Primark ziet website enkel als etalage

Primark ziet website enkel als etalage

De Ierse modediscounter Primark gaat ongeveer 70% van zijn herfst/wintercollectie een plaatsje geven op Primark.com. Online kopen is er vooralsnog echter niet bij: op dat vlak blijft Primark een buitenbeentje in de modewereld anno 2015.

"Wij houden van bakstenen en cement"

Het was topvrouw Breege O'Donghue zelf die het nieuws bevestigde aan de collega's van TextilWirtschaft. Ze was in Braunschweig om er het nieuwste filiaal van Primark officieel te openen: een vestiging van 6.400 m² groot over vijf verdiepingen, in shoppingcenter City Point. Vorige week opende Primark ook al een vestiging in Kaiserslautern.

 

"Wij zullen in een eerste fase 70% van onze herfst/wintercollectie 2015, mét prijzen en extra informatie, op Primark.com voorstellen", zo liet O'Donghue zich ontvallen. Nu wordt er van de zomerkledinglijn nog maar een fractie aangeprezen op de website. 

 

Op de (logische) vraag of dit een eerste stap is naar een heuse webshop, liet O'Donghue het achterste van haar tong niet zien: "Wij houden van bakstenen en cement", klonk het.

 

"Te kleine marges voor online"

Primark is een van de weinige grote moderetailers die het nog altijd zonder webshop doen. Naar eigen zeggen kan de Ierse keten met zijn lage prijzen en dito winstmarges onmogelijk winst maken met een webshop: "Als daar alle extra kosten voor een online kanaal worden afgetrokken, blijft er niets over", zei directeur supply chain Martin White al in 2013.

 

"Communicatie is voor Primark belangrijker dan e-commerce", klonk het toen ook bij topman George Weston van eigenaar Associated British Foods. Voorlopig lijkt Primark het geweer dus niet van schouder te veranderen: het internet als etalage, ter voorbereiding van een bezoek aan een winkel, ja. Maar (nog) niet als extra verkooppunt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Back to top