Recordomzet en -winst voor Burberry

Recordomzet en -winst voor Burberry

De Britse Burberry-group heeft over zijn fiscale boekjaar (tot 31 maart 2014) recordresultaten geboekt: zowel de omzet als de winst stegen sterk. Wel maakt kersvers CEO Christopher Bailey zich zorgen over de wisselkoersen.

2,87 miljard euro omzet

Het modehuis zag zijn omzet 17% groeien tot 2,33 miljard Britse pond of ruwweg 2,9 miljard euro. De brutowinst steeg 8% tot 461 miljoen pond (net geen 570 miljoen euro) en voldeed daarmee aan de verwachtingen van de analisten.

 

Hoofddesigner en CEO Christopher Bailey, die op 1 mei Angela Ahrendts opvolgde, sprak van een "uitmuntend merkmomentum", ondanks forse "tegenwind van de wisselkoersen". Hij rekende voor dat de jaarwinst liefst 50 miljoen pond lager had kunnen uitvallen tegen de wisselkoersen van vandaag.

 

Mooie groei retailactiviteit

Vooral de eigen retailomzet groeide sterk (+15% tot 1,62 miljard pond) en is nu al goed voor 70% van de totale omzet, dankzij een verder vervagen van de grenzen tussen offline en online. Zo genereren de iPads die Burberry in zijn winkels gebruikt intussen al een kwart van de online omzet, tegenover 15% een jaar eerder. Burberry runt momenteel 215 monobrandwinkels, 227 concessies in warenhuizen, 55 outlets en een webshop.

 

De supergroei van de wholesale-tak (+33%) is dan weer vooral te danken aan het 'Beauty'-gamma dat in april 2013 gelanceerd werd, want exclusief schoonheidsproducten steeg de omzet maar 2%. De opstart van een eigen schoonheidslijn laat zich trouwens ook gevoelen in de licentietak: die zag zijn omzet 28% zakken door het stopzetten van enkele deals. Op vergelijkbare basis was er een kleine groei van 2%.

 

Inzetten op Japan

Het 158 jaar oude Britse mode-icoon wil de komende vijf jaar zijn aanwezigheid in Japan fors uitbreiden om volop te profiteren van de boomende Japanse luxemarkt, de grootste wereldwijd na die van de Verenigde Staten. Bailey benadrukte dat de vier shops en de tien concessies van Burberry in Japan de sterkste vergelijkbare omzetgroei van de voorbije twee jaar hadden neergezet. "Onze sectorgenoten realiseren nu al 10% van hun wereldwijde omzet in Japan, terwijl wij daar amper meespelen", bevestigde Pascal Perrier, CEO van Burberry Asia Pacific, de groeiambities voor Japan.

 

Tegelijk wil Burberry ook zijn beauty-business voort uitrollen en bevestigt de groep tegen eind 2015 de markt van de huidverzorging te willen betreden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Urban Outfitters kruipt uit dal in derde kwartaal

21/11/2017

Na enkele kwartalen met negatieve resultaten heeft Urban Outiftters in het derde kwartaal opnieuw met groei kunnen aanknopen. De totale omzet groeide zo met 3,5%, ook op vergelijkbare basis was er een groei van 1%.

Willem Eelman verlaat C&A

21/11/2017

Chief operation & transformation officer Willem Eelman heeft bevestigd dat hij textielketen C&A zal verlaten. Hij was van 2014 tot september 2016 CFO bij het bedrijf, waarna hij zijn huidige rol opnam.

Deens modeplatform Miinto nu ook in België

21/11/2017

Het Deense modeplatform Miinto is sinds deze week ook beschikbaar in België. Op het platform kunnen kleinere moderetailers hun eigen producten verkopen, om zo sterker te staan tegen grote webshops.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Back to top