Richemont pakt uit met meer omzet en winst

Richemont pakt uit met meer omzet en winst

De Zwitserse luxegroep Richemont, eigenaar van topmerken als Cartier, Van Cleef & Arpels en Piaget, zag zijn omzet en winst het voorbije jaar stijgen. "Ik denk dat we het ergste hebben gehad", zegt CEO Bernard Fornas.

Retailpoot tekent voor groei

Richemont klokte in zijn voorbije boekjaar (tot 31 maart) af op een omzet van 10,65 miljard euro, 5% beter dan het jaar voordien en zelfs 10% beter bij constante wisselkoersen. Ook de winst steeg met 3% tot 2,07 miljard euro. Een sterke omzetstijging in juwelen en sieraden (Cartier, Van Cleef & Arpels e.a. gingen er 4% op vooruit) volstond immers om de dalende omzet van de mode- en accessoiremerken uit de Richemont-stal ruimschoots goed te maken.

 

Opvallend is dat Richemont zijn groei vooral dankt aan zijn eigen netwerk van boetieks: de groep runt intussen al 1.056 van die 'Maisons' (42 meer dan een jaar eerder), hoofdzakelijk in toeristische steden. De retailpooit vertegenwoordigt intussen al 55% van de groepsomzet.

 

Richemont realiseert bovendien 40% van zijn omzet in Hongkong en China en zag zijn totale omzet in Azië met 6% groeien. De regio EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) ging er 11% op vooruit en realiseert intussen 37% van de omzet. Groei met twee cijfers was er ook in Noord- en Zuid-Amerika (+14% en een aandeel van 15% in de groepsomzet), terwijl Japan zijn omzet met liefst 23% zag toenemen en intussen al instaat voor 8% van de omzet.

 

"Bodem twee jaar geleden bereikt"

De groep is naar eigen zeggen best tevreden met de behaalde resultaten, ook al waren ze in Zwitserland tot een kleine twee jaar geleden een tweecijferige omzetgroei gewend. Sinds de strenge anticorruptiepolitiek in China is de verkoop van luxeproducten, en met name van prestigieuze horlogemerken (waarvan Richemont er nogal wat in portefeuille heeft), er echter dramatisch teruggelopen.

 

Volgens co-CEO Richard Lepeu waren dergelijke 'cadeautjes' voor politici en zakenlui tot voor kort goed voor 20 à 30% van de omzet in die regio. "Als je onze prestatie in China bekijkt vanuit dat perspectief, dan hebben we het nog niet zo slecht gedaan." Zijn collega-CEO Fornas deelt die visie: "Ik denk dat we de bodem bereikt hebben. Het ergste was twee jaar geleden, maar nu is de markt zich aan het herpakken."

Tags: