Slechtste herfst in jaren voor Belgische modehandel | RetailDetail

Slechtste herfst in jaren voor Belgische modehandel

Slechtste herfst in jaren voor Belgische modehandel

Vandaag 6 december begint voor de Belgische kleding- en schoenenwinkels de sperperiode. Tot aan de start van de koopjes, op 3 januari, mogen de winkeliers geen kortingen meer aankondigen of suggereren. Zowel het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) als Unizo-ModeUnie melden dat de voorbije maanden niet veel soeps waren voor de modewinkeliers en hopen dan ook dat alle handelaars zich aan de sperperiode houden. Die is volgens hen immers van levensbelang voor de zelfstandige boetieks.

-7% vergeleken met vorig jaar

Volgens ModeUnie verkochten de winkeliers vorige maand zo'n twee procent minder dan een jaar eerder, maar november 2010 was wel extreem goed omwille van de winterse omstandigheden toen. Door het uitzonderlijk warme najaar sinds september bleven de jassen, dikke truien en laarzen dit jaar echter in de rekken. De ruime berichtgeving over de eurocrisis, de recessie en de politieke impasse gaven de consument extra redenen om zijn aankopen uit te stellen.

 

Volgens een bevraging van het NSZ bij 511 modehandelaars zagen de boetieks hun omzet zelfs met 7% teruggelopen, "meteen het slechtste najaar in jaren. 78% van de winkeliers deed het slechter, 18% boekte een gelijkaardige omzet en slechts 4% deed het beter. Het is echt hopen op fantastische wintersolden", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Toch moest ook het NSZ zijn cijfers nuanceren: door de rotslechte zomer kwam de verkoop van herfst- en wintermode veel vroeger dan anders op gang, klinkt het daar.

Respecteer de sperperiode

Beide zelfstandigenorganisaties mogen de omzetdaling dan al verschillend inschatten, over één ding zijn ze het roerend eens: voor de kleinhandel is en blijft de sperperiode levensbelangrijk, en dus roepen ze alle handelaars op om de sperperiode te respecteren. "Zonder sperperiode zou de zelfstandige modehandel weggeconcurreerd worden door de grote ketens. Die laatste kunnen altijd wel iets in promotie zetten en ze beschikken over een grote marketingmachine om het grote publiek te bereiken", aldus het NSZ. 

 

Unizo is het daarmee eens: "De sperperiode is voor de zelfstandige modewinkels essentieel om ademruimte en marges te behouden. Een duidelijke start van de solden creëert bovendien een hoera-moment [bij de consument] en geeft de solden een boost", klink het bij de ondernemersorganisatie. Dat ze met dat laatste op het juiste spoor zitten, bewijst alvast het enorme succes van het grootste retail-hoeramoment ter wereld: het weekend van Thanksgiving en Black Friday, waarin de Amerikanen dit jaar maar liefst 52,5 miljard dollar (bijna 40 miljard euro) uitgaven, bijna 17% meer dan het jaar ervoor.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.