Puma verkoopt voor het eerst sinds lang meer schoenen

Puma verkoopt voor het eerst sinds lang meer schoenen

Ondanks ongunstige wisselkoersen is de omzet van Puma er het voorbije kwartaal op vooruitgegaan. Met dank aan de verkoop van schoenen, die voor het eerst in zeven kwartalen nog eens een stijging kon optekenen.

Minder winst door meer marketing

De Duitse sportkledingproducent Puma zag zijn omzet in het derde kwartaal stijgen tot 843 miljoen euro; een stijging met een mooie 3,7% en zelfs een groei met 6,4% gecorrigeerd voor valutaschommelingen. Vooralsnog volgt de winst echter niet: die daalde zelfs van 53 naar 29 miljoen euro.

 

De winstdaling is een gevolg van de verhoogde investeringen in marketing. Puma is bezig immers zichzelf te herpositioneren op de sportmarkt met de baseline 'Forever Faster'. Voor die campagne trok de groep onder meer Usain Bolt, de snelste mens ter wereld, en Mario Balotelli, het 'enfant terrible' van de voetbalwereld, aan (foto). Puma sloot voorts ook een deal met de Engelse voetbalclub Arsenal. Stuk voor stuk grote namen dus, die nu eenmaal veel geld kosten.

 

Toch lijkt de investering al te renderen, want voor het eerst in zeven kwartalen verkocht Puma nog eens meer loop- en voetbalschoenen. De schoenen tekenen intussen voor 374 miljoen euro omzet (+2%), kledij voor 323 miljoen euro (+11,4%) en accessoires voor zo'n 147 miljoen euro. Enkel de verkoop van golfgerelateerde producten slabakt, maar dat is iets waar dat andere Duitse sporticoon, Adidas, ook last van heeft.

 

Jaarprognose lichtjes verhoogd

"Het gaat stilaan de goede richting uit", zegt CEO Björn Gulden, "maar zoals we eerder al zegden: we beseffen dat de herpositionering van Puma en de ommekeer van de business tijd zullen vergen, want we moeten nog volop vertrouwen opbouwen."

 

Zelf hebben ze er bij Puma alvast het volle vertrouwen in, want het management heeft meteen zijn prognose voor het hele jaar opwaarts herzien: sprak het tot nog toe altijd van een status-quo tegenover 2013, dan gewaagt Puma nu van een "lage enkelcijferige groei". De heropstanding van Puma lijkt met andere woorden wel echt ingezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Back to top