Slechtste herfst in jaren voor Belgische modehandel | RetailDetail

Slechtste herfst in jaren voor Belgische modehandel

Slechtste herfst in jaren voor Belgische modehandel

Vandaag 6 december begint voor de Belgische kleding- en schoenenwinkels de sperperiode. Tot aan de start van de koopjes, op 3 januari, mogen de winkeliers geen kortingen meer aankondigen of suggereren. Zowel het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) als Unizo-ModeUnie melden dat de voorbije maanden niet veel soeps waren voor de modewinkeliers en hopen dan ook dat alle handelaars zich aan de sperperiode houden. Die is volgens hen immers van levensbelang voor de zelfstandige boetieks.

-7% vergeleken met vorig jaar

Volgens ModeUnie verkochten de winkeliers vorige maand zo'n twee procent minder dan een jaar eerder, maar november 2010 was wel extreem goed omwille van de winterse omstandigheden toen. Door het uitzonderlijk warme najaar sinds september bleven de jassen, dikke truien en laarzen dit jaar echter in de rekken. De ruime berichtgeving over de eurocrisis, de recessie en de politieke impasse gaven de consument extra redenen om zijn aankopen uit te stellen.

 

Volgens een bevraging van het NSZ bij 511 modehandelaars zagen de boetieks hun omzet zelfs met 7% teruggelopen, "meteen het slechtste najaar in jaren. 78% van de winkeliers deed het slechter, 18% boekte een gelijkaardige omzet en slechts 4% deed het beter. Het is echt hopen op fantastische wintersolden", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Toch moest ook het NSZ zijn cijfers nuanceren: door de rotslechte zomer kwam de verkoop van herfst- en wintermode veel vroeger dan anders op gang, klinkt het daar.

Respecteer de sperperiode

Beide zelfstandigenorganisaties mogen de omzetdaling dan al verschillend inschatten, over één ding zijn ze het roerend eens: voor de kleinhandel is en blijft de sperperiode levensbelangrijk, en dus roepen ze alle handelaars op om de sperperiode te respecteren. "Zonder sperperiode zou de zelfstandige modehandel weggeconcurreerd worden door de grote ketens. Die laatste kunnen altijd wel iets in promotie zetten en ze beschikken over een grote marketingmachine om het grote publiek te bereiken", aldus het NSZ. 

 

Unizo is het daarmee eens: "De sperperiode is voor de zelfstandige modewinkels essentieel om ademruimte en marges te behouden. Een duidelijke start van de solden creëert bovendien een hoera-moment [bij de consument] en geeft de solden een boost", klink het bij de ondernemersorganisatie. Dat ze met dat laatste op het juiste spoor zitten, bewijst alvast het enorme succes van het grootste retail-hoeramoment ter wereld: het weekend van Thanksgiving en Black Friday, waarin de Amerikanen dit jaar maar liefst 52,5 miljard dollar (bijna 40 miljard euro) uitgaven, bijna 17% meer dan het jaar ervoor.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.