Puma verschuift focus van lifestyle naar sportprestaties | RetailDetail

Puma verschuift focus van lifestyle naar sportprestaties

Puma verschuift focus van lifestyle naar sportprestaties

De Duitse sportkledingfabrikant Puma verwacht dit jaar aanzienlijk minder winst dan in 2012 als gevolg van een dalende verkoop. Onder de nieuwe CEO Björn Gulden wil Puma opnieuw sterker gaan focussen op sportprestaties en wat meer afstand nemen van lifestyle.

Bijna 9% minder omzet

Puma zag zijn omzet in het derde kwartaal, na verrekening van wisselkoerseffecten, met 1,4% dalen tot 813 miljoen euro. Inclusief de nadelige invloed van de sterke euro klokt de omzetdaling zelfs af op bijna 9%. Vooral de verkoop van sportschoenen, goed voor de helft van de totale omzet, viel het voorbije kwartaal stevig terug.

 

De nettowinst verviervoudigde wel tot 52,7 miljoen euro, maar dat kwam doordat het resultaat in het derde kwartaal van 2012 sterk werd gedrukt door eenmalige lasten. De winst vóór rente en belastingen (exclusief eenmalige posten) nam echter af van 99 naar 80 miljoen euro.

 

Van lifestyle terug naar sport

Het Duitse Puma is het op twee na grootste sportmerk ter wereld, maar op grote afstand van de nummers één en twee, Nike en Adidas. Onder de nieuwe CEO, Björn Gulden, wil het merk terug naar zijn roots: de sportwereld. Een breuk met het verleden, want onder voormalig topman Jochen Zeitz zocht Puma twee decennia lang aansluiting (en omzetgroei) bij de lifestylewereld.

 

"Wij zijn een sportmerk, geen lifestylebedrijf", zei Björn Gulden bij de presentatie van de kwartaalresultaten, meteen zijn eerste persbabbel. "De voorbije drie maanden heeft ons nieuwe team één gloednieuw merkplatform uitgewerkt dat geworteld is in het sport-DNA van ons bedrijf, en dat de prestatiezijde van ons merk weer versmelt met de lifestylekant."

 

"Voordien had Puma twee verschillende visies voor elk van beide takken, en dat heeft geleid tot verwarring en een gebrek aan duidelijkheid bij onze medewerkers, onze zakenpartners en uiteindelijk ook onze consumenten", heette het.

 

"Forever Faster"

Om die koerswijziging kracht bij te zetten, heeft Puma een nieuwe mission statement - "Puma wil het snelste sportmerk ter wereld worden" - die werd samengevat in de nieuwe, krachtige baseline "Forever Faster". "Dit statement, dat we in 2014 op de consumentenmarkt zullen introduceren, is de samenvatting van de voorbije 65 jaar, waarin we snelle producten ontwikkelden voor de snelste atleten op deze planeet", zegt de CEO, die sinds 1 juli aan zet is bij Puma, sponsor van de "snelste mens ter wereld", Usain Bolt.

 

Al beseft Björn Gulden dat de weg nog lang en moeilijk is: "We weten dat onze business het lastig heeft, maar we weten ook dat Puma een prachtig merk is met een groots verleden, bekend over de hele wereld, met fantastische logo's, een flink kapitaal en talentvolle mensen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we de 'kat' opnieuw zullen laten schitteren, ook al zal dat nog flink wat tijd vergen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Jack & Jones opent vijf winkels volgens nieuw concept

22/02/2018

Modeketen Jack & Jones opent dit voorjaar vijf winkels volgens een nieuw winkelconcept, waarvan de eerste vandaag de deuren opent in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Ook in maart en april staan er openingen gepland.

Maken Chinese gevangenen kleren voor H&M en C&A?

20/02/2018

De Britse ex-journalist Peter Humphrey beticht C&A en H&M van dwangarbeid. Met eigen ogen zou hij gezien hebben hoe gevangenen in Shanghai moesten werken voor Westerse ketens. De retailers onderzoeken de zaak.

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

Back to top