Quiksilver in woelig water na zwak tweede kwartaal

Quiksilver in woelig water na zwak tweede kwartaal

Quiksilver beleeft moeilijke tijden: de drie merken van de groep – Quiksilver, Roxy en DCzagen hun verkoop dalen. De groothandelsomzet nam een duik, terwijl de eigen winkels ter plaatse trappelen. Enkel e-commerce vormt een lichtpuntje.

In de min over de hele lijn

Het Californische modeconcern Quiksilver heeft al betere tijden gekend. Het tweede kwartaal (tot 30 april) is er alweer eentje om snel te vergeten. Het nettoverlies liep zelfs op tot 46 miljoen dollar (33,80 miljoen euro), flink meer dan de 33 miljoen dollar die de groep verloor in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, bij een totale omzet die terugliep van 456 naar 408 miljoen dollar of net geen 300 miljoen euro.

 

Zo zag het merk Quiksilver zijn omzet duiken met 7% tot 167 miljoen dollar (122,69 miljoen euro) en ging er bij Roxy 6% af tot 121 miljoen dollar (88,90 miljoen euro). De grootste klap – liefst min 19% - moest het kleinste broertje incasseren: DC zag zijn omzet dalen tot 103 miljoen dollar (75,67 miljoen euro). De dalende trend is trouwens mondiaal, want zowel in Amerika (-18%), de EMEA-zone (-2%) als Asia Pacific (-6%) gaat de groep er op achteruit.

 

Enkel e-commerce vooruit

De webshopactiviteiten tekenen voor het enige lichtpuntje in het kwartaal: de omzet uit e-commerce groeide met bijna een kwart (+23%), al vertegenwoordigt dat kanaal nog altijd maar 30 miljoen dollar of 22,04 miljoen euro. Een schijntje tegenover de 268 miljoen dollar van de groothandelsactiviteiten (-15%) en de 90 miljoen dollar van de eigen retailtak (status-quo). Die laatste telt intussen al 658 winkels, 28 meer dan een jaar eerder.

 

Voor de rest van het fiscale jaar verwacht het management "dat de algemene verkooptrends van de recente kwartalen zich doorzetten in de tweede jaarhelft, met een aanhoudende omzetdaling in het Noord-Amerikaanse en Europese groothandelskanaal die slechts gedeeltelijk zal worden goedgemaakt door omzetgroei in de opkomende markten en in e-commerce".

 

Geen opbeurende vooruitzichten dus. Na de publicatie van de tegenvallende resultaten dook de koers van het aandeel dan ook meteen ruim 30% de dieperik in.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlandse ontwerper wil kledingvoorraden afschaffen

23/01/2018

De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.

H&M verliest de strijd van Inditex

23/01/2018

Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Back to top