Primark ziet omzet 16% aantrekken | RetailDetail

Primark ziet omzet 16% aantrekken

Primark ziet omzet 16% aantrekken

De Ierse kledingketen Primark zal zijn omzet dit boekjaar wellicht 16% hoger zien afklokken dan een jaar geleden. Dat komt grotendeels door een uitbreiding van het verkoopnetwerk: op vergelijkbare basis bedraagt de groei 4,5%.

Kledingketen opende 28 nieuwe winkels

Primark, dat bekend staat om zijn goedkope kleding, sluit zijn boekjaar op 13 september af. In afwachting daarvan gaf moederbedrijf ABF alvast al enkele indicaties in een tussentijds bericht. De jongste twaalf maanden opende Primark 28 nieuwe winkels, goed voor 111.500 m² aan bijkomende verkoopoppervlakte. De meest recente openingen waren in Berlijn, Bath (Verenigd Koninkrijk) en Enschede (Nederland).

 

Ook de volgende maanden komen er nieuwe winkels bij: Primark gaat uit van een stijging van de verkoopoppervlakte (nu 947.500 m² in 278 winkels) met iets minder dan 93.000 m² in het volgende boekjaar. In België komt er onder meer een winkel in de Brusselse Nieuwstraat, komt er ook in in Gent en is er eveneens sprake van een verkooppunt in Antwerpen. Nu is er alleen een winkel in Luik. In Nederland, waar Primark al acht vestigingen heeft, worden bijkomende verkooppunten geopend in onder meer Venlo, Arnhem en Amsterdam. 

 

De uitbreiding van het verkoopnetwerk noodzaakt ook extra logistieke inspanningen: het distributieplatform in het Spaanse Torija werd deze zomer al verdubbeld in grootte en het distributiecentrum in het Duitse Mönchengladbach wordt uitgebreid met 60%. Begin 2015 moet ook dat klaar zijn. 

 

De betere logistiek heeft ook een gunstig gevolg op de operationele winstmarge: in de eerste helft van het boekjaar was die met 13,1% al hoger dan het jaar voordien. In het tweede semester zette de trend zich door met een lichte toename. Door goede zomerverkopen diende er ook minder te worden afgeprijsd. Meer resultaten over Primark geeft ABF begin november.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


e5 Mode treedt toe tot de Fair Wear Foundation

24/05/2018

ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.

Schoenen Torfs wordt franchisenemer The Athlete’s Foot

23/05/2018

Op vrijdag 1 juni opent sneakerketen The Athlete’s Foot een winkel in Waasland Shopping Center. De tweede winkel in België is meteen ook de eerste in een partnership met Schoenen Torfs. Later dit jaar volgt nog een vestiging in Eeklo.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.