Retailers willen taks op schoenenimport weg.

Retailers willen taks op schoenenimport weg.

Wie schoenen importeert uit China of Vietnam moest tot nu toe een importtaks betalen. Retailers vinden de maatregel vandaag echter voorbijgestreefd en protectionistisch. Ze streven er daarom naar de taks in april op te laten schorten.


In 2006 werd de importtaks op schoenen door de Europese Commissie geïntroduceerd om Europese producenten te beschermen tegen lagekostlanden. Een groot voorstander van de maatregel was toen de Europese Federatie voor de Schoenenindustrie. De maatregel werd dan ook in 2008 verlengd op vraag van Europese schoenenfabrikanten die meenden dat de Chinese en Vietnamese importproducten oneerlijke concurrentie vormden.


Op schoenen uit China wordt een importtaks van 16,5% geheven, terwijl schoenen uit Vietnam zo 10% duurder zijn gemaakt. Doch aanstaande april verloopt de maatregel normaalgezien. Aangezien import uit de lageloonlanden vandaag een onomstootbare realiteit is, heeft de importtaks nog weinig zin. Ze vormt integendeel een hindernis voor retailers en vreet aan hun marges.


Zelfs de schoenenfabrikanten houden zich dat jaar stil in het debat. De Europese Federatie voor de Schoenenindustrie heeft reeds toegestemd geen verlenging van de schoenentaks aan te vragen.

Wie schoenen importeert uit China of Vietnam moest tot nu toe een importtaks betalen. Retailers vinden de maatregel vandaag echter voorbijgestreefd en protectionistisch. Ze streven er daarom naar de taks in april op te laten schorten.


In 2006 werd de importtaks op schoenen door de Europese Commissie geïntroduceerd om Europese producenten te beschermen tegen lagekostlanden. Een groot voorstander van de maatregel was toen de Europese Federatie voor de Schoenenindustrie. De maatregel werd dan ook in 2008 verlengd op vraag van Europese schoenenfabrikanten die meenden dat de Chinese en Vietnamese importproducten oneerlijke concurrentie vormden.


Op schoenen uit China wordt een importtaks van 16,5% geheven, terwijl schoenen uit Vietnam zo 10% duurder zijn gemaakt. Doch aanstaande april verloopt de maatregel normaalgezien. Aangezien import uit de lageloonlanden vandaag een onomstootbare realiteit is, heeft de importtaks nog weinig zin. Ze vormt integendeel een hindernis voor retailers en vreet aan hun marges.


Zelfs de schoenenfabrikanten houden zich dat jaar stil in het debat. De Europese Federatie voor de Schoenenindustrie heeft reeds toegestemd geen verlenging van de schoenentaks aan te vragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Vernieuwing Brantano werpt vruchten af

15/09/2017

De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Back to top