Recordjaar voor Uniqlo-moeder Fast Retailing | RetailDetail

Recordjaar voor Uniqlo-moeder Fast Retailing

Recordjaar voor Uniqlo-moeder Fast Retailing

Met een omzetgroei van 22% en een stijging van de nettowinst met liefst 48% heeft het Japanse Fast Retailing, de groep boven Uniqlo, een recordjaar achter de rug. Wel waarschuwt het management voor een vertraging van de groei.

Enorme expansie Uniqlo groeimotor

Fast Retailing boekte tussen september 2014 en augustus 2015 een omzet van 1.681,87 miljard yen (ca 12,5 miljard euro), ruim een vijfde meer dan het jaar voordien. De operationele winst spurtte een kwart hoger en klokte af op 164,4 miljard yen, maar de nettowinst ging er nog forser op vooruit en steeg bijna de helft om af te klokken op 110 miljard yen, een slordige 815 miljoen euro. Toch hadden analisten op nog ietsje meer gerekend.

 

De verklaring voor het recordjaar ligt bij de internationale expansie van winkeldochter Uniqlo, die tekent voor meer dan 80% van de groepsomzet. Door die expansie wordt Uniqlo almaar minder afhankelijk van zijn thuisland: Japan is nu nog goed voor 47% van de omzet. Zaaien kost echter geld, zeker in de Verenigde Staten: "Als gevolg van de snelle uitrol en de nog altijd lage naambekendheid in de VS blijven de operationele verliezen van Uniqlo USA oplopen", zo klinkt het.

 

Hoe dan ook zet Uniqlo zijn internationale uitrol naarstig voort: tegen eind augustus 2016 wil de keten 195 nieuwe boetieks openen, wat het totaal op 3.173 moet brengen. Voor het lopende boekjaar waarschuwt Fast Retailing wel dat de groei naar alle waarschijnlijkheid lager zal uitvallen: de verkoop zou 'slechts' 13% groeien tot 1.900 miljard yen, de operationele winst 'slechts' 21,6% tot 200 miljard yen. Al blijven dat cijfers waar menig andere retailer meteen zou voor tekenen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.