Recordomzet en -winst voor Burberry

Recordomzet en -winst voor Burberry

De Britse Burberry-group heeft over zijn fiscale boekjaar (tot 31 maart 2014) recordresultaten geboekt: zowel de omzet als de winst stegen sterk. Wel maakt kersvers CEO Christopher Bailey zich zorgen over de wisselkoersen.

2,87 miljard euro omzet

Het modehuis zag zijn omzet 17% groeien tot 2,33 miljard Britse pond of ruwweg 2,9 miljard euro. De brutowinst steeg 8% tot 461 miljoen pond (net geen 570 miljoen euro) en voldeed daarmee aan de verwachtingen van de analisten.

 

Hoofddesigner en CEO Christopher Bailey, die op 1 mei Angela Ahrendts opvolgde, sprak van een "uitmuntend merkmomentum", ondanks forse "tegenwind van de wisselkoersen". Hij rekende voor dat de jaarwinst liefst 50 miljoen pond lager had kunnen uitvallen tegen de wisselkoersen van vandaag.

 

Mooie groei retailactiviteit

Vooral de eigen retailomzet groeide sterk (+15% tot 1,62 miljard pond) en is nu al goed voor 70% van de totale omzet, dankzij een verder vervagen van de grenzen tussen offline en online. Zo genereren de iPads die Burberry in zijn winkels gebruikt intussen al een kwart van de online omzet, tegenover 15% een jaar eerder. Burberry runt momenteel 215 monobrandwinkels, 227 concessies in warenhuizen, 55 outlets en een webshop.

 

De supergroei van de wholesale-tak (+33%) is dan weer vooral te danken aan het 'Beauty'-gamma dat in april 2013 gelanceerd werd, want exclusief schoonheidsproducten steeg de omzet maar 2%. De opstart van een eigen schoonheidslijn laat zich trouwens ook gevoelen in de licentietak: die zag zijn omzet 28% zakken door het stopzetten van enkele deals. Op vergelijkbare basis was er een kleine groei van 2%.

 

Inzetten op Japan

Het 158 jaar oude Britse mode-icoon wil de komende vijf jaar zijn aanwezigheid in Japan fors uitbreiden om volop te profiteren van de boomende Japanse luxemarkt, de grootste wereldwijd na die van de Verenigde Staten. Bailey benadrukte dat de vier shops en de tien concessies van Burberry in Japan de sterkste vergelijkbare omzetgroei van de voorbije twee jaar hadden neergezet. "Onze sectorgenoten realiseren nu al 10% van hun wereldwijde omzet in Japan, terwijl wij daar amper meespelen", bevestigde Pascal Perrier, CEO van Burberry Asia Pacific, de groeiambities voor Japan.

 

Tegelijk wil Burberry ook zijn beauty-business voort uitrollen en bevestigt de groep tegen eind 2015 de markt van de huidverzorging te willen betreden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top