Rana Plaza Fonds bereikt doelstelling van 30 miljoen dollar | RetailDetail

Rana Plaza Fonds bereikt doelstelling van 30 miljoen dollar

Rana Plaza Fonds bereikt doelstelling van 30 miljoen dollar

Meer dan twee jaar na de instorting van het Rana Plaza-complex in Bangladesh kunnen de slachtoffers en hun familieleden vergoed worden. Dankzij een anonieme schenking is de beoogde 30 miljoen dollar bereikt, zo meldt de Schone Kleren Campagne.

"Slachtoffers eindelijk vergoed"

Het Rana Plaza Donors Trust Fund werd opgericht door de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) om de medische kosten en het inkomensverlies van de slachtoffers van Rana Plaza en hun families te vergoeden. In november 2014 maakte het coördinatiecomité van het Fonds bekend dat er 30 miljoen dollar nodig was om de 5.000 claims te dekken.

 

Doordat de bijdragen van merken en ketens echter lang op zich lieten wachten, was er exact twee jaar na de instorting nog 2,4 miljoen dollar tekort om de doelstelling van 30 miljoen dollar te bereiken. Een anonieme schenking heeft dat tekort nu bijgepast.

 

"Meer dan twee jaar na de instorting van het Rana Plaza complex kunnen de slachtoffers en hun familieleden eindelijk vergoed worden. Dit is een grote overwinning, maar het heeft veel te lang geduurd", zegt Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne in Vlaanderen. "Dat merken en ketens die samen jaarlijks meer dan 20 miljard dollar winst maken er twee jaar over doen om pas na immense druk 30 miljoen dollar te verzamelen toont aan dat we het initiatief om ethisch te ondernemen niet kunnen blijven overlaten aan de sector. Toegang tot remediëring voor slachtoffers moet een vanzelfsprekendheid zijn, niet een gevolg van publieke druk."

 

Ook juridisch komt er eindelijk schot in de zaak: begin juni werden nog 41 mensen doorverwezen naar de rechter. Bij hen ook de eigenaar van het complex. Bij de ramp in Bangladesh kwamen ruim 1.100 mensen om het leven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.