Primark ziet omzet 16% aantrekken

Primark ziet omzet 16% aantrekken

De Ierse kledingketen Primark zal zijn omzet dit boekjaar wellicht 16% hoger zien afklokken dan een jaar geleden. Dat komt grotendeels door een uitbreiding van het verkoopnetwerk: op vergelijkbare basis bedraagt de groei 4,5%.

Kledingketen opende 28 nieuwe winkels

Primark, dat bekend staat om zijn goedkope kleding, sluit zijn boekjaar op 13 september af. In afwachting daarvan gaf moederbedrijf ABF alvast al enkele indicaties in een tussentijds bericht. De jongste twaalf maanden opende Primark 28 nieuwe winkels, goed voor 111.500 m² aan bijkomende verkoopoppervlakte. De meest recente openingen waren in Berlijn, Bath (Verenigd Koninkrijk) en Enschede (Nederland).

 

Ook de volgende maanden komen er nieuwe winkels bij: Primark gaat uit van een stijging van de verkoopoppervlakte (nu 947.500 m² in 278 winkels) met iets minder dan 93.000 m² in het volgende boekjaar. In België komt er onder meer een winkel in de Brusselse Nieuwstraat, komt er ook in in Gent en is er eveneens sprake van een verkooppunt in Antwerpen. Nu is er alleen een winkel in Luik. In Nederland, waar Primark al acht vestigingen heeft, worden bijkomende verkooppunten geopend in onder meer Venlo, Arnhem en Amsterdam. 

 

De uitbreiding van het verkoopnetwerk noodzaakt ook extra logistieke inspanningen: het distributieplatform in het Spaanse Torija werd deze zomer al verdubbeld in grootte en het distributiecentrum in het Duitse Mönchengladbach wordt uitgebreid met 60%. Begin 2015 moet ook dat klaar zijn. 

 

De betere logistiek heeft ook een gunstig gevolg op de operationele winstmarge: in de eerste helft van het boekjaar was die met 13,1% al hoger dan het jaar voordien. In het tweede semester zette de trend zich door met een lichte toename. Door goede zomerverkopen diende er ook minder te worden afgeprijsd. Meer resultaten over Primark geeft ABF begin november.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe investeerders is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Back to top