Recordjaar voor Uniqlo-moeder Fast Retailing

Recordjaar voor Uniqlo-moeder Fast Retailing

Met een omzetgroei van 22% en een stijging van de nettowinst met liefst 48% heeft het Japanse Fast Retailing, de groep boven Uniqlo, een recordjaar achter de rug. Wel waarschuwt het management voor een vertraging van de groei.

Enorme expansie Uniqlo groeimotor

Fast Retailing boekte tussen september 2014 en augustus 2015 een omzet van 1.681,87 miljard yen (ca 12,5 miljard euro), ruim een vijfde meer dan het jaar voordien. De operationele winst spurtte een kwart hoger en klokte af op 164,4 miljard yen, maar de nettowinst ging er nog forser op vooruit en steeg bijna de helft om af te klokken op 110 miljard yen, een slordige 815 miljoen euro. Toch hadden analisten op nog ietsje meer gerekend.

 

De verklaring voor het recordjaar ligt bij de internationale expansie van winkeldochter Uniqlo, die tekent voor meer dan 80% van de groepsomzet. Door die expansie wordt Uniqlo almaar minder afhankelijk van zijn thuisland: Japan is nu nog goed voor 47% van de omzet. Zaaien kost echter geld, zeker in de Verenigde Staten: "Als gevolg van de snelle uitrol en de nog altijd lage naambekendheid in de VS blijven de operationele verliezen van Uniqlo USA oplopen", zo klinkt het.

 

Hoe dan ook zet Uniqlo zijn internationale uitrol naarstig voort: tegen eind augustus 2016 wil de keten 195 nieuwe boetieks openen, wat het totaal op 3.173 moet brengen. Voor het lopende boekjaar waarschuwt Fast Retailing wel dat de groei naar alle waarschijnlijkheid lager zal uitvallen: de verkoop zou 'slechts' 13% groeien tot 1.900 miljard yen, de operationele winst 'slechts' 21,6% tot 200 miljard yen. Al blijven dat cijfers waar menig andere retailer meteen zou voor tekenen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 vierkante meter op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren z’n grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Back to top