Puma ziet kwartaalverlies 96% krimpen

Puma ziet kwartaalverlies 96% krimpen

De Duitse sportartikelenfabrikant Puma heeft in het vierde kwartaal zijn nettoverlies fors verkleind, maar analisten hadden op winst gerekend. Toch is topman Gulden niet ontevreden.

Tussenspurtje in laatste maanden

De omzet van Puma steeg in het vierde kwartaal van 2014 met 7,5% naar 750,8 miljoen euro, met dank aan de herstellende vraag in de Verenigde Staten en de sterke verkoop van accessoires: die ging er liefst 17,1% op vooruit tot 147,1 miljoen euro, terwijl de schoenenverkoop ook zo'n 4,3% omzetgroei kende (tot 310,7 miljoen euro).

 

Het nettoverlies daalde met 96 procent van 115,2 miljoen euro naar 4,6 miljoen euro. Dat is wel een pak beter dan vorig jaar, maar analisten hadden toch gerekend op een winst van zo'n 7 miljoen euro.

 

Het nummer drie op de sportmarkt (na Nike en Adidas) boekte over het hele jaar zo'n 2,97 miljard euro omzet, een fractie minder dan in 2013. De winst steeg wel van 5,3 miljoen naar 64,1 miljoen euro.

 

"De juiste weg ingeslagen"

"Puma staat op een keerpunt, we zijn de juiste weg ingeslagen", zegt CEO Bjørn Gulden. "We hebben nu een duidelijke positionering, hebben stappen gezet in de verbetering van ons product en werken met onze retailers aan een verdere verbetering van onze distributie". Dat vergt echter tijd: "Je kunt een bedrijf niet in twaalf maanden omgooien", aldus nog Gulden.

 

Om die verandering te versnellen, voerde het concern in 2014 een fikse verhoging van zijn marketingbudget door, verlengde het zijn sponsordeal met zesvoudig Olympisch kampioen Usain Bolt, verving het concurrent Nike als hoofdsponsor bij de Engelse voetbalclub Arsenal en ging het in zee met popster Rihanna.

 

"Vrouwen zijn de toekomst"

Puma, dat voor 86% in handen is van de Franse luxegroep Kering, verwacht dat de omzet dit jaar met een "middelhoog enkelcijferig" percentage zal toenemen, in mensentaal ergens tussen de 4 en de 6%.

 

Om dat doel te halen, wil het bedrijf meer vrouwelijke klanten aanspreken. Half december benoemde Puma popzangeres Rihanna tot creatief directeur van Puma Women en zal tegen 2016 een volledig nieuwe collectie uittekenen. Want, zo bevestigt Gulden nogmaals: "Vrouwen zijn de toekomst". Ook voor Puma!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top