Primark ziet website enkel als etalage

Primark ziet website enkel als etalage

De Ierse modediscounter Primark gaat ongeveer 70% van zijn herfst/wintercollectie een plaatsje geven op Primark.com. Online kopen is er vooralsnog echter niet bij: op dat vlak blijft Primark een buitenbeentje in de modewereld anno 2015.

"Wij houden van bakstenen en cement"

Het was topvrouw Breege O'Donghue zelf die het nieuws bevestigde aan de collega's van TextilWirtschaft. Ze was in Braunschweig om er het nieuwste filiaal van Primark officieel te openen: een vestiging van 6.400 m² groot over vijf verdiepingen, in shoppingcenter City Point. Vorige week opende Primark ook al een vestiging in Kaiserslautern.

 

"Wij zullen in een eerste fase 70% van onze herfst/wintercollectie 2015, mét prijzen en extra informatie, op Primark.com voorstellen", zo liet O'Donghue zich ontvallen. Nu wordt er van de zomerkledinglijn nog maar een fractie aangeprezen op de website. 

 

Op de (logische) vraag of dit een eerste stap is naar een heuse webshop, liet O'Donghue het achterste van haar tong niet zien: "Wij houden van bakstenen en cement", klonk het.

 

"Te kleine marges voor online"

Primark is een van de weinige grote moderetailers die het nog altijd zonder webshop doen. Naar eigen zeggen kan de Ierse keten met zijn lage prijzen en dito winstmarges onmogelijk winst maken met een webshop: "Als daar alle extra kosten voor een online kanaal worden afgetrokken, blijft er niets over", zei directeur supply chain Martin White al in 2013.

 

"Communicatie is voor Primark belangrijker dan e-commerce", klonk het toen ook bij topman George Weston van eigenaar Associated British Foods. Voorlopig lijkt Primark het geweer dus niet van schouder te veranderen: het internet als etalage, ter voorbereiding van een bezoek aan een winkel, ja. Maar (nog) niet als extra verkooppunt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische mode houdt wereldwijde reputatie hoog

24/11/2017

Er is leven na de ‘Zes van Antwerpen’: België blijft internationale faam verwerven op modevlak. Na Antwerpse mode krijgt nu ook Brusselse mode een stevige reputatie, een imago dat de overheid mee ondersteunt.

Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Back to top