Puma haalt slag thuis tegen Pudel-karikatuur

Puma haalt slag thuis tegen Pudel-karikatuur

Het Duitse sportmodemerk Puma heeft van de rechter gelijk gekregen in een zaak tegen Pudel, een merk van T-shirts waarvan het logo veel gelijkenissen vertoonde met dat van Puma.

1,1 miljard euro waard

Volgens het Federale Hof in Duitsland is de merknaam Pudel in hetzelfde lettertype gedrukt als die van Puma, terwijl er ook een niet te miskennen link is tussen het logo van Puma (een stoere springende katachtige) en dat van Pudel, dat weliswaar met een liefelijk ogend keffertje uitpakt maar dat toch te veel visuele gelijkenissen vertoont met dat van Puma.

 

Volgens de rechter wegen de intellectuele eigendomsrechten van Puma, waarvan de waarde wordt geraamd op 1,1 miljard euro, zwaarder dan het recht op vrije meningsuiting en de artistieke vrijheden die Pudel-eigenaar Thomas Horn voor de rechtbank had ingeroepen. Eerder had Pudel ook al ongelijk gekregen voor de rechtbank van Hamburg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top