Puma verschuift focus van lifestyle naar sportprestaties | RetailDetail

Puma verschuift focus van lifestyle naar sportprestaties

Puma verschuift focus van lifestyle naar sportprestaties

De Duitse sportkledingfabrikant Puma verwacht dit jaar aanzienlijk minder winst dan in 2012 als gevolg van een dalende verkoop. Onder de nieuwe CEO Björn Gulden wil Puma opnieuw sterker gaan focussen op sportprestaties en wat meer afstand nemen van lifestyle.

Bijna 9% minder omzet

Puma zag zijn omzet in het derde kwartaal, na verrekening van wisselkoerseffecten, met 1,4% dalen tot 813 miljoen euro. Inclusief de nadelige invloed van de sterke euro klokt de omzetdaling zelfs af op bijna 9%. Vooral de verkoop van sportschoenen, goed voor de helft van de totale omzet, viel het voorbije kwartaal stevig terug.

 

De nettowinst verviervoudigde wel tot 52,7 miljoen euro, maar dat kwam doordat het resultaat in het derde kwartaal van 2012 sterk werd gedrukt door eenmalige lasten. De winst vóór rente en belastingen (exclusief eenmalige posten) nam echter af van 99 naar 80 miljoen euro.

 

Van lifestyle terug naar sport

Het Duitse Puma is het op twee na grootste sportmerk ter wereld, maar op grote afstand van de nummers één en twee, Nike en Adidas. Onder de nieuwe CEO, Björn Gulden, wil het merk terug naar zijn roots: de sportwereld. Een breuk met het verleden, want onder voormalig topman Jochen Zeitz zocht Puma twee decennia lang aansluiting (en omzetgroei) bij de lifestylewereld.

 

"Wij zijn een sportmerk, geen lifestylebedrijf", zei Björn Gulden bij de presentatie van de kwartaalresultaten, meteen zijn eerste persbabbel. "De voorbije drie maanden heeft ons nieuwe team één gloednieuw merkplatform uitgewerkt dat geworteld is in het sport-DNA van ons bedrijf, en dat de prestatiezijde van ons merk weer versmelt met de lifestylekant."

 

"Voordien had Puma twee verschillende visies voor elk van beide takken, en dat heeft geleid tot verwarring en een gebrek aan duidelijkheid bij onze medewerkers, onze zakenpartners en uiteindelijk ook onze consumenten", heette het.

 

"Forever Faster"

Om die koerswijziging kracht bij te zetten, heeft Puma een nieuwe mission statement - "Puma wil het snelste sportmerk ter wereld worden" - die werd samengevat in de nieuwe, krachtige baseline "Forever Faster". "Dit statement, dat we in 2014 op de consumentenmarkt zullen introduceren, is de samenvatting van de voorbije 65 jaar, waarin we snelle producten ontwikkelden voor de snelste atleten op deze planeet", zegt de CEO, die sinds 1 juli aan zet is bij Puma, sponsor van de "snelste mens ter wereld", Usain Bolt.

 

Al beseft Björn Gulden dat de weg nog lang en moeilijk is: "We weten dat onze business het lastig heeft, maar we weten ook dat Puma een prachtig merk is met een groots verleden, bekend over de hele wereld, met fantastische logo's, een flink kapitaal en talentvolle mensen. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we de 'kat' opnieuw zullen laten schitteren, ook al zal dat nog flink wat tijd vergen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.