Puma verkoopt voor het eerst sinds lang meer schoenen | RetailDetail

Puma verkoopt voor het eerst sinds lang meer schoenen

Puma verkoopt voor het eerst sinds lang meer schoenen

Ondanks ongunstige wisselkoersen is de omzet van Puma er het voorbije kwartaal op vooruitgegaan. Met dank aan de verkoop van schoenen, die voor het eerst in zeven kwartalen nog eens een stijging kon optekenen.

Minder winst door meer marketing

De Duitse sportkledingproducent Puma zag zijn omzet in het derde kwartaal stijgen tot 843 miljoen euro; een stijging met een mooie 3,7% en zelfs een groei met 6,4% gecorrigeerd voor valutaschommelingen. Vooralsnog volgt de winst echter niet: die daalde zelfs van 53 naar 29 miljoen euro.

 

De winstdaling is een gevolg van de verhoogde investeringen in marketing. Puma is bezig immers zichzelf te herpositioneren op de sportmarkt met de baseline 'Forever Faster'. Voor die campagne trok de groep onder meer Usain Bolt, de snelste mens ter wereld, en Mario Balotelli, het 'enfant terrible' van de voetbalwereld, aan (foto). Puma sloot voorts ook een deal met de Engelse voetbalclub Arsenal. Stuk voor stuk grote namen dus, die nu eenmaal veel geld kosten.

 

Toch lijkt de investering al te renderen, want voor het eerst in zeven kwartalen verkocht Puma nog eens meer loop- en voetbalschoenen. De schoenen tekenen intussen voor 374 miljoen euro omzet (+2%), kledij voor 323 miljoen euro (+11,4%) en accessoires voor zo'n 147 miljoen euro. Enkel de verkoop van golfgerelateerde producten slabakt, maar dat is iets waar dat andere Duitse sporticoon, Adidas, ook last van heeft.

 

Jaarprognose lichtjes verhoogd

"Het gaat stilaan de goede richting uit", zegt CEO Björn Gulden, "maar zoals we eerder al zegden: we beseffen dat de herpositionering van Puma en de ommekeer van de business tijd zullen vergen, want we moeten nog volop vertrouwen opbouwen."

 

Zelf hebben ze er bij Puma alvast het volle vertrouwen in, want het management heeft meteen zijn prognose voor het hele jaar opwaarts herzien: sprak het tot nog toe altijd van een status-quo tegenover 2013, dan gewaagt Puma nu van een "lage enkelcijferige groei". De heropstanding van Puma lijkt met andere woorden wel echt ingezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.