Puma ziet kwartaalverlies 96% krimpen | RetailDetail

Puma ziet kwartaalverlies 96% krimpen

Puma ziet kwartaalverlies 96% krimpen

De Duitse sportartikelenfabrikant Puma heeft in het vierde kwartaal zijn nettoverlies fors verkleind, maar analisten hadden op winst gerekend. Toch is topman Gulden niet ontevreden.

Tussenspurtje in laatste maanden

De omzet van Puma steeg in het vierde kwartaal van 2014 met 7,5% naar 750,8 miljoen euro, met dank aan de herstellende vraag in de Verenigde Staten en de sterke verkoop van accessoires: die ging er liefst 17,1% op vooruit tot 147,1 miljoen euro, terwijl de schoenenverkoop ook zo'n 4,3% omzetgroei kende (tot 310,7 miljoen euro).

 

Het nettoverlies daalde met 96 procent van 115,2 miljoen euro naar 4,6 miljoen euro. Dat is wel een pak beter dan vorig jaar, maar analisten hadden toch gerekend op een winst van zo'n 7 miljoen euro.

 

Het nummer drie op de sportmarkt (na Nike en Adidas) boekte over het hele jaar zo'n 2,97 miljard euro omzet, een fractie minder dan in 2013. De winst steeg wel van 5,3 miljoen naar 64,1 miljoen euro.

 

"De juiste weg ingeslagen"

"Puma staat op een keerpunt, we zijn de juiste weg ingeslagen", zegt CEO Bjørn Gulden. "We hebben nu een duidelijke positionering, hebben stappen gezet in de verbetering van ons product en werken met onze retailers aan een verdere verbetering van onze distributie". Dat vergt echter tijd: "Je kunt een bedrijf niet in twaalf maanden omgooien", aldus nog Gulden.

 

Om die verandering te versnellen, voerde het concern in 2014 een fikse verhoging van zijn marketingbudget door, verlengde het zijn sponsordeal met zesvoudig Olympisch kampioen Usain Bolt, verving het concurrent Nike als hoofdsponsor bij de Engelse voetbalclub Arsenal en ging het in zee met popster Rihanna.

 

"Vrouwen zijn de toekomst"

Puma, dat voor 86% in handen is van de Franse luxegroep Kering, verwacht dat de omzet dit jaar met een "middelhoog enkelcijferig" percentage zal toenemen, in mensentaal ergens tussen de 4 en de 6%.

 

Om dat doel te halen, wil het bedrijf meer vrouwelijke klanten aanspreken. Half december benoemde Puma popzangeres Rihanna tot creatief directeur van Puma Women en zal tegen 2016 een volledig nieuwe collectie uittekenen. Want, zo bevestigt Gulden nogmaals: "Vrouwen zijn de toekomst". Ook voor Puma!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.