Primark ziet website enkel als etalage | RetailDetail

Primark ziet website enkel als etalage

Primark ziet website enkel als etalage

De Ierse modediscounter Primark gaat ongeveer 70% van zijn herfst/wintercollectie een plaatsje geven op Primark.com. Online kopen is er vooralsnog echter niet bij: op dat vlak blijft Primark een buitenbeentje in de modewereld anno 2015.

"Wij houden van bakstenen en cement"

Het was topvrouw Breege O'Donghue zelf die het nieuws bevestigde aan de collega's van TextilWirtschaft. Ze was in Braunschweig om er het nieuwste filiaal van Primark officieel te openen: een vestiging van 6.400 m² groot over vijf verdiepingen, in shoppingcenter City Point. Vorige week opende Primark ook al een vestiging in Kaiserslautern.

 

"Wij zullen in een eerste fase 70% van onze herfst/wintercollectie 2015, mét prijzen en extra informatie, op Primark.com voorstellen", zo liet O'Donghue zich ontvallen. Nu wordt er van de zomerkledinglijn nog maar een fractie aangeprezen op de website. 

 

Op de (logische) vraag of dit een eerste stap is naar een heuse webshop, liet O'Donghue het achterste van haar tong niet zien: "Wij houden van bakstenen en cement", klonk het.

 

"Te kleine marges voor online"

Primark is een van de weinige grote moderetailers die het nog altijd zonder webshop doen. Naar eigen zeggen kan de Ierse keten met zijn lage prijzen en dito winstmarges onmogelijk winst maken met een webshop: "Als daar alle extra kosten voor een online kanaal worden afgetrokken, blijft er niets over", zei directeur supply chain Martin White al in 2013.

 

"Communicatie is voor Primark belangrijker dan e-commerce", klonk het toen ook bij topman George Weston van eigenaar Associated British Foods. Voorlopig lijkt Primark het geweer dus niet van schouder te veranderen: het internet als etalage, ter voorbereiding van een bezoek aan een winkel, ja. Maar (nog) niet als extra verkooppunt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.