien, gebruiken ze nu twee kilo chemicaliën in plaats van drie. Wil je katoen dat echt de term duurzaam waardig is, dan opteer je voor biokatoen”, zegt ze in GVA.

 

Beginnen met e-commerce

De timing van de duurzaamheidsbelofte is des te opmerkelijker, omdat de keten tegelijk bekendmaakte een nieuwe website te willen invoeren in de loop van volgend jaar. En die zou, volgens enkele volgers bij Modern Retail, de eerste stapjes van de keten op het vlak van e-commerce met zich meebrengen. Verschillende bronnen fluisteren immers over de invoering van een mogelijkheid tot ‘click&collect’ in enkele, bewust uitgekozen winkels. Een veralgemeende webshop zou er zeker nog niet komen, maar voor Primark zou ook dit al een halve revolutie zijn, klinkt het. Maar dan is de vraag natuurlijk eens te meer: hoe koppel je het opzetten van een e-commercedienst – met zijn vele retours – aan een serieuze duurzaamheidsbelofte?

 

In een reactie tegenover RetailDetail stelt de keten dat ze vooral “sterke aanhangers van fysieke winkels” zijn en blijven. Wel erkennen ze dat “het digitale een belangrijke rol zal spelen in de groei van onze keten”, en dat ze bij hun nieuwe website dus “bijkomende [online] opportuniteiten zullen bekijken op continue basis”.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN