Puma verkoopt voor het eerst sinds lang meer schoenen

Puma verkoopt voor het eerst sinds lang meer schoenen

Ondanks ongunstige wisselkoersen is de omzet van Puma er het voorbije kwartaal op vooruitgegaan. Met dank aan de verkoop van schoenen, die voor het eerst in zeven kwartalen nog eens een stijging kon optekenen.

Minder winst door meer marketing

De Duitse sportkledingproducent Puma zag zijn omzet in het derde kwartaal stijgen tot 843 miljoen euro; een stijging met een mooie 3,7% en zelfs een groei met 6,4% gecorrigeerd voor valutaschommelingen. Vooralsnog volgt de winst echter niet: die daalde zelfs van 53 naar 29 miljoen euro.

 

De winstdaling is een gevolg van de verhoogde investeringen in marketing. Puma is bezig immers zichzelf te herpositioneren op de sportmarkt met de baseline 'Forever Faster'. Voor die campagne trok de groep onder meer Usain Bolt, de snelste mens ter wereld, en Mario Balotelli, het 'enfant terrible' van de voetbalwereld, aan (foto). Puma sloot voorts ook een deal met de Engelse voetbalclub Arsenal. Stuk voor stuk grote namen dus, die nu eenmaal veel geld kosten.

 

Toch lijkt de investering al te renderen, want voor het eerst in zeven kwartalen verkocht Puma nog eens meer loop- en voetbalschoenen. De schoenen tekenen intussen voor 374 miljoen euro omzet (+2%), kledij voor 323 miljoen euro (+11,4%) en accessoires voor zo'n 147 miljoen euro. Enkel de verkoop van golfgerelateerde producten slabakt, maar dat is iets waar dat andere Duitse sporticoon, Adidas, ook last van heeft.

 

Jaarprognose lichtjes verhoogd

"Het gaat stilaan de goede richting uit", zegt CEO Björn Gulden, "maar zoals we eerder al zegden: we beseffen dat de herpositionering van Puma en de ommekeer van de business tijd zullen vergen, want we moeten nog volop vertrouwen opbouwen."

 

Zelf hebben ze er bij Puma alvast het volle vertrouwen in, want het management heeft meteen zijn prognose voor het hele jaar opwaarts herzien: sprak het tot nog toe altijd van een status-quo tegenover 2013, dan gewaagt Puma nu van een "lage enkelcijferige groei". De heropstanding van Puma lijkt met andere woorden wel echt ingezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hunkemöller wil Zwitserland veroveren

17/08/2017

Nadat het in september van vorig jaar al een webshop lanceerde in Zwitserland, is de Nederlandse lingerieketen Hunkemöller nu ook van plan om er een reeks fysieke winkels te openen. De eerste moet al in oktober open gaan.

Mexx opnieuw in Nederlandse handen

16/08/2017

De merknaam Mexx is opnieuw in Nederlandse handen na de overname door de RNF Holding uit de handen van de Turkse Eroglu Holding. De winkels, het personeel en de voorraden zijn geen onderdeel van de deal.

Schoenenmerk Bally in de etalage

16/08/2017

Het Oostenrijkse investeringsbedrijf JAB Holding wil het Zwitserse schoenenmerk Bally van de hand doen en mikt daarbij op een verkoopprijs van minstens 600 miljoen euro. Eerder verkocht JAB ook al schoenenmerk Jimmy Choo.

Crocs verliest strijd rond patent

14/08/2017

Schoenenfabrikant Crocs heeft een zaak verloren rond het patent waarin het design van de schoenen wordt vastgelegd. Volgens de Amerikaanse Patent and Trademark Office (USPTO) voerde een ander bedrijf al langer een gelijkaardig design.

Coolcat nog dieper in de rode cijfers

14/08/2017

Modeketen Coolcat, onderdeel van de groep rond ondernemer Roland Kahn, is er in 2016 niet in geslaagd om het verlies terug te dringen. Integendeel: er werd meer dan de helft meer verlies gemaakt dan een jaar eerder.

Zalando groeit opnieuw met meer dan 20 procent

10/08/2017

Het Duitse Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2017 net de doelstelling van een groei van meer dan 20% gehaald. Ook voor het volledige boekjaar gaat het nog altijd uit van een groei tussen 20 en 25%.

Back to top