Recordomzet en -winst voor Burberry | RetailDetail

Recordomzet en -winst voor Burberry

Recordomzet en -winst voor Burberry

De Britse Burberry-group heeft over zijn fiscale boekjaar (tot 31 maart 2014) recordresultaten geboekt: zowel de omzet als de winst stegen sterk. Wel maakt kersvers CEO Christopher Bailey zich zorgen over de wisselkoersen.

2,87 miljard euro omzet

Het modehuis zag zijn omzet 17% groeien tot 2,33 miljard Britse pond of ruwweg 2,9 miljard euro. De brutowinst steeg 8% tot 461 miljoen pond (net geen 570 miljoen euro) en voldeed daarmee aan de verwachtingen van de analisten.

 

Hoofddesigner en CEO Christopher Bailey, die op 1 mei Angela Ahrendts opvolgde, sprak van een "uitmuntend merkmomentum", ondanks forse "tegenwind van de wisselkoersen". Hij rekende voor dat de jaarwinst liefst 50 miljoen pond lager had kunnen uitvallen tegen de wisselkoersen van vandaag.

 

Mooie groei retailactiviteit

Vooral de eigen retailomzet groeide sterk (+15% tot 1,62 miljard pond) en is nu al goed voor 70% van de totale omzet, dankzij een verder vervagen van de grenzen tussen offline en online. Zo genereren de iPads die Burberry in zijn winkels gebruikt intussen al een kwart van de online omzet, tegenover 15% een jaar eerder. Burberry runt momenteel 215 monobrandwinkels, 227 concessies in warenhuizen, 55 outlets en een webshop.

 

De supergroei van de wholesale-tak (+33%) is dan weer vooral te danken aan het 'Beauty'-gamma dat in april 2013 gelanceerd werd, want exclusief schoonheidsproducten steeg de omzet maar 2%. De opstart van een eigen schoonheidslijn laat zich trouwens ook gevoelen in de licentietak: die zag zijn omzet 28% zakken door het stopzetten van enkele deals. Op vergelijkbare basis was er een kleine groei van 2%.

 

Inzetten op Japan

Het 158 jaar oude Britse mode-icoon wil de komende vijf jaar zijn aanwezigheid in Japan fors uitbreiden om volop te profiteren van de boomende Japanse luxemarkt, de grootste wereldwijd na die van de Verenigde Staten. Bailey benadrukte dat de vier shops en de tien concessies van Burberry in Japan de sterkste vergelijkbare omzetgroei van de voorbije twee jaar hadden neergezet. "Onze sectorgenoten realiseren nu al 10% van hun wereldwijde omzet in Japan, terwijl wij daar amper meespelen", bevestigde Pascal Perrier, CEO van Burberry Asia Pacific, de groeiambities voor Japan.

 

Tegelijk wil Burberry ook zijn beauty-business voort uitrollen en bevestigt de groep tegen eind 2015 de markt van de huidverzorging te willen betreden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerk- en outletformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De winkels, waarvan de eerste twee openden in Stockholm en Malmö, en het webplatform zijn een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Peek & Cloppenburg sluit in Wijnegem Shopping Center

14/06/2018

Multimerkketen Peek & Cloppenburg sluit op 14 juli haar vestiging in Wijnegem Shopping Center: alle veertig medewerkers verliezen hun job. De winkel op de Antwerpse Meir blijft als laatste Belgische vestiging open.