Rana Plaza Fonds bereikt doelstelling van 30 miljoen dollar

Rana Plaza Fonds bereikt doelstelling van 30 miljoen dollar

Meer dan twee jaar na de instorting van het Rana Plaza-complex in Bangladesh kunnen de slachtoffers en hun familieleden vergoed worden. Dankzij een anonieme schenking is de beoogde 30 miljoen dollar bereikt, zo meldt de Schone Kleren Campagne.

"Slachtoffers eindelijk vergoed"

Het Rana Plaza Donors Trust Fund werd opgericht door de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) om de medische kosten en het inkomensverlies van de slachtoffers van Rana Plaza en hun families te vergoeden. In november 2014 maakte het coördinatiecomité van het Fonds bekend dat er 30 miljoen dollar nodig was om de 5.000 claims te dekken.

 

Doordat de bijdragen van merken en ketens echter lang op zich lieten wachten, was er exact twee jaar na de instorting nog 2,4 miljoen dollar tekort om de doelstelling van 30 miljoen dollar te bereiken. Een anonieme schenking heeft dat tekort nu bijgepast.

 

"Meer dan twee jaar na de instorting van het Rana Plaza complex kunnen de slachtoffers en hun familieleden eindelijk vergoed worden. Dit is een grote overwinning, maar het heeft veel te lang geduurd", zegt Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne in Vlaanderen. "Dat merken en ketens die samen jaarlijks meer dan 20 miljard dollar winst maken er twee jaar over doen om pas na immense druk 30 miljoen dollar te verzamelen toont aan dat we het initiatief om ethisch te ondernemen niet kunnen blijven overlaten aan de sector. Toegang tot remediëring voor slachtoffers moet een vanzelfsprekendheid zijn, niet een gevolg van publieke druk."

 

Ook juridisch komt er eindelijk schot in de zaak: begin juni werden nog 41 mensen doorverwezen naar de rechter. Bij hen ook de eigenaar van het complex. Bij de ramp in Bangladesh kwamen ruim 1.100 mensen om het leven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top