Schoenen Torfs opnieuw primus in Best Workplaces-onderzoek | RetailDetail

Schoenen Torfs opnieuw primus in Best Workplaces-onderzoek

Schoenen Torfs opnieuw primus in Best Workplaces-onderzoek

Schoenenketen Torfs voert net als vorig jaar de top-10 aan van 'Best Workplaces' in ons land in de categorie van bedrijven met meer dan 500 medewerkers. De keten gaat ook aan de haal met de speciale award voor 'werknemersbetrokkenheid'.

360° zorgzaamheid

Een echte verrassing is het nog nauwelijks te noemen: net als vorig jaar staat Schoenen Torfs op nummer 1 in de lijst van 'Best Workplaces', samengesteld op basis van een onderzoek van Vlerick Business School en het Great Place to Work Institute Belgium. Dat peilt naar het vertrouwen van de werknemers in hun leidinggevenden (management), de trots van de werknemers over hun prestaties (job) en het plezier dat ze beleven op de werkvloer (collega's).

 

Al van bij de oprichting van het retailbedrijf ligt de focus bij Schoenen Torfs duidelijk op de mensen, verklaart Vlerick-professor Dirk Buyens het blijvende succes: "Torfs streeft voortdurend naar tevreden klanten en medewerkers, iets wat volgens hen hand in hand gaat. Ze noemen dat '360° zorgzaamheid'. Dit jaar lag de focus vooral op leiderschap. Alle shopmanagers en hun assistenten doorliepen het afgelopen jaar de 'Expeditie 360°', een opleiding die het zorgende leiderschap moet verhogen."

 

Special award voor 'Employee Involvement'

De schoenenketen kreeg ook de speciale award voor werknemersbetrokkenheid. Volgens de jury betrekt Torfs "zijn medewerkers bij het beslissingsproces door te luisteren, suggesties en feedback te verzamelen en ermee aan de slag te gaan. Daarnaast is het management ook bereikbaar voor vragen van medewerkers."

 

De jury was daarbij vooral onder de indruk van de manier waarop Torfs zijn duurzaamheidsbeleid op de rails zette: dat werd "vooral bottom-up vorm gegeven door tijdens de medewerkersdagen mensen te laten brainstormen rond duurzaamheid. De input resulteerde in een concreet actieplan zowel naar personeel, leveranciers, klanten, milieu als maatschappelijke partners toe."

 

Ook Accent Jobs (2e) en McDonald's Belgium (3e) halen het podium (vorig jaar was dat net andersom). Uitzendgroep Adecco houdt stand op vier, terwijl KBC één plaats stijgt naar nummer vijf. In de top-10 voorts nog twee nieuwkomers: Start People, ook al een uitzendgroep, op acht en elektroretailer Media Markt komt voor het eerst piepen op plaats tien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Van de Velde zakt weg na teleurstellende omzetcijfers

10/07/2018

Het Oost-Vlaamse lingeriebedrijf Van de Velde kampt met een daling van de omzet. Pas eind april volgde een lichte verbetering van de bedrijfsresultaten, maar toch zakte de halfjaaromzet met 3,9% tot 110,8 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.