Puma verschuift focus van lifestyle naar sportprestaties | RetailDetail

Puma verschuift focus van lifestyle naar sportprestaties

Puma verschuift focus van lifestyle naar sportprestaties

De Duitse sportkledingfabrikant Puma verwacht dit jaar aanzienlijk minder winst dan in 2012 als gevolg van een dalende verkoop. Onder de nieuwe CEO Björn Gulden wil Puma opnieuw sterker gaan focussen op sportprestaties en wat meer afstand nemen van lifestyle.

Bijna 9% minder omzet

Puma zag zijn omzet in het derde kwartaal, na verrekening van wisselkoerseffecten, met 1,4% dalen tot 813 miljoen euro. Inclusief de nadelige invloed van de sterke euro klokt de omzetdaling zelfs af op bijna 9%. Vooral de verkoop van sportschoenen, goed voor de helft van de totale omzet, viel het voorbije kwartaal stevig terug.

 

De nettowinst verviervoudigde wel tot 52,7 miljoen euro, maar dat kwam doordat het resultaat in het derde kwartaal van 2012 sterk werd gedrukt door eenmalige lasten. De winst vóór rente en belastingen (exclusief eenmalige posten) nam echter af van 99 naar 80 miljoen euro.

 

Van lifestyle terug naar sport

Het Duitse Puma is het op twee na grootste sportmerk ter wereld, maar op grote afstand van de nummers één en twee, Nike en Adidas. Onder de nieuwe CEO, Björn Gulden, wil het merk terug naar zijn roots: de sportwereld. Een breuk met het verleden, want onder voormalig topman Jochen Zeitz zocht Puma twee decennia lang aansluiting (en omzetgroei) bij de lifestylewereld.

 

"Wij zijn een sportmerk, geen lifestylebedrijf", zei Björn Gulden bij de presentatie van de kwartaalresultaten, meteen zijn eerste persbabbel. "De voorbije drie maanden heeft ons nieuwe team één gloednieuw merkplatform uitgewerkt dat geworteld is in het sport-DNA van ons bedrijf, en dat de prestatiezijde van ons merk weer versmelt met de lifestylekant."

 

"Voordien had Puma twee verschillende visies voor elk van beide takken, en dat heeft geleid tot verwarring en een gebrek aan duidelijkheid bij onze medewerkers, onze zakenpartners en uiteindelijk ook onze consumenten", heette het.

 

"Forever Faster"

Om die koerswijziging kracht bij te zetten, heeft Puma een nieuwe mission statement - "Puma wil het snelste sportmerk ter wereld worden" - die werd samengevat in de nieuwe, krachtige baseline "Forever Faster". "Dit statement, dat we in 2014 op de consumentenmarkt zullen introduceren, is de samenvatting van de voorbije 65 jaar, waarin we snelle producten ontwikkelden voor de snelste atleten op deze planeet", zegt de CEO, die sinds 1 juli aan zet is bij Puma, sponsor van de "snelste mens ter wereld", Usain Bolt.

 

Al beseft Björn Gulden dat de weg nog lang en moeilijk is: "We weten dat onze business het lastig heeft, maar we weten ook dat Puma een prachtig merk is met een groots verleden, bekend over de hele wereld, met fantastische logo's, een flink kapitaal en talentvolle mensen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we de 'kat' opnieuw zullen laten schitteren, ook al zal dat nog flink wat tijd vergen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.