Puma verschuift focus van lifestyle naar sportprestaties

Puma verschuift focus van lifestyle naar sportprestaties

De Duitse sportkledingfabrikant Puma verwacht dit jaar aanzienlijk minder winst dan in 2012 als gevolg van een dalende verkoop. Onder de nieuwe CEO Björn Gulden wil Puma opnieuw sterker gaan focussen op sportprestaties en wat meer afstand nemen van lifestyle.

Bijna 9% minder omzet

Puma zag zijn omzet in het derde kwartaal, na verrekening van wisselkoerseffecten, met 1,4% dalen tot 813 miljoen euro. Inclusief de nadelige invloed van de sterke euro klokt de omzetdaling zelfs af op bijna 9%. Vooral de verkoop van sportschoenen, goed voor de helft van de totale omzet, viel het voorbije kwartaal stevig terug.

 

De nettowinst verviervoudigde wel tot 52,7 miljoen euro, maar dat kwam doordat het resultaat in het derde kwartaal van 2012 sterk werd gedrukt door eenmalige lasten. De winst vóór rente en belastingen (exclusief eenmalige posten) nam echter af van 99 naar 80 miljoen euro.

 

Van lifestyle terug naar sport

Het Duitse Puma is het op twee na grootste sportmerk ter wereld, maar op grote afstand van de nummers één en twee, Nike en Adidas. Onder de nieuwe CEO, Björn Gulden, wil het merk terug naar zijn roots: de sportwereld. Een breuk met het verleden, want onder voormalig topman Jochen Zeitz zocht Puma twee decennia lang aansluiting (en omzetgroei) bij de lifestylewereld.

 

"Wij zijn een sportmerk, geen lifestylebedrijf", zei Björn Gulden bij de presentatie van de kwartaalresultaten, meteen zijn eerste persbabbel. "De voorbije drie maanden heeft ons nieuwe team één gloednieuw merkplatform uitgewerkt dat geworteld is in het sport-DNA van ons bedrijf, en dat de prestatiezijde van ons merk weer versmelt met de lifestylekant."

 

"Voordien had Puma twee verschillende visies voor elk van beide takken, en dat heeft geleid tot verwarring en een gebrek aan duidelijkheid bij onze medewerkers, onze zakenpartners en uiteindelijk ook onze consumenten", heette het.

 

"Forever Faster"

Om die koerswijziging kracht bij te zetten, heeft Puma een nieuwe mission statement - "Puma wil het snelste sportmerk ter wereld worden" - die werd samengevat in de nieuwe, krachtige baseline "Forever Faster". "Dit statement, dat we in 2014 op de consumentenmarkt zullen introduceren, is de samenvatting van de voorbije 65 jaar, waarin we snelle producten ontwikkelden voor de snelste atleten op deze planeet", zegt de CEO, die sinds 1 juli aan zet is bij Puma, sponsor van de "snelste mens ter wereld", Usain Bolt.

 

Al beseft Björn Gulden dat de weg nog lang en moeilijk is: "We weten dat onze business het lastig heeft, maar we weten ook dat Puma een prachtig merk is met een groots verleden, bekend over de hele wereld, met fantastische logo's, een flink kapitaal en talentvolle mensen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we de 'kat' opnieuw zullen laten schitteren, ook al zal dat nog flink wat tijd vergen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top