Quiksilver zet zichzelf in de etalage

Quiksilver zet zichzelf in de etalage

De Amerikaanse producent van surf- en zwemkledij Quiksilver heeft zichzelf in de etalage gezet. Dat meldt financieel persbureau Bloomberg op basis van anonieme bronnen bij het bedrijf.

In woelig vaarwater

Quiksilver dreigt kopje onder te gaan, omdat surfers en atleten het ooit zo hippe merk links laten liggen en jongeren massaal vallen voor de goedkopere en sneller wisselende collecties van de H&M's en Zara's van deze wereld. Vorig jaar ging de omzet er met 13% op achteruit en liepen de verliezen op tot bijna 310 miljoen dollar.

 

Eerder dit jaar moest het bedrijf zijn winstprognoses neerwaarts herzien en uiteindelijk trok het die zelfs in. In maart moesten enkele topmensen het bedrijf met hoofdzetel in Huntington Beach, Californië, verlaten en ook de beleggers beleven geen plezier aan Quiksilver: het bedrijf verloor dit jaar al driekwart van zijn beurswaarde.

 

Quiksilver werd opgericht in 1969 en telt zowat 700 eigen winkels. De helft van de omzet komt van buiten de Verenigde Staten. Het management zou nu op zoek zijn naar een overnemer die het bedrijf weer op de rails kan zetten, al dan niet na een 'Chapter 11'-procedure met kwijtschelding van (een deel van de) schulden.

Tags: