Schoenen Torfs opnieuw primus in Best Workplaces-onderzoek

Schoenen Torfs opnieuw primus in Best Workplaces-onderzoek

Schoenenketen Torfs voert net als vorig jaar de top-10 aan van 'Best Workplaces' in ons land in de categorie van bedrijven met meer dan 500 medewerkers. De keten gaat ook aan de haal met de speciale award voor 'werknemersbetrokkenheid'.

360° zorgzaamheid

Een echte verrassing is het nog nauwelijks te noemen: net als vorig jaar staat Schoenen Torfs op nummer 1 in de lijst van 'Best Workplaces', samengesteld op basis van een onderzoek van Vlerick Business School en het Great Place to Work Institute Belgium. Dat peilt naar het vertrouwen van de werknemers in hun leidinggevenden (management), de trots van de werknemers over hun prestaties (job) en het plezier dat ze beleven op de werkvloer (collega's).

 

Al van bij de oprichting van het retailbedrijf ligt de focus bij Schoenen Torfs duidelijk op de mensen, verklaart Vlerick-professor Dirk Buyens het blijvende succes: "Torfs streeft voortdurend naar tevreden klanten en medewerkers, iets wat volgens hen hand in hand gaat. Ze noemen dat '360° zorgzaamheid'. Dit jaar lag de focus vooral op leiderschap. Alle shopmanagers en hun assistenten doorliepen het afgelopen jaar de 'Expeditie 360°', een opleiding die het zorgende leiderschap moet verhogen."

 

Special award voor 'Employee Involvement'

De schoenenketen kreeg ook de speciale award voor werknemersbetrokkenheid. Volgens de jury betrekt Torfs "zijn medewerkers bij het beslissingsproces door te luisteren, suggesties en feedback te verzamelen en ermee aan de slag te gaan. Daarnaast is het management ook bereikbaar voor vragen van medewerkers."

 

De jury was daarbij vooral onder de indruk van de manier waarop Torfs zijn duurzaamheidsbeleid op de rails zette: dat werd "vooral bottom-up vorm gegeven door tijdens de medewerkersdagen mensen te laten brainstormen rond duurzaamheid. De input resulteerde in een concreet actieplan zowel naar personeel, leveranciers, klanten, milieu als maatschappelijke partners toe."

 

Ook Accent Jobs (2e) en McDonald's Belgium (3e) halen het podium (vorig jaar was dat net andersom). Uitzendgroep Adecco houdt stand op vier, terwijl KBC één plaats stijgt naar nummer vijf. In de top-10 voorts nog twee nieuwkomers: Start People, ook al een uitzendgroep, op acht en elektroretailer Media Markt komt voor het eerst piepen op plaats tien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top