Primark ziet omzet 16% aantrekken

Primark ziet omzet 16% aantrekken

De Ierse kledingketen Primark zal zijn omzet dit boekjaar wellicht 16% hoger zien afklokken dan een jaar geleden. Dat komt grotendeels door een uitbreiding van het verkoopnetwerk: op vergelijkbare basis bedraagt de groei 4,5%.

Kledingketen opende 28 nieuwe winkels

Primark, dat bekend staat om zijn goedkope kleding, sluit zijn boekjaar op 13 september af. In afwachting daarvan gaf moederbedrijf ABF alvast al enkele indicaties in een tussentijds bericht. De jongste twaalf maanden opende Primark 28 nieuwe winkels, goed voor 111.500 m² aan bijkomende verkoopoppervlakte. De meest recente openingen waren in Berlijn, Bath (Verenigd Koninkrijk) en Enschede (Nederland).

 

Ook de volgende maanden komen er nieuwe winkels bij: Primark gaat uit van een stijging van de verkoopoppervlakte (nu 947.500 m² in 278 winkels) met iets minder dan 93.000 m² in het volgende boekjaar. In België komt er onder meer een winkel in de Brusselse Nieuwstraat, komt er ook in in Gent en is er eveneens sprake van een verkooppunt in Antwerpen. Nu is er alleen een winkel in Luik. In Nederland, waar Primark al acht vestigingen heeft, worden bijkomende verkooppunten geopend in onder meer Venlo, Arnhem en Amsterdam. 

 

De uitbreiding van het verkoopnetwerk noodzaakt ook extra logistieke inspanningen: het distributieplatform in het Spaanse Torija werd deze zomer al verdubbeld in grootte en het distributiecentrum in het Duitse Mönchengladbach wordt uitgebreid met 60%. Begin 2015 moet ook dat klaar zijn. 

 

De betere logistiek heeft ook een gunstig gevolg op de operationele winstmarge: in de eerste helft van het boekjaar was die met 13,1% al hoger dan het jaar voordien. In het tweede semester zette de trend zich door met een lichte toename. Door goede zomerverkopen diende er ook minder te worden afgeprijsd. Meer resultaten over Primark geeft ABF begin november.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top