Primark ziet website enkel als etalage | RetailDetail

Primark ziet website enkel als etalage

Primark ziet website enkel als etalage

De Ierse modediscounter Primark gaat ongeveer 70% van zijn herfst/wintercollectie een plaatsje geven op Primark.com. Online kopen is er vooralsnog echter niet bij: op dat vlak blijft Primark een buitenbeentje in de modewereld anno 2015.

"Wij houden van bakstenen en cement"

Het was topvrouw Breege O'Donghue zelf die het nieuws bevestigde aan de collega's van TextilWirtschaft. Ze was in Braunschweig om er het nieuwste filiaal van Primark officieel te openen: een vestiging van 6.400 m² groot over vijf verdiepingen, in shoppingcenter City Point. Vorige week opende Primark ook al een vestiging in Kaiserslautern.

 

"Wij zullen in een eerste fase 70% van onze herfst/wintercollectie 2015, mét prijzen en extra informatie, op Primark.com voorstellen", zo liet O'Donghue zich ontvallen. Nu wordt er van de zomerkledinglijn nog maar een fractie aangeprezen op de website. 

 

Op de (logische) vraag of dit een eerste stap is naar een heuse webshop, liet O'Donghue het achterste van haar tong niet zien: "Wij houden van bakstenen en cement", klonk het.

 

"Te kleine marges voor online"

Primark is een van de weinige grote moderetailers die het nog altijd zonder webshop doen. Naar eigen zeggen kan de Ierse keten met zijn lage prijzen en dito winstmarges onmogelijk winst maken met een webshop: "Als daar alle extra kosten voor een online kanaal worden afgetrokken, blijft er niets over", zei directeur supply chain Martin White al in 2013.

 

"Communicatie is voor Primark belangrijker dan e-commerce", klonk het toen ook bij topman George Weston van eigenaar Associated British Foods. Voorlopig lijkt Primark het geweer dus niet van schouder te veranderen: het internet als etalage, ter voorbereiding van een bezoek aan een winkel, ja. Maar (nog) niet als extra verkooppunt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.