Puma verkoopt voor het eerst sinds lang meer schoenen | RetailDetail

Puma verkoopt voor het eerst sinds lang meer schoenen

Puma verkoopt voor het eerst sinds lang meer schoenen

Ondanks ongunstige wisselkoersen is de omzet van Puma er het voorbije kwartaal op vooruitgegaan. Met dank aan de verkoop van schoenen, die voor het eerst in zeven kwartalen nog eens een stijging kon optekenen.

Minder winst door meer marketing

De Duitse sportkledingproducent Puma zag zijn omzet in het derde kwartaal stijgen tot 843 miljoen euro; een stijging met een mooie 3,7% en zelfs een groei met 6,4% gecorrigeerd voor valutaschommelingen. Vooralsnog volgt de winst echter niet: die daalde zelfs van 53 naar 29 miljoen euro.

 

De winstdaling is een gevolg van de verhoogde investeringen in marketing. Puma is bezig immers zichzelf te herpositioneren op de sportmarkt met de baseline 'Forever Faster'. Voor die campagne trok de groep onder meer Usain Bolt, de snelste mens ter wereld, en Mario Balotelli, het 'enfant terrible' van de voetbalwereld, aan (foto). Puma sloot voorts ook een deal met de Engelse voetbalclub Arsenal. Stuk voor stuk grote namen dus, die nu eenmaal veel geld kosten.

 

Toch lijkt de investering al te renderen, want voor het eerst in zeven kwartalen verkocht Puma nog eens meer loop- en voetbalschoenen. De schoenen tekenen intussen voor 374 miljoen euro omzet (+2%), kledij voor 323 miljoen euro (+11,4%) en accessoires voor zo'n 147 miljoen euro. Enkel de verkoop van golfgerelateerde producten slabakt, maar dat is iets waar dat andere Duitse sporticoon, Adidas, ook last van heeft.

 

Jaarprognose lichtjes verhoogd

"Het gaat stilaan de goede richting uit", zegt CEO Björn Gulden, "maar zoals we eerder al zegden: we beseffen dat de herpositionering van Puma en de ommekeer van de business tijd zullen vergen, want we moeten nog volop vertrouwen opbouwen."

 

Zelf hebben ze er bij Puma alvast het volle vertrouwen in, want het management heeft meteen zijn prognose voor het hele jaar opwaarts herzien: sprak het tot nog toe altijd van een status-quo tegenover 2013, dan gewaagt Puma nu van een "lage enkelcijferige groei". De heropstanding van Puma lijkt met andere woorden wel echt ingezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Brantano een volwaardige moderetailer wordt

22/02/2018

FNG gaat Brantano uitbouwen tot een sterk uithangbord voor merkenmode en -schoenen, en ambieert zo de eerste keuze te zijn voor een breed publiek. De retailer wil de markt dekken met drie complementaire winkelformules en een nieuw online platform.

Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, vandaag is de primeur al voor het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Back to top