Rana Plaza Fonds bereikt doelstelling van 30 miljoen dollar

Rana Plaza Fonds bereikt doelstelling van 30 miljoen dollar

Meer dan twee jaar na de instorting van het Rana Plaza-complex in Bangladesh kunnen de slachtoffers en hun familieleden vergoed worden. Dankzij een anonieme schenking is de beoogde 30 miljoen dollar bereikt, zo meldt de Schone Kleren Campagne.

"Slachtoffers eindelijk vergoed"

Het Rana Plaza Donors Trust Fund werd opgericht door de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) om de medische kosten en het inkomensverlies van de slachtoffers van Rana Plaza en hun families te vergoeden. In november 2014 maakte het coördinatiecomité van het Fonds bekend dat er 30 miljoen dollar nodig was om de 5.000 claims te dekken.

 

Doordat de bijdragen van merken en ketens echter lang op zich lieten wachten, was er exact twee jaar na de instorting nog 2,4 miljoen dollar tekort om de doelstelling van 30 miljoen dollar te bereiken. Een anonieme schenking heeft dat tekort nu bijgepast.

 

"Meer dan twee jaar na de instorting van het Rana Plaza complex kunnen de slachtoffers en hun familieleden eindelijk vergoed worden. Dit is een grote overwinning, maar het heeft veel te lang geduurd", zegt Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne in Vlaanderen. "Dat merken en ketens die samen jaarlijks meer dan 20 miljard dollar winst maken er twee jaar over doen om pas na immense druk 30 miljoen dollar te verzamelen toont aan dat we het initiatief om ethisch te ondernemen niet kunnen blijven overlaten aan de sector. Toegang tot remediëring voor slachtoffers moet een vanzelfsprekendheid zijn, niet een gevolg van publieke druk."

 

Ook juridisch komt er eindelijk schot in de zaak: begin juni werden nog 41 mensen doorverwezen naar de rechter. Bij hen ook de eigenaar van het complex. Bij de ramp in Bangladesh kwamen ruim 1.100 mensen om het leven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top