Recordomzet en -winst voor Burberry

Recordomzet en -winst voor Burberry

De Britse Burberry-group heeft over zijn fiscale boekjaar (tot 31 maart 2014) recordresultaten geboekt: zowel de omzet als de winst stegen sterk. Wel maakt kersvers CEO Christopher Bailey zich zorgen over de wisselkoersen.

2,87 miljard euro omzet

Het modehuis zag zijn omzet 17% groeien tot 2,33 miljard Britse pond of ruwweg 2,9 miljard euro. De brutowinst steeg 8% tot 461 miljoen pond (net geen 570 miljoen euro) en voldeed daarmee aan de verwachtingen van de analisten.

 

Hoofddesigner en CEO Christopher Bailey, die op 1 mei Angela Ahrendts opvolgde, sprak van een "uitmuntend merkmomentum", ondanks forse "tegenwind van de wisselkoersen". Hij rekende voor dat de jaarwinst liefst 50 miljoen pond lager had kunnen uitvallen tegen de wisselkoersen van vandaag.

 

Mooie groei retailactiviteit

Vooral de eigen retailomzet groeide sterk (+15% tot 1,62 miljard pond) en is nu al goed voor 70% van de totale omzet, dankzij een verder vervagen van de grenzen tussen offline en online. Zo genereren de iPads die Burberry in zijn winkels gebruikt intussen al een kwart van de online omzet, tegenover 15% een jaar eerder. Burberry runt momenteel 215 monobrandwinkels, 227 concessies in warenhuizen, 55 outlets en een webshop.

 

De supergroei van de wholesale-tak (+33%) is dan weer vooral te danken aan het 'Beauty'-gamma dat in april 2013 gelanceerd werd, want exclusief schoonheidsproducten steeg de omzet maar 2%. De opstart van een eigen schoonheidslijn laat zich trouwens ook gevoelen in de licentietak: die zag zijn omzet 28% zakken door het stopzetten van enkele deals. Op vergelijkbare basis was er een kleine groei van 2%.

 

Inzetten op Japan

Het 158 jaar oude Britse mode-icoon wil de komende vijf jaar zijn aanwezigheid in Japan fors uitbreiden om volop te profiteren van de boomende Japanse luxemarkt, de grootste wereldwijd na die van de Verenigde Staten. Bailey benadrukte dat de vier shops en de tien concessies van Burberry in Japan de sterkste vergelijkbare omzetgroei van de voorbije twee jaar hadden neergezet. "Onze sectorgenoten realiseren nu al 10% van hun wereldwijde omzet in Japan, terwijl wij daar amper meespelen", bevestigde Pascal Perrier, CEO van Burberry Asia Pacific, de groeiambities voor Japan.

 

Tegelijk wil Burberry ook zijn beauty-business voort uitrollen en bevestigt de groep tegen eind 2015 de markt van de huidverzorging te willen betreden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top