Retailers willen taks op schoenenimport weg.

Retailers willen taks op schoenenimport weg.

Wie schoenen importeert uit China of Vietnam moest tot nu toe een importtaks betalen. Retailers vinden de maatregel vandaag echter voorbijgestreefd en protectionistisch. Ze streven er daarom naar de taks in april op te laten schorten.


In 2006 werd de importtaks op schoenen door de Europese Commissie geïntroduceerd om Europese producenten te beschermen tegen lagekostlanden. Een groot voorstander van de maatregel was toen de Europese Federatie voor de Schoenenindustrie. De maatregel werd dan ook in 2008 verlengd op vraag van Europese schoenenfabrikanten die meenden dat de Chinese en Vietnamese importproducten oneerlijke concurrentie vormden.


Op schoenen uit China wordt een importtaks van 16,5% geheven, terwijl schoenen uit Vietnam zo 10% duurder zijn gemaakt. Doch aanstaande april verloopt de maatregel normaalgezien. Aangezien import uit de lageloonlanden vandaag een onomstootbare realiteit is, heeft de importtaks nog weinig zin. Ze vormt integendeel een hindernis voor retailers en vreet aan hun marges.


Zelfs de schoenenfabrikanten houden zich dat jaar stil in het debat. De Europese Federatie voor de Schoenenindustrie heeft reeds toegestemd geen verlenging van de schoenentaks aan te vragen.

Wie schoenen importeert uit China of Vietnam moest tot nu toe een importtaks betalen. Retailers vinden de maatregel vandaag echter voorbijgestreefd en protectionistisch. Ze streven er daarom naar de taks in april op te laten schorten.


In 2006 werd de importtaks op schoenen door de Europese Commissie geïntroduceerd om Europese producenten te beschermen tegen lagekostlanden. Een groot voorstander van de maatregel was toen de Europese Federatie voor de Schoenenindustrie. De maatregel werd dan ook in 2008 verlengd op vraag van Europese schoenenfabrikanten die meenden dat de Chinese en Vietnamese importproducten oneerlijke concurrentie vormden.


Op schoenen uit China wordt een importtaks van 16,5% geheven, terwijl schoenen uit Vietnam zo 10% duurder zijn gemaakt. Doch aanstaande april verloopt de maatregel normaalgezien. Aangezien import uit de lageloonlanden vandaag een onomstootbare realiteit is, heeft de importtaks nog weinig zin. Ze vormt integendeel een hindernis voor retailers en vreet aan hun marges.


Zelfs de schoenenfabrikanten houden zich dat jaar stil in het debat. De Europese Federatie voor de Schoenenindustrie heeft reeds toegestemd geen verlenging van de schoenentaks aan te vragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC op eigen kracht verder in China

27/04/2017

Na twee jaar heeft de Belgische kledingketen JBC de samenwerking met zijn Chinese partner Deesha stopgezet. Het bedrijf van Bart en Ann Claes bedient sinds kort de Chinese markt op eigen kracht.

E5 Mode rolt concept met personal shopper uit naar alle winkels

25/04/2017

E5 Mode gaat al zijn winkels in België voorzien van het nieuwe concept, waarbij er meer wordt ingezet op beleving en er personal shoppers aanwezig zijn. Dat doet de keten omdat het concept goed aansloeg bij de eerste testtwinkels.

LVMH neemt Dior over

25/04/2017

De Franse luxegroep LVMH heeft een overeenkomst gesloten met modemerk Christian Dior voor de overname van de 26% aandelen die nog niet in handen zijn van de groep. Het legt daarvoor 12,1 miljard euro neer.

Jimmy Choo op zoek naar nieuwe eigenaar

24/04/2017

Schoenenmerk Jimmy Choo heeft zichzelf in de etalage gezet en is op zoek naar een nieuwe eigenaar. Het heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met investeerder JAB, dat 70% van de aandelen in handen heeft.

H&M wil tegen 2030 alle kleding recycleerbaar maken

24/04/2017

Karl-Johan Persson, CEO van de Zweedse modegroep H&M, heeft te kennen gegeven dat alle kleding van de groep tegen 2030 recycleerbaar moet zijn. Dat zei hij op de Global Change Awards, die door de H&M Foundation worden georganiseerd.

FNG neemt Suitcase over

21/04/2017

Modegroep FNG heeft de Antwerpse start-up Suitcase overgenomen. Dat is een webwinkel die volledige pakketten samenstelt voor zijn klanten. Die worden dan gratis opgestuurd, waarna de klant kan beslissen welke kledingstukken hij wil kopen.

Back to top