Schoenen Torfs opnieuw primus in Best Workplaces-onderzoek

Schoenen Torfs opnieuw primus in Best Workplaces-onderzoek

Schoenenketen Torfs voert net als vorig jaar de top-10 aan van 'Best Workplaces' in ons land in de categorie van bedrijven met meer dan 500 medewerkers. De keten gaat ook aan de haal met de speciale award voor 'werknemersbetrokkenheid'.

360° zorgzaamheid

Een echte verrassing is het nog nauwelijks te noemen: net als vorig jaar staat Schoenen Torfs op nummer 1 in de lijst van 'Best Workplaces', samengesteld op basis van een onderzoek van Vlerick Business School en het Great Place to Work Institute Belgium. Dat peilt naar het vertrouwen van de werknemers in hun leidinggevenden (management), de trots van de werknemers over hun prestaties (job) en het plezier dat ze beleven op de werkvloer (collega's).

 

Al van bij de oprichting van het retailbedrijf ligt de focus bij Schoenen Torfs duidelijk op de mensen, verklaart Vlerick-professor Dirk Buyens het blijvende succes: "Torfs streeft voortdurend naar tevreden klanten en medewerkers, iets wat volgens hen hand in hand gaat. Ze noemen dat '360° zorgzaamheid'. Dit jaar lag de focus vooral op leiderschap. Alle shopmanagers en hun assistenten doorliepen het afgelopen jaar de 'Expeditie 360°', een opleiding die het zorgende leiderschap moet verhogen."

 

Special award voor 'Employee Involvement'

De schoenenketen kreeg ook de speciale award voor werknemersbetrokkenheid. Volgens de jury betrekt Torfs "zijn medewerkers bij het beslissingsproces door te luisteren, suggesties en feedback te verzamelen en ermee aan de slag te gaan. Daarnaast is het management ook bereikbaar voor vragen van medewerkers."

 

De jury was daarbij vooral onder de indruk van de manier waarop Torfs zijn duurzaamheidsbeleid op de rails zette: dat werd "vooral bottom-up vorm gegeven door tijdens de medewerkersdagen mensen te laten brainstormen rond duurzaamheid. De input resulteerde in een concreet actieplan zowel naar personeel, leveranciers, klanten, milieu als maatschappelijke partners toe."

 

Ook Accent Jobs (2e) en McDonald's Belgium (3e) halen het podium (vorig jaar was dat net andersom). Uitzendgroep Adecco houdt stand op vier, terwijl KBC één plaats stijgt naar nummer vijf. In de top-10 voorts nog twee nieuwkomers: Start People, ook al een uitzendgroep, op acht en elektroretailer Media Markt komt voor het eerst piepen op plaats tien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top