RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Louis Vuitton heeft recordjaar achter de rug

icon
Mode30 januari, 2019

Luxegroep LVMH, bekend van Louis Vuitton, champagne Moët & Chandon en meer, heeft er een recordjaar jaar opzitten: de winst steeg met liefst 21% en overschreed de recordhoogte van 10 miljard euro. Hoe? Door in te zetten op exclusiviteit.

 

Kaap van 10 miljard euro winst

Wie is er nu bang voor de groei van discount? Of voor de Chinees-Amerikaanse handelsoorlog? Allemaal nergens voor nodig, klinkt het zelfzeker bij LVMH, de Franse luxegroep met liefst 70 merken – van Bulgari tot Louis Vuitton – onder zijn hoede. De holding boekte vorig jaar een omzetgroei van ruim 11%, goed voor 46,8 miljard euro. Daarmee presteert het bijna dubbel zo goed als het marktgemiddelde.

Vooral de winstresultaten van de groep zijn niettemin opvallend: voor het eerst overschreed LVMH – naar eigen zeggen ruimschoots – de kaap van de 10 miljard euro brutowinst. De operationele marge kwam zo uit op 21,4%, 1,9 procentpunt meer dan een jaar eerder, terwijl de nettowinst afklokte op 6,35 miljard euro, goed voor 18% meer.

Prijsverhogingen als politiek

Vooral de mode- en lederwaren-afdeling van LVMH – die een derde van de omzet vertegenwoordigt – presteerde sterk in 2018: de omzet ging er eveneens met 21% op vooruit tot 4,9 miljard euro. Dochtermerk Louis Vuitton is volgens topman Bernard Arnault in volle groei, al kiest de groep wel bewust voor een “selectieve en gecontroleerde expansie”. Er komen dit jaar nog vier ateliers voor het merk bij.

Selectief en exclusief, zo lijkt de successtrategie van de Franse holding inderdaad het best samen te vatten. Arnault herinnert er in het jaaroverzicht trots aan dat Louis Vuitton als enige modehuis ter wereld nooit solden of uitverkopen organiseert. Ook vermeldt de topman een politiek van prijsverhogingen als één van de groeifactoren.

Handelsoorlog noch gele hesjes deren LVMH

Tot nu toe kreeg LVMH ook nog geen klappen van de Chinees-Amerikaanse handelsoorlog. Er is zelfs nog geen echte handelsoorlog aan de gang, volgens CFO Jean-Jacques Guiony: “We zien geen specifieke tekenen van vertraging in de Chinese markt. De markt ziet het glas als halfleeg, wij zien het als halfvol.”

Zelfs de gele hesjes en hun protesten konden LVMH niet deren: de groep moest zijn Franse winkels een aantal zaterdagen weliswaar eerder sluiten, maar de welvarende klanten shopten dan gewoon meer op zondag. De groep boekte in het belangrijke laatste kwartaal van 2018 dan ook op bijna alle markten stabiele groei: de Aziatische regio (met uitzondering van Japan) steeg met 15%, Europa met 7% en alleen in de Verenigde Staten vertraagde de omzetstijging in de eindejaarperiode naar 5%. 

Voor 2019 blijft LVMH optimistisch, maar tegelijkertijd ook voorzichtig: de groep benoemt de onzekere toekomst en is al bezig om massale voorraden in te slaan voor Groot-Brittannië in het geval van een “no-deal”-brexit. Het VK is al voorzien van vier maanden extra voorraad aan champagne en cognac.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode18 december, 2025
    Dankzij een krachtig slotkwartaal haalt Birkenstock meer omzet dan gepland

    Birkenstock presteert beter dan voorzien: de omzet kwam in het afgelopen boekjaar uit op 2,1 miljard euro en alle regio’s groeiden dubbelcijferig. Ook in het vierde kwartaal lag de groei boven de eigen verwachtingen. Het bedrijf blikt vol vertrouwen vooruit naar het nieuwe boekjaar.

  • icon
    Mode18 december, 2025
    Lululemon naar vijf extra markten in Centraal- en Oost-Europa

    Lululemon breidt in 2026 uit naar vijf nieuwe landen in Europa, met behulp van franchise. Ook in India gaat het sportieve merk van start. De aankondiging volgt op een woelige week voor de Amerikaanse maker van yogaleggings.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN