Schoenen Torfs opnieuw primus in Best Workplaces-onderzoek | RetailDetail

Schoenen Torfs opnieuw primus in Best Workplaces-onderzoek

Schoenen Torfs opnieuw primus in Best Workplaces-onderzoek

Schoenenketen Torfs voert net als vorig jaar de top-10 aan van 'Best Workplaces' in ons land in de categorie van bedrijven met meer dan 500 medewerkers. De keten gaat ook aan de haal met de speciale award voor 'werknemersbetrokkenheid'.

360° zorgzaamheid

Een echte verrassing is het nog nauwelijks te noemen: net als vorig jaar staat Schoenen Torfs op nummer 1 in de lijst van 'Best Workplaces', samengesteld op basis van een onderzoek van Vlerick Business School en het Great Place to Work Institute Belgium. Dat peilt naar het vertrouwen van de werknemers in hun leidinggevenden (management), de trots van de werknemers over hun prestaties (job) en het plezier dat ze beleven op de werkvloer (collega's).

 

Al van bij de oprichting van het retailbedrijf ligt de focus bij Schoenen Torfs duidelijk op de mensen, verklaart Vlerick-professor Dirk Buyens het blijvende succes: "Torfs streeft voortdurend naar tevreden klanten en medewerkers, iets wat volgens hen hand in hand gaat. Ze noemen dat '360° zorgzaamheid'. Dit jaar lag de focus vooral op leiderschap. Alle shopmanagers en hun assistenten doorliepen het afgelopen jaar de 'Expeditie 360°', een opleiding die het zorgende leiderschap moet verhogen."

 

Special award voor 'Employee Involvement'

De schoenenketen kreeg ook de speciale award voor werknemersbetrokkenheid. Volgens de jury betrekt Torfs "zijn medewerkers bij het beslissingsproces door te luisteren, suggesties en feedback te verzamelen en ermee aan de slag te gaan. Daarnaast is het management ook bereikbaar voor vragen van medewerkers."

 

De jury was daarbij vooral onder de indruk van de manier waarop Torfs zijn duurzaamheidsbeleid op de rails zette: dat werd "vooral bottom-up vorm gegeven door tijdens de medewerkersdagen mensen te laten brainstormen rond duurzaamheid. De input resulteerde in een concreet actieplan zowel naar personeel, leveranciers, klanten, milieu als maatschappelijke partners toe."

 

Ook Accent Jobs (2e) en McDonald's Belgium (3e) halen het podium (vorig jaar was dat net andersom). Uitzendgroep Adecco houdt stand op vier, terwijl KBC één plaats stijgt naar nummer vijf. In de top-10 voorts nog twee nieuwkomers: Start People, ook al een uitzendgroep, op acht en elektroretailer Media Markt komt voor het eerst piepen op plaats tien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.