Puma verschuift focus van lifestyle naar sportprestaties

Puma verschuift focus van lifestyle naar sportprestaties

De Duitse sportkledingfabrikant Puma verwacht dit jaar aanzienlijk minder winst dan in 2012 als gevolg van een dalende verkoop. Onder de nieuwe CEO Björn Gulden wil Puma opnieuw sterker gaan focussen op sportprestaties en wat meer afstand nemen van lifestyle.

Bijna 9% minder omzet

Puma zag zijn omzet in het derde kwartaal, na verrekening van wisselkoerseffecten, met 1,4% dalen tot 813 miljoen euro. Inclusief de nadelige invloed van de sterke euro klokt de omzetdaling zelfs af op bijna 9%. Vooral de verkoop van sportschoenen, goed voor de helft van de totale omzet, viel het voorbije kwartaal stevig terug.

 

De nettowinst verviervoudigde wel tot 52,7 miljoen euro, maar dat kwam doordat het resultaat in het derde kwartaal van 2012 sterk werd gedrukt door eenmalige lasten. De winst vóór rente en belastingen (exclusief eenmalige posten) nam echter af van 99 naar 80 miljoen euro.

 

Van lifestyle terug naar sport

Het Duitse Puma is het op twee na grootste sportmerk ter wereld, maar op grote afstand van de nummers één en twee, Nike en Adidas. Onder de nieuwe CEO, Björn Gulden, wil het merk terug naar zijn roots: de sportwereld. Een breuk met het verleden, want onder voormalig topman Jochen Zeitz zocht Puma twee decennia lang aansluiting (en omzetgroei) bij de lifestylewereld.

 

"Wij zijn een sportmerk, geen lifestylebedrijf", zei Björn Gulden bij de presentatie van de kwartaalresultaten, meteen zijn eerste persbabbel. "De voorbije drie maanden heeft ons nieuwe team één gloednieuw merkplatform uitgewerkt dat geworteld is in het sport-DNA van ons bedrijf, en dat de prestatiezijde van ons merk weer versmelt met de lifestylekant."

 

"Voordien had Puma twee verschillende visies voor elk van beide takken, en dat heeft geleid tot verwarring en een gebrek aan duidelijkheid bij onze medewerkers, onze zakenpartners en uiteindelijk ook onze consumenten", heette het.

 

"Forever Faster"

Om die koerswijziging kracht bij te zetten, heeft Puma een nieuwe mission statement - "Puma wil het snelste sportmerk ter wereld worden" - die werd samengevat in de nieuwe, krachtige baseline "Forever Faster". "Dit statement, dat we in 2014 op de consumentenmarkt zullen introduceren, is de samenvatting van de voorbije 65 jaar, waarin we snelle producten ontwikkelden voor de snelste atleten op deze planeet", zegt de CEO, die sinds 1 juli aan zet is bij Puma, sponsor van de "snelste mens ter wereld", Usain Bolt.

 

Al beseft Björn Gulden dat de weg nog lang en moeilijk is: "We weten dat onze business het lastig heeft, maar we weten ook dat Puma een prachtig merk is met een groots verleden, bekend over de hele wereld, met fantastische logo's, een flink kapitaal en talentvolle mensen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we de 'kat' opnieuw zullen laten schitteren, ook al zal dat nog flink wat tijd vergen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Resultaten Puma in stijgende lijn

24/10/2017

Het Duitse sportmerk Puma heeft in het derde kwartaal opnieuw sterke prestaties weten neer te zetten. De omzet steeg met 13% en over de eerste negen maanden van het jaar heen was er zelfs een omzetstijging van 16%.

United Brands toont nieuw winkelconcept in Oud-Turnhout

23/10/2017

Sportketen United Brands heeft zijn vestiging in Oud-Turnhout compleet vernieuwd, met de focus op beleving en op digitalisering. Dorien Piessens, dochter van oprichter en CEO Marc Piessens, bereidt zich inmiddels voor om het stuur over te nemen.

Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 m² op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren zijn grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Back to top