Slechtste herfst in jaren voor Belgische modehandel

Slechtste herfst in jaren voor Belgische modehandel

Vandaag 6 december begint voor de Belgische kleding- en schoenenwinkels de sperperiode. Tot aan de start van de koopjes, op 3 januari, mogen de winkeliers geen kortingen meer aankondigen of suggereren. Zowel het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) als Unizo-ModeUnie melden dat de voorbije maanden niet veel soeps waren voor de modewinkeliers en hopen dan ook dat alle handelaars zich aan de sperperiode houden. Die is volgens hen immers van levensbelang voor de zelfstandige boetieks.

-7% vergeleken met vorig jaar

Volgens ModeUnie verkochten de winkeliers vorige maand zo'n twee procent minder dan een jaar eerder, maar november 2010 was wel extreem goed omwille van de winterse omstandigheden toen. Door het uitzonderlijk warme najaar sinds september bleven de jassen, dikke truien en laarzen dit jaar echter in de rekken. De ruime berichtgeving over de eurocrisis, de recessie en de politieke impasse gaven de consument extra redenen om zijn aankopen uit te stellen.

 

Volgens een bevraging van het NSZ bij 511 modehandelaars zagen de boetieks hun omzet zelfs met 7% teruggelopen, "meteen het slechtste najaar in jaren. 78% van de winkeliers deed het slechter, 18% boekte een gelijkaardige omzet en slechts 4% deed het beter. Het is echt hopen op fantastische wintersolden", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Toch moest ook het NSZ zijn cijfers nuanceren: door de rotslechte zomer kwam de verkoop van herfst- en wintermode veel vroeger dan anders op gang, klinkt het daar.

Respecteer de sperperiode

Beide zelfstandigenorganisaties mogen de omzetdaling dan al verschillend inschatten, over één ding zijn ze het roerend eens: voor de kleinhandel is en blijft de sperperiode levensbelangrijk, en dus roepen ze alle handelaars op om de sperperiode te respecteren. "Zonder sperperiode zou de zelfstandige modehandel weggeconcurreerd worden door de grote ketens. Die laatste kunnen altijd wel iets in promotie zetten en ze beschikken over een grote marketingmachine om het grote publiek te bereiken", aldus het NSZ. 

 

Unizo is het daarmee eens: "De sperperiode is voor de zelfstandige modewinkels essentieel om ademruimte en marges te behouden. Een duidelijke start van de solden creëert bovendien een hoera-moment [bij de consument] en geeft de solden een boost", klink het bij de ondernemersorganisatie. Dat ze met dat laatste op het juiste spoor zitten, bewijst alvast het enorme succes van het grootste retail-hoeramoment ter wereld: het weekend van Thanksgiving en Black Friday, waarin de Amerikanen dit jaar maar liefst 52,5 miljard dollar (bijna 40 miljard euro) uitgaven, bijna 17% meer dan het jaar ervoor.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top